Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Has-Been Heroes je akční strategie pro fandy vyšší obtížnosti

Trojice dobrodruhů, kteří se pokoušejí doprovodit do školy dvě princezny, se na cestě přes lesy, hřbitovy a pustiny potýká v taktických bitvách s nespočtem druhů agresivních kostlivců.
80

Has-Been Heroes

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: Frozenbyte

  • Spousta kouzel, předmětů a nepřátel
  • Zábavné souboje
  • Hraní pořád dokola není otravné
  • Ve hře mohlo být více zajímavých míst
  • Nic moc tutorial

Herní karta

Has-Been Heroes klame tělem. Grafikou připomíná kreslenou mobilní hru, jakých jste viděli mraky, ale pod touto slupkou je ukryta propracovaná roguelike strategie. Ačkoliv hra podle Metactitics schytala od odborné kritiky spoustu negativních hodnocení, po necelých dvaceti hodinách, které jsem s Has-Been Heroes strávil, s nimi nemůžu souhlasit. A pokusím se nabídnout svůj pohled proč.

Hra je rozdělena na dvě části, a to na pohyb po mapě a souboje. Mapa se vygeneruje náhodně. Začínáte vždy vlevo a prostřednictvím uzlů se musíte propracovat až k políčku s bossem. Některá místa jsou prázdná, na jiných narazíte na oltáře, truhly, obchodníky či protivníky. Aby to nebylo tak snadné, na již navštívená místa se nelze zcela beztrestně vracet. Důležité tak je si cestu pečlivě naplánovat. Dopředu ovšem nevíte, co na kterých políčkách je, nahlédnout můžete pouze na ta sousední.

Has-Been Heroes

První chybu, kterou můžete udělat, je najít si co nejkratší cestu k bossovi, ideálně bez soubojů. Ačkoliv toho prvního zřejmě dáte, později vás váš spěch dožene. Důležité naopak je snažit se absolvovat co nejvíce soubojů. Získáte tak peníze, které utratíte za předměty pro své hrdiny a nová kouzla. A bez těch se později neobjedete. Peníze i předměty se válejí i v truhlách, některé však bývají zavřené, takže je třeba najít či koupit klíče.

Mechanismus soubojů je třeba plně pochopit

Alfou a omegou jsou však souboje. Vlevo stojí hrdinové, zprava se na vás valí ve třech řadách nepřátelé. Bitvy probíhají v reálném čase s tím, že při aktivaci útoku se hra přeruší a vy můžete v klidu prohodit pozice hrdinů a řetězit tak komba. Hru lze samozřejmě přerušit kdykoliv, například pokud chcete seslat kouzlo nebo se jen rozmyslet, jak postupovat dál.

První bitva pro mě dopadla tragicky, kostlivci mě rozsekali na kusy. Zkrátka jsem tu valící se vlnu nepřátel nedokázal efektivně likvidovat. Has-Been Heroes totiž po nás chce víc než jen bezmyšlenkovité řetězení komb.

Has-Been Heroes

Útok každého hrdiny má daný počet úderů. U bojovníka to je jeden silný, u mága dva slabé (ale má silnější kouzla) a u zloděje tři s vyšší šancí na kritický zásah. U protivníků sledujeme dvě hodnoty: počet životů a obranyschopnost vyjádřenou určitým počtem zelených čtverečků. Pokud chci nepřítele zranit, musím nejdříve prolomit jeho obranyschopnost.

Příklad: kostlivec má dva čtverečky obranyschopnosti. Pokud na něj zaútočí bojovník, svým jediným úderem mu ubere jen jeden čtvereček a nijak ho nezraní. Potřebuji tedy zaútočit mágem, jehož dva útoky prolomí obranyschopnost, čímž protivníka omráčí (ale nezraní). Teď je náchylný na zranění, proto do něj půjdu bojovníkem nebo zlodějem. Vraťme se ještě na začátek příkladu. Pokud bych zaútočil rovnou zlodějem, který má tři útoky, sice bych prolomil obranu kostlivce a třetí úder by ho trochu zranil, ale také odmrštil do dálky (na protivníky lze opět útočit až po dopadu na zem). I to se ovšem v mnoha situacích hodí.

