„Tématu dezinformačních a manipulativních zpráv se na letišti aktivně věnujeme. Například v rámci monitoringu médií, který sdílíme se všemi zaměstnanci na intranetu společnosti, jsme nechali vytvořit speciální kategorii médií. Do té jsou zahrnuty právě zprávy z webů s potenciálně zavádějícím obsahem. Cílem je upozorňovat zejména ty, kteří se v mediálním světě tolik neorientují, o potenciální manipulativnosti daného obsahu,“ uvedla ředitelka komunikace Letiště Praha Eva Krejčí.
Zakladatelé spolku uvádí, že podle výzkumu Fondu nezávislé žurnalistiky téměř 60 procent lidí netuší, že čerpá informace z dezinformačních webů. Celková návštěvnost těchto webů se pohybuje kolem 12 procent populace, což vychází na 800 tisíc lidí napříč celým sociálním spektrem.
Neinzerujte na dezinformačních webech, vyzve Praha městské firmy![]() |
K iniciativě Nelež se Letiště Praha hlásí jako zodpovědný zadavatel. „K zapojení vyzveme také obchodní partnery, zejména letecké společnosti. V rámci společných marketingových kampaní dopravců financovaných z tak zvaných incentivních programů poskytovaných naší společností se totiž objevuje také logo Letiště Praha. Do podmínek k čerpání těchto finančních prostředků pro rok 2022 proto zahrneme i bod týkající se doporučení neinzerování na manipulativních webech určených metodikou vypracovanou spolkem Nelež,“ doplnil člen představenstva Letiště Praha Jakub Puchalský.
„Právě monetizaci záměrně manipulativních zpráv považujeme za největší hrozbu pro společnost. Spolek Nelež usiluje, aby se neinzerování na dezinformačních webech stalo etickou normou majitelů firem, ředitelů firem, brand managerů, pracovníků v reklamních, mediálních a PR agenturách,“ uzavřel Ivan Manolov ze spolku Nelež.
Spolek Nelež založili v roce 2020 pracovníci v reklamním byznysu, kteří bojují proti dezinformacím. Spolek oslovuje firmy, organizace nebo spolky, které vyzývá, aby neinzerovaly na dezinformačních webech.
Zisky z inzerce nesmí sloužit k šíření fake news, varuje nový spolek Nelež![]() |