Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 31. května 2023 Kamila

Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

  14:07
Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském Doveru. Po zavedení celních kontrol zde hrozí tvorba mnohakilometrových kolon, které ovlivní nákladní i osobní dopravu. Podobné nesnáze lze čekat také na obou koncích Eurotunelu.

Přístav v Doveru je jedním z hlavních zásobovacích center Británie. Proudí tudy zboží určené pro export i vybrané pochoutky z Evropy. Každý den místním terminálem projede na deset tisíc nákladních automobilů. Ročně tudy projde celá pětina exportovaného a importovaného britského zboží (na průjezd terminálem v Doveru se můžete podívat zde).

Menší měrou přispívá nákladní doprava skrz Eurotunel, který vybíhá z francouzského Calais a pod kanálem La Manche se vynořuje až v britském Folkestonu nedaleko Doveru.

Londýnský bankéř: Brexit bude šok, nervozita v City ještě poroste

Plynulost dopravy však může být už zanedlouho minulostí. S odchodem Británie z Evropské unie, který by měl nastat do konce března 2019, nákladní dopravce v Doveru budou zřejmě čekat mnohem podrobnější kontroly. Klíčová je otázka takzvané celní unie, jejíž členové mezi sebou neplatí celní poplatky. Po vystoupení z Unie zavede Británie opět clo i pro členské státy EU. Na hranicích tedy přibudou celní kontroly.

Provozovatelé doverského přístavu pro agenturu Bloomberg uvedli, že případné prodloužení hraniční kontroly o pouhé dvě minuty může způsobit až 27 kilometrů dlouhé kolony na vjezdu do terminálu. Výsledkem by bylo mnohahodinové čekání a dopravní kolaps okolo Doveru. Problémem je podle úředníků také fakt, že současná jednání o brexitu váznou a nenabídla žádné konkrétní závěry.

„Jakmile nám někdo řekne, co můžeme očekávat, můžeme přijít s nějakým konkrétním plánem, jak se na situaci připravit,“ uvedl výkonný ředitel přístavu Tim Waggott. Prodloužení kontrol lze podle něj řešit. Lze najmout více zaměstnanců pro celní a hraniční kontroly či pronajmout větší pozemky okolo přístavu, které by zvládly nápor nákladních automobilů.

Varování z minulosti

Po vylodění v přístavu v Doveru se nákladní automobily dělí do dvou kategorií. Vozy z Unie mají cestu volnou a po dálnici M20 se mohou vydat dál do Británie. Kamiony z ostatních zemí směřují na celní kontrolu, která podle statistik přístavu trvá aspoň pět minut, ale také tři čtvrtě hodiny. Po brexitu se tyto kontroly budou týkat všech vozů. Příprava na takové změny může podle provozovatelů přístavu trvat roky. Jde proto o jedno z nejdiskutovanějších témat v britském parlamentu.

V Británii roste touha po novém referendu. Posvětilo by podmínky brexitu

Přístav už nyní pracuje na hranici kapacity. S náporem automobilů pomáhá i čtyřkilometrová nárazníková zóna u přístavu. Jak by mohla situace okolo přístavu vypadat po brexitu, ukázaly nedávné protesty dopravců na francouzské straně kanálu i neposlušní migranti, kteří přidělávají práci pohraničníkům v Británii i Francii. Policie při problémech krátkodobě povolila stání čekajících kamionů přímo na dálnici. Od přístavu se opakovaně táhly mnohakilometrové kolony. Ty se pravidelně tvoří i během letních prázdnin, kdy se Britové vydávají na kontinent.

Britská vláda navíc na březen 2019, tedy pravděpodobné datum brexitu, plánuje zavedení nových technologií v doverském přístavu, což plynulosti provozu v počátcích zřejmě nepřidá. Waggott se podle svých slov už od března letošního roku pokouší od vlády získat alespoň předběžné informace, jak by mohla dohoda s EU o pohybu zboží přes hranice vypadat. Žádné odpovědi se však nedočkal.

Podobné problémy se očekávají také na obou koncích Eurotunelu. Už v létě loňského roku, kdy Francouzi zpřísnili hraniční kontroly kvůli uprchlické krizi, se na příjezdu do Folkestonu tvořily gigantické kolony, připomíná agentura Reuters. Obdobná situace by se mohla stát po brexitu standardem (jak vypadá aktuální průjezd Eurotunelem z Folkestonu, se můžete podívat zde).

Jednání o brexitu zaostávají za rozvrhem

Přípravy dopravcům i provozovatelům přístavu v Doveru neulehčuje průběh vyjednávání mezi Bruselem a Londýnem. Pět kol debat nepřineslo kýžené výsledky. Hlavním problémem je finanční vyrovnání po brexitu. Brusel trvá na tom, aby Britové před odchodem z Unie uhradili svoje finanční závazky. Hovoří se o částce šedesát až sto miliard eur (1,5 až 2,6 bilionu korun). Londýn považuje nároky za přehnané a platit zatím odmítá.

