Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Počet dezinformačních zpráv v Česku roste, ohrožují společnost i firmy

  17:00
V Česku se v letech 2016 až 2019 zdvojnásobil počet dezinformačních článků, vyplývá z Výroční zprávy o stavu české dezinformační scény, kterou letos vydalo Bezpečnostní centrum Evropské hodnoty. Dezinformační weby podle odborníků negativně působí na společnost, ale škodí i firmám a značkám, míní Asociace komunikačních agentur.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

I proto spustila Asociace komunikačních agentur (AKA) a Fakulta sociálních věd (FSV) Univerzity Karlovy projekt Brand Safety Academy, který odborníky školí v ochraně značek před vlivem dezinformací.

V roce 2019 bylo v České republice zaznamenáno 181 317 dezinformačních článků.

Zdrojem příjmů dezinformačních webů je mimo jiné i inzerce. „Podle odhadů Prague Security Studies Institute (PSSI) z roku 2020 si české konspirační weby mohou za měsíc vydělat z online reklamy okolo 190 tisíc korun. Tyto částky jim umožňují pokračovat v šíření konspirací, propagandy a nenávisti,“ poznamenal Jonáš Syrovátka z PSSI.

Největší český dezinformační web má měsíčně i více jak osm milionů návštěv. „Což může znít pro inzerenty lákavě. Ovšem fake news mohou poškodit důvěru ke značce. Nákupní záměry spotřebitelů se totiž také odvíjí od pověsti, kterou značka má,“ připomněl ředitel AKA Marek Hlavica.

To potvrzuje výzkum společností Trustworthy Accountability Group (TAG) a Brand Safety Institute (BSI), prováděný v roce 2019 napříč 1 017 respondenty, který zkoumal, jak spotřebitelé vnímají prezentaci značky. Ukázalo se, že 80 % všech spotřebitelů by úplně zastavilo nebo omezilo nákup produktů, pokud by propagovaly nebezpečný nebo extrémní obsah.

Neinzerujte na dezinformačních webech, vyzve Praha městské firmy

„Spotřebitelé do svého vnímání ale zahrnují i umístění reklamy kolem nevhodného obsahu, kterým mohou být například i fake news weby,“ uvedl Jan Suda, Media & Channels Strategist z agentury McCann Prague, která je součástí AKA. „V negativním kontextu jsou spotřebitelé až třikrát méně ochotni si se značkou vybudovat vztah a 80 % z nich by omezilo konzumaci produktů takové značky,“ dodal.

Značky by se měly snažit samy

Podle expertů spotřebitelé předpokládají, že kontext, do kterého značka zasadila inzerci, je cílený. „V momentě, kdy je inzerce umístěna například na nelegální ploše, na dezinformačním webu, nebo v jiném podivném kontextu, spotřebitel se domnívá, že značka je v tomto kontextu schválně a schvaluje ho. Značka tak upadá ve spotřebitelových očích na stejnou úroveň,“ poznamenal Hlavica.

Většina online serverů poskytuje tak zvanou bannerovou reklamu. „Současný způsob plánování online reklamy vede k tomu, že zadavatelé ani netuší, v jakém prostředí se jejich reklama objeví. Na konkrétní stránku ji totiž pošle robot podle údajů o sledovanosti, nikoliv podle obsahu,“ upozornil dále Hlavica. Přitom podle výše zmíněného výzkumu se téměř tři čtvrtiny (72 %) globálních spotřebitelů domnívají, že by značky neměly inzerovat na serverech, které podporují fake news, nebo v jejich šíření nebrání.

Podle odborníků na marketing a komunikaci by se pak značky měly samy aktivně snažit nenapomáhat v šíření dezinformací. Na tom se shodují i spotřebitelé, kteří byli v průzkumu dotázáni, aby v celém dodavatelském řetězci přidělovali odpovědnost za propojování značky a fake news. Téměř 70 % zodpovědnosti bylo přiděleno inzerentům, stejná váha pak připadla agenturám, 61 % připadlo vydavatelům a 46 % tech providerům.

