Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Nový majitel BusLine chce od kraje více peněz, jinak autobusy nevypraví

  16:12aktualizováno  16:12
V Ústeckém kraji hrozí, že se lidé brzy autobusem nedostanou do práce. Společnost BusLine má od 18. června nového vlastníka, společnost Autobusová doprava Podbořany, která po kraji chce více peněz na dopravu v řádech milionů korun. Jinak autobusy na silnice nepošle.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

„Krajský úřad s bývalým vedením společnosti nekomunikoval a vše odmítal. Problém je v milionech a situace je tak našponovaná, že pokud se kraj nyní k problému nepostaví čelem, je riziko zastavení dopravy obrovské,“ řekl Tomáš Dolejší, jednatel společnosti Autobusová doprava Podbořany (ADP).

Doprava podle něj může být zastavena v řádu několika dnů. „V první fázi na Ústecku, Děčínsku a Litoměřicku,“ upozornil Dolejší.

ADP převzala celou firmu BusLine. Ta s 250 řidiči zajišťuje dopravu v osmi oblastech kraje na 85 linkách. Hrozba se týká 41 z nich, přičemž některé zajíždějí do obcí a měst, kde nejezdí vlaky, a autobus je tak pro obyvatele jediným řešením. Týká se to například obcí v Českém středohoří – Rýdeče, Verneřic či Adolfova.

První krize v dopravě kvůli stávce řidičů za vládou slíbené platy přišla loni na začátku roku. Nakonec kraj s firmami podepsal dodatky smluv, ve kterých se BusLine zavázal dopravu zajišťovat do 30. června 2019.

Předešlá hrozba zastavení dopravy

Kvůli lednovému zvýšení platů řidičů společnost ovšem od kraje chtěla další peníze a opět hrozila zastavením dopravy. 

„Dopravci se loni dobrovolně zavázali, že jim peníze stačí na dva roky. Nyní jsme v polovině období a přicházejí, že chtějí znovu přidat. To je problém. Budeme s novým vlastníkem jednat a budeme požadovat, aby řádně zajistil dopravu, za kterou platíme,“ uvedl náměstek hejtmana Jaroslav Komínek.

Kolik ztrátová firma BusLine stála, nechce Dolejší specifikovat. Uvádí jen, že cena byla symbolická. 

„Vidím v tom obchodní příležitost, situace je špatná kvůli doložitelné nespolupráci kraje. Radní ale asi nebudou chtít, aby tento malér nastal, a doufám, že pět minut po dvanácté přistoupí na úpravu smluv a financí a budou chtít zabránit kolapsu dopravy,“ míní Dolejší. 

V podstatě se tak dá říci, že firma si vzala cestující i řidiče jako rukojmí. „Ne naše rukojmí, ale kraje, který se v této situaci dlouho chová jako amatér,“ tvrdí však jednatel.

V pasti jsou ovšem nyní kromě cestujících i řidiči autobusů. „My jsme se dozvěděli v neděli, že nový vlastník je připraven zastavit dopravu a nechat nás doma na základní mzdě. To je patnáct tisíc korun. Je to neuvěřitelné a začínáme si hledat novou práci, protože máme půjčky, hypotéky a musíme situaci okamžitě řešit,“ prohlásil jeden z řidičů.

Převod firmy byl účelový, míní náměstek hejtmana

Kraj trvá na tom, že firma musí plnit uzavřenou smlouvu a je zcela jedno, kdo firmu vlastní. „Smlouva je stálá a neměnná,“ zdůraznil Komínek, podle kterého byl převod firmy na nového vlastníka účelový. 

„Je to vydírání. Mám informace, že je cílem poslat tuto firmu do insolvence, aby kraj neměl na zabezpečení náhradní dopravy. Obě firmy dlouhodobě spolupracovaly a je to účelové převedení firmy. Pro nás se nic nemění, smlouvu měnit nebudeme,“ upozornil náměstek hejtmana. 

Ovšem přiznal, že v případě, že firma smlouvu nedodrží, řada autobusů pro cestující na zastávky nepřijede.

„Je to problém, náhradní variantu nemáme. Od neděle se nám sice hlásí řidiči společnosti BusLine, že jsou ochotní přejít do vznikající Dopravní společnosti Ústeckého kraje. Problémem jsou ale autobusy, i když někteří dopravci v kraji nám přislíbili, že nějaké vozy i řidiče by mohli poskytnout. Samozřejmě to bude trvat nějakou dobu. Ta krize přijde,“ varuje Komínek.

Krajská dopravní firma měla mít autobusy v červenci 2019, zatím ale čeká na výsledky kontroly Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který kontroluje dva napadené tendry na 49 vozů.

Kraj by musel přidat peníze i ostatním

Problém v tuto chvíli je, že pokud by kraj přidal peníze společnosti ADP, musel by dát všem ostatním, tedy firmám Autobusy Karlovy Vary, ČSAD Slaný i Arriva Teplice, kde také došlo k přeskupení a společnost se dnes jmenuje Arriva City.

„Máme smlouvu do konce příštího roku a podle ní nadále jezdíme. A pokud by kraj přidal jinému dopravci, zatím není jisté, jak by společnost zareagovala,“ poznamenal mluvčí společnosti Roman Herden.

Kraji a cestujícím tak hrozí dopravní krize podobná té z roku 2006, kdy kraj odmítl společnosti DPÚK uhradit ztrátu 315 milionů korun. Pro cestující pak nepřijely desítky autobusů a například z Telnice obyvatele vozili do měst hasiči.

  • Nejčtenější

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Problémy ve škole budou, dokud se rodičům nesáhne na dávky, zní z Bíliny

Vedení i učitele základní školy Za Chlumem v Bílině, která se nachází v takzvané vyloučené lokalitě, trápí narůstající...

Spartě se vrátil Dočkal a zdolala Ústí, Slavia znovu nevyhrála

Fotbalisté Sparty i Slavie hrají poslední přípravné zápasy v Praze před odletem na herní kempy. Sparťané se na Strahově...

Lidé se loučili s věštkyní Jolandou, rodina chtěla pohřeb bez veřejnosti

V Děčíně se lidé odpoledne rozloučili s legendární věštkyní a kartářkou Jolandou. Svérázná romská hvězda, která se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peníze, nebo sestup. Hrozba pádu nutí manažery shánět nečekané posily

Ještě předminulý týden byl kapitánem ruského Nižněkamsku v KHL. Minulou neděli však Stěpan Zacharčuk boural do jiného...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Problémy ve škole budou, dokud se rodičům nesáhne na dávky, zní z Bíliny

Vedení i učitele základní školy Za Chlumem v Bílině, která se nachází v takzvané vyloučené lokalitě, trápí narůstající...

Zoo v Děčíně zavřela kvůli ptačí chřipce pavilon, v Ústí a Chomutově čekají

Děčínská zoologická zahrada jako prevenci proti ptačí chřipce přemístila opeřence z volných prostor do uzavřených...

Tento rok už se jezero Most konečně otevře, věří vedení mostecké radnice

Jezero Most by se mělo v září po několika letech odkladů konečně otevřít veřejnosti. Ačkoliv v tuto chvíli stále ještě...

Na okraji lomu Vršany u Mostu archeologové odkryli hroby staré 6 tisíc let

Další cenný nález se povedl archeologům v předpolí lomu Vršany u Mostu, které po roce 2025 pohltí těžba uhlí. Během...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz