Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je to drahé, ale opravdu to stojí za to. Lyžování ve stínu Matterhornu

Lyžařské středisko Zermatt – Cervinia najdete na hranici mezi Švýcarskem a Itálií, v oblasti bezpočtu čtyřtisícových vrcholů a rozlehlých ledovců. Ve středisku superlativů se lyžuje celoročně a najdete tu mimo jiné nejvyšší stanici lanovky v Evropě. V našem článku se soustředíme na švýcarskou část Matterhorn Ski Paradise.
Vyšší ceny v Zermattu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků.

Vyšší ceny v Zermattu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků. | foto: zermatt.ch (Pascal Gertschen)

Zalyžovat si ve stínu Matterhornu patří ke snům nejednoho milovníka oblouků v hlubokém prašanu a Zermatt má pověst skvělého, ovšem hodně drahého lyžařského hřiště v až kýčovité scenérii švýcarských Alp. Jaká je skutečnost, jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

Městečko bez aut

Do Zermattu jsem se vydal vlakem. Má to svoji logiku, pokud uvážíme, že autem vás sem nepustí a poslední parkoviště najdete v nedalekém městečku Täsch.

Místo standardního scénáře naložení lyží a dlouhé cesty autem jsem si sbalil tašku dojel na letiště v Praze a zanedlouho nasedal do rychlíku směřujícího z Curychu do hor.

Celý přesun od startu letadla z Prahy do hotelu trval šest hodin, takže jsem ještě stihl procházku podvečerním Zermattem a zaskočil si do půjčovny pro lyžařské vybavení.

Nepřítomnost aut v celém Zermattu je skutečně osvobozující. Jakmile tu jste, oceníte skutečnost, že můžete volně chodit uličkami, nikdo na vás netroubí a nemusíte dýchat zplodiny z výfuků. Jsou tu jen malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře. Všechno je tu vlastně blízko, pěšky z jednoho konce na druhý dojdete za nějakých patnáct až dvacet minut a pořád je na co se koukat.

Když půjdete od nádraží po Bahnhofstrasse, minete nejprve spoustu luxusních butiků, sportovních obchodů, restaurací a kaváren. Po pár minutách se ocitnete v pomyslném středu městečka, na náměstí Kirchplatz, kde kromě kostela najdete skvělé Matterhorn Museum. Odtud se do strmých strání rozbíhají úzké uličky nejstarší části Zermattu.

Ve Furi se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

Jediná vozítka, která v Zermattu uvidíte, jsou malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře.

Typické dřevěné domky se tu krčí jeden vedle druhého. Některé domy stojí na kůlech s vloženými obrovskými plochými kameny. K čemu to asi je? Jde o léty prověřenou zábranu proti vniknutí myší. Jak prosté.

Pak už se před vámi v dálce objeví grandiozní silueta Matterhornu. Kvůli němu tady přece jste. Nebo ne?

Tři pestré lyžařské oblasti

Matterhorn Ski Paradise je rozlehlé středisko postavené v neuvěřitelně členitém terénu s obrovským vertikálním rozsahem – nejdelší sjezdovka měří 25 kilometrů a klesnete na ní o více než dva kilometry. Proto tu najdeme několik oblastí (jsou tři), sice vzájemně propojených, nicméně přesun mezi nimi vám vezme hodně času. Doporučuji proto soustředit se každý den na jednu lokalitu a tu pořádně prolyžovat. Terénů v podobě sjezdovek i volných ploch pro freeride najdete všude dost.

První lokalitou je Rothorn – Sunnegga, kompaktní oblast pod vrcholem 3 103 metrů vysoké hory Rothorn. Přímo z centra Zermattu sem vyjedete podzemní lanovkou a pak už si můžete užívat slunečné červené tratě s nádhernými výhledy na Matterhorn. Tady také potkáte hodně svátečních lyžařů a rodin s dětmi. Tratě jsou přehledné a spodní části jsou vedeny v lese. Je to ideální lokalita na rozlyžování, navíc s množstvím vyhlídkových restaurací. Spojení s protilehlým vrcholem Hohtälli je rychlé a pohodlné.

První ranní sjezd z Gornegratu

Hned přes údolí naproti najdete oblast Gornegrad – Hohtälli. Na vrchol Gornegradu do výšky 3 089 metrů vyjedete vlakem, což je další specialita střediska. Trať na devíti kilometrech překonává převýšení jeden a půl kilometru a v době svého otevření před více než sto lety to byla první elektrická zubačka ve Švýcarsku.

První vlak vyjíždí v osm ráno a je to nejčasnější možnost, jak se ráno dostat na sníh. Vlak má několik zastávek, ta poslední leží u hotelu Kulmhotel Gornegrat s nádhernou vyhlídkou. Oblast nabízí rozlehlé, většinou bezlesé, a tedy nijak nechráněné tratě s panoramatickými výhledy na Matterhorn a okolní hory. Zejména v oblasti Hohtälli se můžou vyřádit freeridisté, z 3 286 m vysokého vrcholu vede lanovka na freeridový vrchol Stockhorn, značená „jen pro experty“.

Matternhorn glacier paradise

Poslední oblast je asi největším magnetem, nalézá se pod vrcholy malého a velkého Matterhornu a je to nejvýše položená část střediska. Dostat se do výšky 3 883 metrů vám ovšem zabere skoro hodinu. Dvakrát přesedám a za necelou hodinku jsem o 2 200 metrů výše, tedy na konečné stanici lanovky na Klein Matternhorn, v místě zvaném též Matternhorn Glacier Paradise.

Cestu nejvýše položenou lanovkou v Evropě mám za sebou a po vystoupení z velkokapacitní kabiny procházím tunelem ve skále. Nadmořská výška je tu znát a i do mírného kopce se docela zadýchám. Míjím vstup do ledového paláce vykopaného v ledovci i na vyhlídkovou plošinu. Tato dvě místa jsou hlavní lákadla pro většinu turistů a jejich cesta tu končí. Ale my lyžaři teprve začínáme.

Vysoko na Klein Matterhornu

Většina tratí v této oblasti jsou široké červené sjezdovky, nejvyšší ledovcovou oblast obsluhují klasické kotvy, některé z nich nekonečně dlouhé. Na Plateau Rosa můžete přejet do sousední Itálie, do střediska Cervinia. Pokud jde o výhledy, tady jsem nejblíže Matterhornu a pohledy na něj jsou opravdu dechberoucí. Zajímavostí je velmi dlouhý přejezd do Furi, v jehož závěru se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi, a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

Závěrem můžu potvrdit věhlas střediska, pokud jde o celkovou atmosféru, sněhovou nadílku i horské scenérie. Svá místa si na zdejších svazích najdou vynikající lyžaři i rodiny s dětmi a díky skvělým restauracím budou nadšeni i gurmáni.

Jistou nevýhodou mohou být extrémní teploty v nejvyšších polohách (zejména v lednu a v únoru) a nutnost přesouvat se v některých částech velkokapacitními lanovkami. Vyšší ceny na druhou stranu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků.

Může se hodit

Lyžování
Středisko nabízí celkem 360 km sjezdovek a množství freeridových terénů. Třídenní skipas pro oblast Zermatt stojí 211 švýcarských franků (4 650 korun), mezinárodní 243 švýcarských franků (5 350 Kč), děti do 9 let lyžují zdarma. Díky vysoké nadmořské výšce je víceméně garantována obrovská porce přírodního sněhu a sezona je prodloužena cca o měsíc oproti „klasickým“ alpským střediskům.

Doprava na místo
Nejpohodlnější je cesta letadlem. Letět můžete do Curychu nebo do Ženevy, odkud přímo z letiště jezdí rychlíky do Vispu a následně zubačka do Zermattu. Cesta autem do Zermattu z Prahy je dlouhá téměř 900 km a zabere vám přibližně 10 hodin jízdy. Protože Zermatt je uzavřen pro automobilovou dopravu, musíte přesednout na místní vlak Täsch – Zermatt a posledních 10 km absolvovat vlakem.

Ubytování
V Zermattu najdete jak luxusní hotely, tak i relativně levné ubytování v apartmánech. Kdo má rád výhledy, může se ubytovat v unikátním hotelu Kulmhotel Gornegrat ve výšce 3 100 m. Levnější ubytování nabízí Täsch, ale každý den budete muset vlakem do Zermattu.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...