Dezinformační mašinerii se koronavirus hodí, říká předseda spolku Nelež

„Inzeruje-li značka na pochybných webech, napomáhá v šíření dezinformací. Čím více tedy těmto webům budou společnosti platit za inzerci, tím více se budeme ocitat ve spirále, ve které může vznikat více a více závadného obsahu, a tedy i méně bezpečného prostoru pro komunikaci značek,“ vysvětlil Suda.

V zahraničí zkouší umělou inteligenci

Jindřich Oukropec, který se na FSV věnuje studiu dezinformací, v přednášce na Brand Safety Academy uvedl, že o to, aby se značka zobrazovala v bezpečném prostředí, usilují i v zahraničí, a to různými způsoby. Vznikají například tak zvané white listy serverů, které neobsahují dezinformace. Opakem je pak tvorba black listů. Například některé profesní francouzské organizace udělují certifikáty těm vydavatelům, kteří splní etické a profesionální standardy. V Americe na Brand Safety Institutu firmy školí specialisty, kteří se starají o bezpečnou strategii značky. Kanada se zase pustila do výzkumu umělé inteligence, která by sama rozpoznala, jestli se inzerce značky nepropsala do dezinformačních webů a spoléhá na oporu v kvalitní legislativě.

Během výzkumu Dezinformace v soukromém sektoru z roku 2019 analyzovala skupina Insikt Group na platformě Recorded Future snahu dvou aktérů, jejichž cílem bylo proniknout do dezinformačního podsvětí.

„Jeden z aktérů vytvořil propagandu vykreslující určitou značku v pozitivním světle. Druhý aktér se tu samou značku snažil očernit škodlivým materiálem, který značku obviňoval z neetických obchodních praktik. Obě kampaně se spustily zároveň. Z obsáhlé analýzy vyplynulo, že náklady na šíření jedné fake news jsou přibližně dva dolary, přičemž náklady na šíření pozitivní fake news vychází na osm dolarů,“ vyčíslil Oukropec.

Letiště Praha podpořilo spolek Nelež a chce odstřihnout dezinformační weby

Dále upozornil, že tento fakt odráží různé motivace tvůrců dezinformačních webů. Podle American Bar Association existují tři typy tvůrců dezinformací - trollové, jejichž motivací je pouhá zábava. Dále jsou to profiteři, kteří šíří dezinformace čistě kvůli výdělku. A posledním typem jsou skupiny, které šíří dezinformace s cílem poškodit soukromé společnosti falešnými zprávami.

V praxi pak můžeme vidět, že terčem fake news se mnohdy stávají i samotné firmy a jejich značky. Přestože se podle průzkumu European Communication Monitor 2018 shoduje 80 % expertů na komunikaci, že dezinformace výrazně ovlivňují společenské dění, jen 16 % z nich se domnívá, že fake news negativně ovlivňuje byznys firem.

Podle Jindřicha Oukropce však existují příklady společností, kterým v přímé souvislosti se šířením dezinformací, které cíleně poškozovaly jejich jméno, klesla hodnota akcií na burze. „Stejně jako si zatím moc inzerentů neuvědomuje vliv spojení značky s dezinformacemi, tak mnoho firem si neuvědomuje nástrahy, které je mohou potkat, pokud bude jejich značka čelit útokům dezinformátorů,“ podotkl.

Autor:

Drží Putin Orbána „pod krkem“? FSB ví o politicích EU hodně, říká Baar

  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě krásná představa každého z nás. Ve spolupráci se společností Marimex každý všední den rozdáváme bazény...

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s psychologem Jordanem Petersonem dokonce osud své dcery označil za zlo a slíbil, že zničí...

24. července 2024  11:37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera dubajského vládce Spojených arabských emirátů, šejka Muhammada bin Rašída Maktúma...

22. července 2024  9:36

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion. Sportovci, na něž nezvykle dopadaly kapky deště, na lodích připluli na dohled Eiffelovy věže. Po chvilce...

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější hvězdou byl stejně jako v předchozích letech sám hostitel, který v květnu oslavil dvaaosmdesátiny....

27. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....