Po kolejích bude jezdit šestadvacet oranžových vlaků polepených symboly ČSSD. O víkendech budou vozit lidi zdarma. Kolik za vlaky zaplatí, odmítalo včera vedení socialistů prozradit. Šéf společnosti Railreklam Alexandr Křížek však iDNES.cz řekl, že se sociální demokraté vejdou do pěti milionů korun.
Podle odborníků na vlakovou dopravu taková cena odpovídá. "Denní tržba z šestadvaceti vlaků se průměrně pohybuje kolem sto třiceti tisíc. Za šestnáct víkendů by se vešli do dvou milionů korun. Částka tři miliony odpovídá nákladům na reklamní prostor na vlacích," řekl MF DNES znalec z Českých drah, který si nepřál být jmenován.
Společnost Railreklam má za sebou složitou historii. Policisté se o ni zajímali kvůli způsobu, jakým se České dráhy zbavily své poloviční účasti v ní.
Rozhodly se ji ještě pod vedením Josefa Bazaly bez výběrového řízení prodat, i když měla obrovský potenciál a zisk byl jistý. Spravuje totiž skoro všechny reklamní plochy v okolí železničních tratí, na mostech, a především ve vlacích a na nádražích.
Lidé z oboru oceňovali podíl na sto milionů korun, některé velké firmy byly ochotné zaplatit až 120 milionů. Dráhy ho nakonec prodaly za 15. A vítězem neprůhledného tendru byla společnost Tardus spojená s firmami kolem podnikatele Michala Voráčka a pražského lobbisty Romana Janouška. Oba mají úzké vazby na pražský magistrát a hlavně na primátora za ODS Pavla Béma.
Zbytek přes Soukupa
O kampani ČSSD se ví jen to, že ji do velké míry připravuje mediální agentura Médea, která patří Jaromíru Soukupovi. Ten je se stranou úzce svázán i politicky, protože na páté místo jejich pražské kandidátky dosadil Olgu Zubovou.
Médei pošle ČSSD peníze a ta za ně nakoupí inzeráty v médiích a billboardy. V Médei se ve stejné chvíli točí i veřejné peníze. Jedním z největších zákazníků, který do Médey poslal už téměř 50 milionů, je centrála cestovního ruchu CzechTourism. Tu vede Paroubkův známý z hotelového světa, nynější ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška.
ČSSD: Oranžové vlaky jsou v pořádkuČSSD se proti informacím v článku ohradila. V tiskové zprávě se zejména distancovala od podezřelého prodeje firmy Railreklam před více než dvěma lety. Volební manažer strany Jaroslav Tvrdík "pokládá za nutné připomenout tyto skutečnosti": "1) České dráhy se 49 % podílu společnosti Railreklam velmi nevýhodně zbavily v době, kdy ministerstvo dopravy ovládal Aleš Řebíček (ODS). Sociální demokracie podivný prodej tvrdě kritizovala a její zástupci ministra Řebíčka opakovaně interpelovali. Na transakci také nejvíc vydělala společnost Tardus spojená se jménem pana Janouška, který je znám dobrými kontakty na ODS. 2) Railreklam je stále z většiny (51 %) vlastněna Českými dráhami a má v České republice na reklamu u železnice monopol. Každá reklamní aktivita na železnici tedy musí být objednána u této firmy. Vedle ČSSD tak činí i jiné politické strany včetně ODS. 3) ČSSD chce ve volební kampani nezprostředkovaně komunikovat se svými voliči. Mnoho z nich často využívá služeb Českých drah. Předvolební vlaky jsou proto v rámci kampaně naprosto logickou volbou. 4) Za kampaň s předvolebními vlaky jsme zaplatili naprosto standardní cenu, což koneckonců potvrzuje i samotný článek MF DNES." |