Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec lidí zvenku, slibuje šéf kritizovaného Ředitelství vodních cest

  3:00
Ředitelství vodních cest (ŘVC), které nedávno zkritizoval Nejvyšší kontrolní úřad za utrácení, začalo podle ředitele Lubomíra Fojtů šetřit tím, že všechnu důležitou práci už dělají její zaměstnanci. Objem peněz, které míří do vody, má během tří let stoupnout.

Šéf Ředitelství vodních cest je ve funkci od loňského října, kdy nahradil Jiřího Skalického. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu velmi kritizovala některé výdaje ŘVC. Jde o nákupy v dobách, kdy jste tu ještě nepůsobil. Co se od té doby změnilo?
Zpráva pro nás nevyzněla příliš dobře, na druhou stranu ne se všemi závěry kontroly jsme souhlasili. Nerad bych sklouzl k tvrzení, že vše, co se tu dělalo, bylo špatně. Například když nás kritizují za to, že vydáváme peníze za propagaci vodních cest. Přesně to máme ve zřizovatelské listině, že máme dělat.

Zpráva mluví ale hlavně například o způsobu zadávání zakázek, výdajích na jednoho zaměstnance atd…
Najímání externích firem na přípravu zakázek skončilo, děláme si teď už všechno sami. Zrušili jsme práci na IČO, všechno důležité dělají už naši kmenoví zaměstnanci. Přijali jsme čtyři lidi navíc, většinou to byli ti, kteří pro nás pracovali externě. Ušetřili jsme tak přes milion korun ročně. Škrtli jsme zásadně výdaje na reprezentaci, v tom mám asi jiné představy, než můj předchůdce. Co se týče nákladů na pronájem našich kanceláří, to skončilo úplně, přestěhovali jsme se do budovy ministerstva. Upřímně nechápu, proč to neudělal někdo dříve. Ty přesuny mezi Želivského (stanice metra, pozn. red.) a ministerstvem zaberou tolik času, že když by se to vyčíslilo peněžně, byly by to obrovské peníze.

Čekáte další kontrolu?
Jedna další tu běží, tentokrát na investiční výdaje. Výsledek zatím neznáme.

V minulosti se mluvilo o tom, že by se ŘVC zrušilo a spojilo s plavební správou nebo se začlenilo do odboru ministerstva. Jsou ještě tyto úvahy?
Nevím o tom, tyto nápady vznikly hlavně kvůli tomu, že tu panovaly napjaté vztahy mezi vedením a jedním z tehdejších náměstků ministra. K rušení není důvod, spolupráce teď funguje dobře. Staráme se o majetek za 600 milionů, nově pod nás spadá ještě přístav Hamburk. Potřebovali bychom spíše ještě personálně posílit, je spousta projektů v přípravě. Posílili jsme na 18 lidí, ale to je stále málo.

Podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by se měly v příštích třech letech výdaje na vodní cesty ztrojnásobit. Jaké projekty chystáte?
Máme v různé fázi rozpracovanosti zhruba padesátku projektů. V podstatě jde o dva směry: investice do rekreační plavby na Labi a Vltavě a pak do splavnění Labe. Například na Labi budujeme přístaviště, čtyři jsme už postavili, dalších sedm je v plánu. Vltava by se mohla brzy dočkat splavnění od Českých Budějovic až k Orlíku, pokud se podaří dobudovat plavební komoru v Hněvkovicích.

V případě Vltavské vodní cesty se velké investice vysvětlovaly podporou cestovního ruchu. Čísla o provozu lodí za loňský rok ale v meziročním srovnání vykazují naopak pokles. Čím to je?
Byly povodně, to byl hlavní faktor. Na Vltavě máme téměř každý den novou žádost o povolení ke kotvení, lodí tam přibývá a jsem přesvědčen, že to bude podobně úspěšné, jako Baťův kanál. Zvláště, pokud se podaří někdy splavnit cestu až do Prahy.

Znamená to opět myšlenky na výtahy pro lodě?
Ten projekt tu stále je, jeho čas ještě myslím přijde. Máme na ně územní rozhodnutí. Propojení Prahy a Českých Budějovic by mohlo výrazně pomoci cestovnímu ruchu, přivést nové návštěvníky.

