Auto vyfotili redaktoři deníku Blesk a Aha!. Že auto jelo skutečně rychlostí kolem 200 km/h, připustil i šéf marketingu ČSSD Ondřej Macura, který jel v autě spolu s Paroubkem.
Na položení kytice k památníku sametové revoluce na Národní třídě v Praze museli sociálnědemokratičtí straníci vstávat už na nezvyklou osmou hodinu ranní. Jejich předseda totiž potřeboval ten den ještě stihnout stranickou konferenci v Ústí nad Labem a svoji svatbu v Mariánských Lázních.
Z Prahy vyrazil řidič Paroubkova černého audi ještě podle předpisů po dálnici do Ústí nad Labem. Předseda se tam zúčastnil dvou akcí – stranické konference a mimořádného zasedání okresního výboru.
Pak ale na cestě mezi Ústím nad Labem a Mariánskými Lázněmi kvůli zpoždění využil Paroubkův řidič své šance. Po rychlostní silnici mezi Teplicemi a Bílinou ujížděl podle jednoho z reportérů Blesku, který jel za Paroubkovým autem, chvíli i 200 kilometrů v hodině (tedy o 70 více, než je povoleno).
Několikrát dokonce předjížděl kamion na poslední chvíli. O tom, jak rychle audi jelo, svědčí i to, že dvousetkilometrový úsek, vedoucí přes několik obcí, zvládlo za pouhé dvě hodiny.
Jednou zase šofér obkroužil kruhový objezd dvakrát, aby se přesvědčil, kolik vozů jede za ním. "Mezi Karlovými Vary a Chebem Paroubkův vůz přejel i dvojitou bílou čáru uprostřed silnice," dosvědčuje reportér Blesku. Novinářům se ho při tom podařilo vyfotit.
Cesta by při dodržení předpisů trvala přes 3 hodiny
Na zbytku cesty expremiér podle reportéra "tak nějak normálně spěchal", což obnáší například rychlost 130 kilometrů v hodině na povolené devadesátce.
Přes obce Paroubkův řidič nesměl jet rychleji než 50 kilometrů za hodinu, převážnou část trasy omezují předpisy na 90 kilometrů v hodině. MF DNES si trasu jeho cesty projela: za méně než tři hodiny při dodržování předpisů nešla zvládnout.
Vůz s šéfem druhé nejsilnější politické strany a poslancem Paroubkem tak ohrozil životy ostatních řidičů v době, kdy politici stále řeší nedokonalý silniční zákon. A kdy na silnicích umírá stále víc lidí. Kdyby řidiče přistihli policisté, dostal by pět bodů a zaplatil by pokutu až 10 tisíc korun.
"Někdy jelo jeho auto na cestě z Ústí nad Labem do Mariánských Lázní i normální rychlostí. Třeba když jel před ním i proti němu kamion," popsal redaktor, který se za Paroubka "zavěsil" už v Praze.
Řidič se bál o šéfa, tak zrychlil
Paroubkův spolupracovník Ondřej Macura, který v audi seděl vedle řidiče (Paroubek byl na zadním sedadle), má vysvětlení: "Povinností řidiče je ochránit bezpečí pana předsedy. Řidič se cítil ohrožen dvěma auty za sebou, která nedodržovala stanovenou vzdálenost, proto přidával rychlost," vysvětloval Macura.
Zmíněný řidič má však především povinnost dodržovat předpisy. Ohrozil totiž nejen ty, které v autě vezl, ale především všechny lidi, kteří v tu dobu na dané trase jeli. Fakt, že se levá kola audi ocitla za dvojitou čárou, omluvil Macura, že nešlo o "předjíždění", ale o pouhé "objíždění".
Paroubek v neděli nebral telefon a neodpověděl ani na zaslané SMS. Macura z ČSSD se brání: "Ohrožovala nás dvě auta s novináři, která nedodržovala stanovenou vzdálenost za naším vozem," vysvětlil, proč řidič překročil zákon.
Spolustraníci Paroubkovu jízdu spíše odsuzují
Méně shovívaví jsou však další straníci. Místopředseda sociální demokracie Zdeněk Škromach doufá, že Paroubek cestou z konference na svatbu na zadním sedadle usnul.
"Věřím, že taková jízda nemohla být s jeho vědomím," říká. I tak si podle něj sociální demokraté nechají od Paroubka vysvětlit, proč audi nedodrželo zákon.
Místopředsedkyně Paroubkovy strany Jana Vaňhová šéfa za jízdu odsuzuje: "Pokud je to pravda, tak musím připomenout, že dopravní předpisy by se měly ctít už s ohledem na následky dopravních nehod," řekla.
Na otázku, jestli se na jízdu bude Paroubka vedení ČSSD ptát, Vaňhová odpověděla: "Určitě se ho na to bude spousta lidí ptát."