Interiér devítipatrové moderní budovy, která v květnu oslaví pětileté výročí, je inspirován strukturou spirály DNA, nesoucí ještě nedávno tajemný lidský genom. To má ilustrovat filozofii značky Mercedes Benz, která sází na originalitu a snaží se vytvářet převratné a kreativní produkty.
Při prohlídce muzea, která zabere zhruba dvě hodiny, podniknou návštěvníci výjimečnou cestu historií automobilů, která se píše již 125 let.
Kořeny slavné značky vedou jednak ke Carlovi Benzovi, který získal začátkem roku 1886 patent na první tříkolku s benzinovým motorem na světě, a současně k ke Gottliebovi Daimlerovi, jenž nezávisle na Benzovi zkonstruoval vůz přezdívaný Dědečkovy hodiny a dosahující rychlosti osm mil v hodině.
Kdo byla Mercedes
V muzeu nechybí ani pověstná česká stopa. A hned velmi důležitá, neboť se týká současné značky slavných vozů. Jméno Mercedes totiž do firmy přinesl Emil Jellinek, bohatý obchodník, závodník a prodejce aut, jehož otec byl český Žid a rabín.
Emil Jellinek měl významný vliv na modernizaci auta a motoru a Mercedes se jmenovala jeho dcera. Poprvé se jméno Mercedes v souvislosti s vozem použilo v roce 1900, o dva roky později se značka zaregistrovala.
V síni slávy si ostatně můžete prohlédnout slavný vůz Mercedes Simplex 508 M, který byl postaven před 110 lety a představuje nejstarší autentický vůz Mercedesu. Už to nebyl žádný motorový "trakař" – 508 M dosahoval rychlosti 80 kilometrů v hodině.
Konkurence z Prahy
Výstava se rozbíhá dvěma směry. Sedm místností s tzv. Legendami (nejvýznamnějšími vozy značky) vypráví historii značky a představuje nejslavnější modely.
Dalších pět obřích místností ukazuje, v jakých oblastech se vozy Mercedes používaly. Stojí zde nákladní auta, sanitky, taxíky či další speciální vozidla. Obě trasy lze vzájemně střídat a měnit. Celkem je zde vystaveno na 160 automobilů, z nichž mnohé jsou úchvatné veterány, za které by soukromí sběratelé zaplatili statisíce eur.
Přesto i v této sbírce některé slavné mercedesy chybí. Třeba dvanáctiválcový závodní monopost značky Mercedes z roku 1938 z Technického muzea v Praze. Stroj patřil slavnému závodníkovi Rudolfu Caracciolovi, který s ním dosahoval tehdy závratné rychlosti až 300 kilometrů v hodině. Zlatý mercedes je jediným kompletně zachovalým exponátem tohoto vozu.
Caracciolův monopost stál ohromnou částku už v době svého vzniku. Zatímco závodní vůz jaguar tehdy přišel na 350 anglických liber, jen motor ze zlatého mercedesu se vyšplhal na několik tisíc liber. Počátkem devadesátých let se objevilo mnoho nabídek na odkoupení unikátního stroje, slavný vůz však naštěstí zůstal v Praze.
Hudba blízké budoucnosti
Může se hoditZa vstup do Muzea Mercedesu zaplatí dospělí 8 eur, studenti 4 eura. Otevřeno je od 9 do 18 hodin, celý prostor je bezbariérový. Moderní Muzeum Mercedesu stojí ve Stuttgartu na ulici Mercedes. |
V muzeu objevíte spoustu zajímavostí dokumentujících novátorské počiny Mercedesu. Třeba při vynálezu airbagů, kterými se bezpečnostní technici Mercedesu začali zabývat už v roce 1960. První testy proběhly v roce 1968 a v roce 1981 automobilka představila první auta s airbagem.
Součástí Muzea Mercedesu je nejen historie, ale také budoucnost. Při příležitosti 125. výročí zde byla připravena nová část expozice, která naznačuje cestu vývoje nových vozů. Už její název je symbolický: Nový začátek – cesta k dopravě bez škodlivých emisí.
Hvězdou této části expozice je koncept vozu budoucnosti F 800. Ten se vedle verze klasického hybrida připravuje ve verzi pouze s elektromotory, které získávají energii z palivových vodíkových článků. V této verzi bude vůz schopen ujet 600 kilometrů a dosahovat rychlosti až 180 kilometrů v hodině. Dnes to zní jako hudba budoucnosti, ale ta není zas až tak vzdálená. Podle odhadů by se vodíková F 800 mohla dostat na silnice už v tomto desetiletí.