Bavíme se zatím ale jen o menších projektech, co ty větší, především pak plavební stupeň Děčín, kvůli kterému není stále Labe splavné?
Jsme v závěrečné fázi studie EIA, která posuzuje vliv na životní prostředí. Řeší se teď připomínky na úrovni náměstků ministra dopravy a životního prostředí, v září by měla být hotová. Ustoupili jsme ekologům ve spoustě věcí, například tam bude poprvé v Česku instalovaná turbína ohleduplná k rybám, tři rybí přechody, pohyblivý jez. Věříme, že teď už ekologové nebudou mít nic proti, zvláště, když je to sama o sobě velmi ekologická stavba, která může přinést velký přesun zboží ze železnice na lodě.

Kdy začnete stavět?
V roce 2016 bychom mohli začít územní řízení. Reálně se dá pak začít tak v roce 2019.

Do té doby bude Labe splavné jen podle počasí?
Ano, bohužel. Je to stavba, která přitom může přinést splavnost Labe 345 dní v roce.

Přesto plánujete stavět a investovat pro větší lodě na Labi výše, i když tam lodě dosud nedoplují. Má to smysl?
Má, nedá se postavit vše najednou a ve správném pořadí. Věříme, že plavební stupeň v Děčíně se podaří konečně jednou postavit, pak všechny investice výše na Labi budou mít smysl.

Jednu dobu bylo v plánu hlavně zvedání mostů kvůli tomu, aby mohly podjíždět větší lodě. To je ještě v plánu?
Je hotový projekt na zvedání celkem osmi mostů mezi Prahou a Mělníkem na Vltavě, teď to půjde do soutěže na projektanta.

Jednou z největších zakázek, kterou začnete ještě letos, je plavební stupeň Přelouč. Soutěž na tuto zakázku proběhla už před pěti lety, nebylo by lepší ji vypsat znovu?
Nejde ji znovu soutěžit, je tam podepsaná smlouva se sdružením OHL – ŽS a Skanska. Je to velký projekt, kde se staví i dva úplně nové mosty.

Nově máte ve správě i české přístaviště v Hamburku, jaké s ním máte záměry?
Je to velký areál o rozloze asi 4 hektarů, do kterého se ale roky neinvestovalo. Není to přímo naše, ale máme ho dlouhodobě pronajatý od roku 1928. Momentálně ho má do roku 2021 pronajatý soukromá firma Ekologistics s.r.o. Nájem víceméně pokrývá částku, kterou musíme platit hamburskému přístavu. Máme tam velmi atraktivní území, ale s dosti zanedbanými budovami. Řešíme, co s areálem dál. Určitě má smysl pokračovat v dlouhodobém pronájmu, ale řešíme, z čeho financovat investici do tohoto areálu. Jednou z možnosti je i zapojení soukromého kapitálu. Zájem mezi rejdaři o využívání přístavu je, a pokud se podaří splavnit Labe celoročně, hodnota pozemků ještě stoupne.

Do vaší gesce spadá i otázka kanálu Dunaj – Odra – Labe, v jaké je teď fázi, když má hlavního zastánce přímo na Hradě? (velkým zastáncem kanálu je prezident Miloš Zeman, pozn. red.)
Aktuálně děláme pro ministerstvo dopravy analýzu 45 studií, které na toto téma vznikly. Na základě toho bychom měli vymezit mantinely pro soutěž na velkou studii proveditelnosti. Ta by měla definitivně říct, zda má smysl se dále kanálem zabývat nebo ne.

Autor:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Lidem nevadí daň na tiché víno. Může přinést miliardy do státního rozpočtu

29. května 2024

Advertorial Podle dubnového průzkumu agentury Datank si téměř 63 procent populace myslí, že by alkoholické...

Včas, nebo se zpožděním. Cestující uvidí, kde je každý autobus i vlak

29. května 2024

Obavy o to, zda autobus už ujel, nebo má jen zpoždění, by měly být během pár let minulostí....

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Papírové účtenky jen na vyžádání. V Česku sílí snahy uzákonit ty digitální

28. května 2024

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo třiadvacet opatření, která mají za cíl snížit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...