"Je to reakce na radikální státní škrty, které odložily stavby některých dálnic nebo obchvatů měst," uvedl Drobil pro server Aktuálně.cz.
"Spousta staveb je naprosto nezbytných, abychom vyčistili ovzduší nejen v Moravskoslezském kraji, ale i v dalších částech republiky," řekl Drobil. "Odpovědná vláda hledá peníze, jak pomoci tomu, aby zastavených staveb bylo co nejméně."
Drobil má v plánu, že peníze ze zeleného fondu se použijí na výstavbu přechodů pro zvěř, protihlukových stěn a dalších ekologických staveb. Podle ministra životního prostředí by mohlo jít o miliardy korun, konkrétní částku však nezveřejnil.
"Máme zhruba vyčísleno, kolik bychom teoreticky mohli použít. Znám to číslo teprve od tohoto pátku, nejdříve s ním seznámím pana ministra Bártu," konstatoval Drobil. Na ekodukty, biokoridory a podobné stavby bude podle něj potřeba v následujících letech vydat 6 až 20 miliard korun.
Potřebují souhlas z Unie
Zelený fond však financuje ochranu ohrožených druhů, výsadbu stromořadí nebo tvorbu remízků, takové záměry do něj nepatří. Vláda a ministr Drobil se proto neobejdou bez souhlasu Bruselu.
Drobilův kolega z dopravy Vít Bárta prý o nutných schvalovacích procesech mluvil s exministrem životního prostředí Ladislavem Mikem, který v Belgii vede ředitelství přírodních zdrojů.
"Bylo to jenom velmi obecné, rámcové," řekl Aktuálně.cz Miko. Dodal, že Evropská komise bude tento plán sledovat, a pokud česká vláda požádá o změnu využití peněz, bude se jí ptát, jak zaplatí původní projekty.
Ministerstvo dopravy by injekci z životního prostředí uvítalo. "Spolupráci na potřebném rozvoji infrastruktury samozřejmě velice vítáme. Tato myšlenka však padla jako možná alternativa a my jsme zatím na začátku dialogu. Částku a další podrobnosti musí sdělit resort životního prostředí," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
NESOUHLASÍ ZELENÍ ANI ČSSDDrobilův a Bártův plán už napadly ostatní politické strany. Nelíbí se například Straně zelených. "Byl by to unikátní tunel do peněz určených na protipovodňovou ochranu, na údržbu krajiny a ochranu biodiverzity - tedy věci, které verbálně stále vydává (ministr Drobil, pozn. red.) za svoje priority," říká předseda Strany zelených Ondřej Liška. Podle Lišky by nešlo o nic jiného, než o faktický podvod vládní koalice na občany. "Ministr dopravy Vít Bárta se pyšní úsporami, které vybojoval na dálničních stavbách. Z velké části jde o ořezání staveb například o protihlukové bariéry či ekodukty. Tedy žádná úspora pro občany, jen otevření jiné kapsy pro stavební lobby," dodal Liška s tím, že nápad je absurdní i věcně. "Protihluková a další kompenzační opatření má hradit investor stavby - od toho je to kompenzační opatření," míní Liška. S plánem ministrů dopravy a životního prostředí nesouhlasí ani sociální demokracie. "ČSSD je proti tomu, aby byla špatná manažerská rozhodnutí současného ministra dopravy Víta Bárty kompenzována miliardami korun z operačního programu, ve kterém jsou peníze primárně určeny na ochranu životního prostředí, ochranu ohrožených druhů rostlin a zvířat či protipovodňová opatření," míní stínový ministr životního prostředí Václav Zemek. "Pro naše životní prostředí je smutnou zprávou, že ministr Drobil dává k tomuto plánu bez mrknutí oka souhlas. Kde jsou ale ony ušetřené miliardy korun, s kterými ministr Bárta seznamoval veřejnost? Proč se mají údajně předražené dopravní stavby financovat penězi na ekologii," dodal Zemek. |