Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

  14:52
Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více než třech letech vrátila do úplně jiného prostředí. Mezitím totiž přišel listopad 1989 a zájem lidí o cestu upravené Tatry 815 po všech kontinentech opadl.
Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa. | foto: tatra-club.com

Výprava, k jejímž hlavním úkolům patřila propagace výrobku kopřivnické automobilky ve světě, přitom měla ambiciózní plány. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a k nim televizní seriál o 56 dílech.

Nakonec se ale kromě knížek od členů expedice zachovalo jen několik dobových televizních reportáží, amatérský videofilm nebo plechové a papírové modely expedičního speciálu, které koncem 80. let zdobily pokoje kluků z celého Československa.

„Smutek, že nemohla být plně naplněna, že nemohl vzniknout seriál,“ shrnul v jednom z dílů televizního cyklu Zapomenuté výpravy své pocity z expedice její vedoucí Jiří Stöhr.

Podobně hovoří i další její účastník Petr Bárta, který spolu se Stöhrem koncem 60. let také s tatrovkou - tehdy ovšem typem 138 - vyjel do Afriky na slavnější Expedice Lambaréné.

Nad výpravou se navíc dodnes vznáší stín tragédie, při sjíždění pákistánské řeky totiž zahynul jeden z jejích členů František Jeniš.

Plány na expedici se zrodily začátkem 80. let, když se Jiří Stöhr náhodou dal do řeči s lidmi z vedení automobilky, která v roce 1983 uvedla na trh nový model Tatra 815. Výprava kolem celého světa, plánovaná původně na dva roky, tak měla posloužit k šíření slávy značky i v zemích, kde s tatrovkami neměli moc zkušeností. Přípravy cesty nakonec zabraly celé tři roky, během kterých se ovšem zrodil i další tatrovácký propagační projekt, účast na slavné Rallye Paříž-Dakar.

Posádka expedice Tatra kolem světa (zleva): Dalibor Bárta, František Jeniš, Stanislav Synek, Petr Bárta, Jiří Stöhr a Karel Valchař.

Pro cestu kolem světa, na jejíž organizaci se kromě samotné automobilky z Kopřivnice podílelo například i barrandovské filmové studio, byla určena běžná třínápravová Tatra 815 s pohonem všech kol. Poháněl ji běžný tatrovácký vidlicový šestnáctilitrový desetiválec s výkonem 280 koní, zvláštní byla na autě hlavně nástavba. Vyrobili ji ve vagónce ve Studénce a členům výpravy se stala na více než tři roky pojízdným domovem, ve kterém měli vše potřebné.

Automobil, který je dnes k vidění v tatrováckém muzeu, ovšem dorostl do obřích rozměrů: na délku měřil deset metrů, na šířku 2,5 metru a výška činila 3,85 metru. Na druhou stranu poskytoval posádce vedle pohodlí při jízdě (každý měl sedadlo s výhledem kupředu, buď v kabině nebo nad ní) i místo na spaní, kuchyňku, toaletu nebo sprchu. Místo se samozřejmě našlo také na kamery a fotoaparáty, Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan) navíc vezla i nafukovací člun, moped a motorové rogalo.

Kromě Stöhra a Bárty tvořili posádku novinář jaderný fyzik Stanislav Synek, který byl navigátorem, tlumočníkem a zvukařem výpravy, a geolog a zároveň zkušený potápěč a pilot rogala František Jeniš. Řidičem, mechanikem i kuchařem v jedné osobě se pro první část výpravy stal profesionál z Tatry Dalibor Petr, kterého v Brazílii vystřídal kopřivnický mistr zkušebny motorů Karel Valchař, jenž za volantem strávil dva roky. V Číně pak posádku doplnil další tatrovák Aleš Novák.

Kurátor kopřivnického technického muzea Radim Zátopek v interiéru speciální tatrovky, která před 25 lety vyjela na cestu kolem světa.

Interiér speciální tatrovky, která před 25 lety vyjela na cestu kolem světa.

Trasa expedice vedla nejprve západní a severní Evropou do SSSR a Polska, aby se vyzkoušela technika, následně se všichni i s vozem dopravili z Německa do Kanady, kde začala americká část cesty. Tu kromě cest za krajany v Chicagu nebo poznáváním Aljašky či mexického pobřeží provázela i nepříjemná epizoda z Guatemaly. Automobil i jeho posádku tam zadrželi pro podezření ze špionáže a když je po devíti dnech propustili, dostali zpět zpřeházenou Tatru, v níž chybělo některé vybavení.

Ve zbytku cesty, během které výprava projela Jižní Ameriku, Austrálii, Afriku, část Asie nebo Blízký východ, se už podobně nepříjemné epizody neobjevily - s výjimkou Číny, kterou Tatra projížděla v době studentských bouří. Všechny účastníky ovšem velmi zasáhla smrt oblíbeného Jeniše. Do Prahy se výprava vrátila v květnu 1990 po třech letech, jednom měsíci a 15 dnech. Na tachometru měla tatrovka téměř 140 000 kilometrů, část cesty ovšem počítadlo nefungovalo.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  6.6 11:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

3. června 2024

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sestřičkou v Saúdské Arábii. Předsudky vůči zemi jsou úplně mimo, líčí Češka

2. června 2024

Premium Hana Šlechtová se stará o pacienty v saúdskoarabské nemocnici. Co se jí tam líbí? A jak často se...

Cesta do Chorvatska 2024: Rakousko zavedlo jednodenní známku, Maďaři také

6. června 2024

Nejoblíbenější prázdninová destinace s teplým mořem? Pro turisty z Česka už desetiletí chorvatský...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Kolik se dá ujet na elektrokole za den? A kdy se musí motor vypnout?

30. května 2024

Elektrokola už dávno nejsou podivným vynálezem pro důchodce. Prodeje neustále rostou a možná se...

Zajít si v Malmö do české hospody. Švédští nadšenci se učí čepovat v Česku

4. června 2024,  aktualizováno  6.6 11:22

Hned dvě hospody s českým názvem Pivo lze navštívit ve městě Malmö na jihu Švédska. Založili je...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  6.6 11:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Cesta do Chorvatska 2024: Rakousko zavedlo jednodenní známku, Maďaři také

6. června 2024

Nejoblíbenější prázdninová destinace s teplým mořem? Pro turisty z Česka už desetiletí chorvatský...

Louky a samoty. Prošel jsem sto kilometrů po Východokarpatské magistrále

5. června 2024

Vydejte se s námi na Východoslovenskou magistrálu mezi údolím řeky Poprad a legendárním dukelským...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...