Dokládá to například nehoda z loňského září. Tehdy se mezi zastávkami Pražák a Svinětice u Vodňan srazily dva motorové vlaky. Jedna žena byla zraněna těžce, dalších pětadvacet lidí utrpělo lehká zranění.
Vrchní inspektor Drážní inspekce František Steiner, který nehodu na místě vyšetřoval, označil za viníka strojvedoucího jednoho z vlaků. "Je to jednokolejná trať, takže je jasné, že tam nemohou jezdit dva vlaky proti sobě. Je to selhání lidského činitele," konstatoval.
Strojvedoucí si podle Steinera spletl dny. Vlak od Číčenic jezdí od pondělí do soboty. Strojvedoucí si ale myslel, že je neděle, a vlak v protisměru tudíž nepojede. V Bavorově, kde se měly soupravy křižovat, tak na vlak nepočkal.
Vlaky se srazily jen šest kilometrů od místa, kde se před čtyřmi roky stala podobná nehoda, ale s tragičtějšími následky. U Blanice tehdy zahynuli dva lidé, zraněny byly tři desítky cestujících. Také tehdy se vlaky měly potkat v Bavorově. Chybu udělal opět strojvedoucí, za obecné ohrožení dostal u soudu čtyři roky vězení.
Podobných tratí je podle Anny Kodysové ze Správy železniční dopravní cesty jen deset procent z celkového počtu a jde o málo frekventované úseky. "Jsou zabezpečené předpisem D3, tedy tím nejjednodušším. Strojvedoucí si musí telefonicky ověřit, zda je trať volná. Dva lidé - dispečer a strojvedoucí - tedy situaci znají," uvedla Kodysová.
Správa má po celé republice na starosti téměř deset tisíc kilometrů tratí. "Na většině z nich je zabezpečení buď částečně nebo zcela automatické," konstatovala Kodysová.
Nejbezpečnější jsou železniční koridory zabezpečené takzvaným autoblokem, který je řízen dálkově ze stanice. "Zařízení je nezávislé na člověku. Má dvojité jištění a v případě, že by hrozilo nebezpečí srážky dvou vlaků, na návěstidlech se rozsvítí červená," upřesnila.
Dálková řízení a autobloky postupně Správa zřizuje i na dalších frekventovaných jednokolejných tratích.
"Vše je závislé na financích, ale takto zabezpečená je například trať z Plzně do Žatce, z Horní Cerekve do Tábora, mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, Bakov a Česká Lípa, ve výstavbě je úsek mezi Českými Velenicemi a Českými Budějovicemi a mezi Protivínem a Zdicemi," vypočítává Anna Kodysová.