Has-Been Heroes

Klíčem k vítězství je precizní časování komb na správný cíl. Zároveň je třeba myslet dopředu, aby hrdinové po svém útoku skončili v řadách, kde je chcete mít. Asi netřeba dodávat, že bojovník pár škrábnutí od zombie přežije, zatímco mág jde pod drn po prvním pohlazení.

S bitvami pomůžou předměty, které mohou navýšit sílu útoku, šanci na kritických zásah, zrychlit dobíjení kouzel nebo třeba zajistit imunitu vůči některému z živlů. Hodí se ovšem i kouzla. Kromě těch základních jich je ve hře přes tři stovky.

Máme tu zmrazování, klasický fireball (nepřítele rovnou omráčí), navýšení počtu útoků, dočasné ovládání protivníka, blesky, bomby a podobně. Nepřátel je habaděj, nejvíc se samozřejmě zapotíte u bossů, u nich je třeba nejenom dobrá výbava, další kouzla, ale také důvtip.

Ovládání (hraji na konzoli) mi přišlo zprvu nezvyklé, ale během dvaceti minut jsem se dostal do rytmu. Každá lajna má své tlačítko (X, Y, B), což je celkem logické rozložení, zatímco A se slouží po potvrzení akce. Zadním tlačítkem se hra zapauzuje.

Jedním z důvodů, proč se mi hra rychle neomrzela i v případě řady neúspěchů, je, že si postupně zpřístupňujete nový obsah. A to znamená nejenom nová prostředí, silnější kouzla a předměty, ale i hrdiny.

Has-Been Heroes

Zahraniční recenzenti nejčastěji kritizují šílenou obtížnost a hrozné ovládání. Co se týče obtížnosti, pokud plně pochopíte pravidla, není tak hrozná a nijak nevybočuje od toho, co je v žánru roguelike standard. Část viny ovšem nesou i tvůrci, kteří měli větší péči věnovat celkem slabému tutorialu a více vysvětlovat. Ovládání je věc názoru, ale byť mi přišlo zpočátku nezvyklé, nakonec mi sedlo. Rozhodně se mi nestalo, že bych kvůli špatnému ovládání něco zkazil.

Díky spoustě předmětů a kouzel je fajn, že se žádná hra nehraje úplně stejně. A právě tomu, co objevíte, musíte přizpůsobit i svoji strategii. Většinou jde přitom o použitelné kousky. Asi bych si dovedl představit víc zajímavějších míst, na které lze při hraní narazit, ale jinak si nemám nač stěžovat. Has-Been Heroes je za mě velmi příjemné překvapení.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 14 čtenářů

  • Nejčtenější

Byla oblíbená, teď však 17 let starou hru zasypala negativní hodnocení

Hra Team Fortress 2 patřila dlouhé roky k oblíbencům v multiplayerovém žánru. V posledních letech...

85 %

Nástupce Heroes, o kterém se nám ani nesnilo. Recenze Songs of Conquest

O čem zpívají bardi v putykách každého pohádkového království? O chrabrých činech, krutých zradách...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Summer Game Show ukázal novou Civilizaci i hry ze světa Harry Pottera a Duny

Počátek června platil dlouhé roky za neoficiální svátek hráčů, právě tou dobou se konala výstava...

Začala úspěšně, ale po třech letech je onlinovka od Amazonu v problémech

Onlinovka New World od Amazonu začala úspěšně, v průběhu tří let však zájem o ní výrazně poklesl....

Britové žalují Steam o skoro 20 miliard, prodávané hry prý předražuje

Podle žalobců zneužívá Steam své dominantní postavení na trhu k potírání konkurence a předražování...

Velká herní loupež dobře dopadla, konzole za miliony se vrátily k majitelům

Výrobci kapesní retroherní konzole Playdate kvůli chybě přepravní společnosti FedEx málem přišli o...

VIDEO: Seriál Arcane druhou sezonou skončí. Podívejte se na první trailer

Ještě letos by měla vyjít druhá sezona skvěle hodnoceného animovaného seriálu Arcane ze světa...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...