Devátý díl raritní série Dylanových nahrávek nese název The Witmark Demos: 1962 - 1964. Velmi zajímavě mapuje písničkářův vývoj v "citlivém" období, kdy se z hvězdy protestního hnutí stával obecně folkovou personou, jež měla našlápnuto k pozici globální hudební osobnosti, jež opustila původní půdu i úzce zaměřené publikum a postavila se do čela americké rockové scény.
Bob Dylan: The Bootleg Series
|
Název dostalo dvojalbum podle publikační agentury Witmark & Sons, které se v začátcích své kariéry Dylan upsal. nešlo o hudební vydavatelství, nýbrž organizaci, spravující jednak autorská práva, jednak nabízející hotové písně zpěvákům do jejich repertoáru. Ani tyto Dylanovy nahrávky, kterých je na dvou discích celkem 47, nebyly původně určeny k vydávání, nýbrž tvořily jakési písničkářovo portfolio.
Není tedy náhoda, že kromě řady známých písní, z nichž některé se staly autorovými největšími hity, tu najdeme také patnáct skladeb, které doposud "fanouškovo ucho neslyšelo". Ty jsou velmi zajímavým studijním materiálem zejména pro ty, kteří se zabývají průběžností hudebních, ale zejména textových témat v Dylanově tvorbě.
Zajímavé poznatky ale přináší i poslech písní obecně známých. Už tehdy, na začátku kariéry, Dylan zjevně s oblibou k jednotlivým písním přistupoval v různých interpretačních polohách, což se stalo typickým zejména pro koncertní podoby jeho repertoáru. na těchto nahrávkách ale zachycujeme mnohé písně ve stádiu zrodu.
Zatímco třeba Blowin´ In The Wind nebo Don´t Think Twice, It´s All Right znějí tak, jak se posléze proslavily v nahrávkách pro vydavatelství Columbia (které je ostatně, prostřednictvím Sony Music, vydavatelem i The Bootleg Series), například The Times They Are A-Changin´ nebo Mr. Tambourine Man zde slyšíme za zpěvákova klavírního doprovodu, který zejména první jmenované dodává zcela odlišné vyznění.
The Witmark Demos: 1962 - 1964 představují Boba Dylana jako tvůrce, stojícího na pomezí obdivu k jeho folkovým předchůdcům, ale i klasické americké lidové písni, jejíž hudební formy rozvíjel prostřednictvím vlastních textů, a "posvěceného" umělce, jehož talent se průběžně právě v této době začal promítat do všech rovin jeho originální tvorby. Z tohoto pohledu je zpřístupnění raných nahrávek velmi cenným činem.