Mayová a předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se na pondělní schůzce shodli, že vyjednávání by se mělo v následujících měsících urychlit. Schůzka Mayové s Junckerem se uskutečnila krátce po varování vyjednávače EU Michela Barniera, že v jednání o brexitu zatím nebylo dosaženo dostatečného pokroku.

Mayová neřekla, jak by hlasovala v novém referendu o brexitu. Opozice žasne

EU rozdělila rozhovory o brexitu s Londýnem do dvou fází – nejprve hodlá dojednat podobu samotného britského odchodu a teprve poté začít diskutovat o budoucí podobě vzájemných vztahů.

Tato široká oblast, sahající od významné otázky obchodu přes spolupráci v obraně a bezpečnosti až třeba po školství a kulturní výměnu, je pro Londýn zásadní. Britská strana proto tlačí na co nejrychlejší zahájení těchto rozhovorů, chce se také domluvit na přesné podobě zřejmě dvouletého přechodného období.

Ostatních sedmadvacet evropských zemí však hodlá tuto fázi diskusí spustit až v momentě, kdy bude dosažen „dostatečný pokrok“ ve fázi první. Ta se týká zachování práv občanů EU v Británii – a Britů v EU –, finančního vyrovnání a otázky režimu na hranici mezi Severním Irskem a Irskou republikou.

Summit EU v pátek vyzve k dalšímu pokračování vyjednávání tak, aby se rozhovory mohly do druhé fáze posunout co nejdříve. Jejich stav premiéři a prezidenti hodlají opět posoudit v prosinci.

Přístav v Doveru (červeně) a Calais (modře) a město Folkestone (zeleně)

Přístav v Doveru (červeně) a Calais (modře) a město Folkestone (zeleně)

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Autor:

  • Nejčtenější

Kajínkovu milost má v rukou Pavel. Po Zemanovi rozhoduje, zda zůstane volný

Prezident Petr Pavel po svém předchůdci převzal bonusovou pravomoc. Když Miloš Zeman v roce 2017 udělil Jiřímu...

Rusko míří ke konfliktu s NATO, s naší účastí od první chvíle, varuje Řehka

Rusko podle náčelníka generálního štábu armády České republiky Karla Řehky směřuje ke konfliktu se Severoatlantickou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plivl na oběti nacismu, ať rezignuje, žádá Trikolora Pavla za Terezín

Politická strana Trikolora žádá prezidenta Petra Pavla, aby rezignoval za svůj projev, který pronesl v neděli během...

Vládě uděláme takové peklo, až se jí srolují ponožky, slíbil Havlíček

Hnutí ANO bude ve Sněmovně bránit přijetí vládního ozdravného balíčku všemi prostředky. „Použijeme ty nejtvrdší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpěvák kapely Rammstein mě chtěl znásilnit, tvrdí fanynka. Ukázala zmučené tělo

Frontman a zpěvák německé kapely Rammstein Till Lindemann čelí od jedné z fanynek obvinění z možného sexuálního...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Kachní drony nad Moskvou. Nálet plný otázek ničí sebejistotu Rusů

Úterní nálet dronů na Moskvu byl největším od začátku ruského vpádu na Ukrajinu. I po několika hodinách zůstává...

Polská vláda si koleduje o průšvih, zákon o ruském vlivu vadí USA i Bruselu

USA a EU v úterý vyjádřily znepokojení nad kontroverzním polským zákonem o zřízení komise pro posouzení vlivů Ruska v...

V Libyi nejezděte sám, unesou vás. Rozervaná země, ale místní si nestěžují

Premium Libye nepatří zrovna mezi země, kam by se hrnuly davy turistů. Nic nefunguje, ale peníze díky ropě jsou. A chaos taky,...

Nikdy jsem netvrdila, že mě zpěvák Rammstein znásilnil, hájí se fanynka

Zpěvák skupiny Rammstein Till Lindemann se mě nedotkl, nikdy jsem netvrdila, že mě znásilnil, uvedla žena vystupující...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Svěste džíny na půl žerdi. Do módy se vrací trend ze začátku milénia

Většina z nás je nejspíš ráda, že móda z let 2006 až 2012 zmizela z pultů. Bokové džíny, baleríny, chokery a průhledné...

Podle právníka musel Ondřej s článkem v bulváru souhlasit, říká Kuchařová

PR zastoupení Taťány Kuchařové poskytlo redakci iDNES.cz stanovisko nezávislého právníka. Podle toho musel dát Ondřej...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....