Choceň, příklad pro ostatní nádraží
Vítěz vzešel z deseti finalistů na základě hlasování veřejnosti, nádraží Choceň získalo přes 900 hlasů z celkových 3500. Lidé podle pořadatelů ocenili zdařilou rekonstrukci výpravní budovy v Chocni, která si i po modernizaci zachovala novorenesanční vzhled z konce 70. let 19. století. V létě je navíc stanice vyzdobena květinami.
Soutěž o titul nejkrásnější nádraží
Soutěž je součástí projektu Vlídná nádraží, jehož cílem je ve spolupráci se správcem železnice, místními organizacemi i jednotlivci postupně obnovovat krásu železničních zastávek a nádraží a podporovat návrat cestujících na železnici," říká Pavel Bureš, vedoucí projektu.
"Naší snahou je podněcovat zájem o zvelebování prostředí železničních stanic a nádraží, a to pozitivní motivací a chválením dobrých příkladů," vysvětlil Pavel Bureš.
Soutěž o nejkrásnější nádraží pořádá Asociace Entente Florale CZ - Souznění již počtvrté. V minulých letech v soutěži zvítězila stanice v Ostroměři, nádraží v Trutnově a stanice v Zahrádkách u České Lípy (čtěte Soutěž o nejkrásnější nádraží za rok 2009 vyhrály Zahrádky u České Lípy).
Finalisté soutěže o titul Nejkrásnější nádraží ČR za rok 2010
Nádraží Červenka
Nádraží Červenka je vstupní branou do chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Budova sice nezaujme svou architekturou, ale rozhodně nepřehlédnete upravenost, čistotu a každoroční nádhernou květinovou výzdobu ve vestibulu, okolí budovy i na nástupištích. To vše podtrhuje milý, přívětivý a vlídný personál.
Nominovala: Jana Rothröckelová
Dobrovice
Železniční stanice Dobrovice je názornou ukázkou vzorné spolupráce Regionální správy majetku Českých drah a města Dobrovice při rekonstrukci drážních budov. Díky péči zaměstnanců zde můžete vyčkat na svůj spoj v útulné čekárně, kde vás uvítá malá výstavka o spisovateli Bohumilu Hrabalovi, který zde v roce 1944 absolvoval zácvik na výpravčího. Příhody, které tu zažil, literárně ztvárnil v knížce Ostře sledované vlaky.
Zajímavostí je 70 let staré mechanické zabezpečovací zařízení, vzorně udržované a na síti ČD zcela ojedinělé. Posekaná tráva a udržovaný záhon jsou samozřejmostí.
Zázemí pro cestující je v dobrém stavu, navíc vždy najdete pomoc u zdejšího personálu.
Nominoval: Václav Pokorný
Hodice
Vlaková zastávka Hodice v centru Českomoravské vrchoviny je na první pohled výjimečná svojí originalitou spočívající zejména v přidruženém vlakovém muzeu.
Domek je pěkně opravený, jeho okolí pečlivě udržované, stanice slouží osobní i nákladní dopravě. O celý objekt včetně uvedeného muzea se stará bývalý výpravčí, pan Holoubek, který za pomoci obce renovuje i několik desítek let staré drážní předměty.
Nominovali: Renáta Kadlecová a Josef Křepela, místní akční skupina Třešťsko
Jindřichův Hradec
Jihočeské nádraží Jindřichův Hradec v typické červenobílé barevnosti režného zdiva charakterizuje styl většiny drážních budov na tzv. Českomoravské transverzální dráze.
Nádraží je také známé tím, že je přestupnou stanicí na úzkorozchodné tratě Jindřichohradeckých místních drah do Nové Bystřice a Obrataně.
Nedávno prošlo významnou rekonstrukcí. Je celkově upravené, čisté, přívětivé, se zachovaným historickým rázem.
Nominoval: Martin Navrátil
Kopidlno
Rekonstrukce nádražní budovy Kopidlno v okrese Jičín byla dokončena v roce 2009. Budova se pyšní novou zářící omítkou a střechou, dojem podtrhuje květinová výzdoba v oknech budovy i v prostoru nádraží, natřené lavičky a odpadkové koše, čistá a v zimním období vytopená čekárna s automatem na kávu a novými záchodky. I po více než roce provozu jsou zdi uvnitř čekárny a omítky vně budovy stále čisté a nepopsané.
K příjemné pohodě slouží fungující nádražní rozhlas, který z úst pracovníků stanice informuje o přijíždějících i odjíždějících vlacích. Zvonečkem v pokladně lze přivolat ochotnou obsluhu.
Nominoval: Oldřich Suchoradský
Osek
Stanice Osek město na trati Most - Moldava je vždy uklizená a čistá. Zaměstnanci se o ni velmi dobře starají. V létě oplývá spoustou květin. Příjemné nádraží poblíž města je cílem oblíbených procházek obyvatel, kteří sem přicházejí především s dětmi pozorovat mašinky. V létě při osecké pouti zde probíhá výstava motorových a parních lokomotiv. Nádraží je stále v provozu, včetně prodeje jízdenek. Mělo by se zlepšit sociální zařízení.
Nominovala: Simona Heraitová
Roztoky u Prahy
Nádraží Roztoky u Prahy zahrnuje historickou výpravní budovu se secesními prvky a kryté nástupiště s dřevěnou konstrukcí. Nádraží bylo citlivě opraveno s respektem k historickým detailům. Prostředí je čisté, upravené, uklizené, nádraží má příjemné sociální zařízení, schodiště do podchodu k nástupištím jsou vybavena výtahem pro imobilní osoby.
Cestující oceňují také vlídný a vstřícný personál. Nevyužité prostory hlavní nádražní budovy jsou pronajaty ke komerčním účelům – slouží pro doplňkové služby města.
Nominovala: Svatava Podrazilová
Strážnice
Jihomoravské nádraží Strážnice je výjimečně krásné díky výmalbě strážnických ornamentů, které jsou symbolem města, ale také díky květinové výzdobě a čistotě v čekárně i v okolí. V nedávné době prošlo modernizací.
Ve stanici slouží milý a ochotný personál, který se také dobrovolně stará o květiny. Ve stanici funguje staniční rozhlas, čekárna je v provozu po celý rok. Nádraží se prostírá na strategickém místě nedaleko centra města, v blízkosti autobusového nádraží, kulturního domu, hospody a Veselské brány - jedné z cenných strážnických památek.
Nominovala: Barbora Hrbáčková, Štěpán Cahlík, Přemysl Michálek
Železná Ruda - Alžbětín
Nádraží Železná Ruda - Alžbětín se nachází v nádherném prostředí Šumavy, na hranici s Německem. Hraniční čára prochází přímo nádražní budovou, takže polovina je česká a polovina německá. Rozlehlá budova je ve velmi dobrém stavu, včetně zázemí pro cestující.
Působí zde přívětivý personál, zejména manželé Strouhalovi, kteří zde bydlí a pracují a pro které je samozřejmostí mimo jiné i péče o zdejší květinovou výzdobu.
Železniční budovu tu otevíral sám císař František Josef v roce 1877.
Nominoval: Petr Špirk
vaše tipyV Česku je přes 2000 nádraží a železničních stanic. Které je podle vás nejhezčí? Podělte se o svůj tip s ostatními čtenáři v diskuzi. |