Zarostlá trať u Telnice

Zarostlá trať u Telnice | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Spor o obnovu Kozí dráhy se vyhrocuje, provozovatel se obrátil na soud

  • 2
Soukromý dopravce KPT Rail, který chtěl od 1. května začít na vlastní komerční riziko provozovat železniční dopravu na podkrušnohorské Kozí dráze, s plánem neuspěl. Správa železnic totiž se záměrem nesouhlasí a vydala k němu zamítavé stanovisko. Firma se proto obrátila na soud a na Evropskou železniční agenturu.

„Znovu ta stejná písnička, správce trati naši snahu opět zablokoval. Tak jsme to předali orgánům činným v trestním řízení a podali správní žalobu na Správu železnic, že špatně hospodaří se svěřeným majetkem státu. Také jsme to postoupili Evropské železniční agentuře,“ říká vedoucí železničního provozu KPT Rail Jaroslav Kugler.

Podle něj Správa železnic dlouhodobě porušuje zákon o drahách. V tom dal firmě už v únoru za pravdu i Drážní úřad, který ve svém stanovisku zmínil, že je Správa železnic povinná pustit na trať jakéhokoliv soukromého dopravce, pokud projeví zájem provozovat tam dopravu.

„Zákony v této zemi by měly platit pro všechny, tedy i pro Správu železnic,“ upozorňuje Kugler.

Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové byla žádost o kapacitu dopravci zamítnuta proto, že v úseku Děčín–Teplice (zastávka Lesní brána) došlo v roce 2010 rozhodnutím Drážního úřadu k zastavení veřejné dopravy.

„Po takovém rozhodnutí Správa železnic následně postupuje podle zákona o drahách, což znamená pouze omezený způsob péče o trať, základní dohled nad ní a tomu odpovídající přidělování finančních prostředků. Nemáme informace o tom, že by kdokoliv požádal úřad o zahájení řízení, kterým by bylo rozhodnutí z roku 2010 změněno,“ uvádí Pistoriusová.

Zároveň doplnila, že s ohledem na skutečnost, že v minulých deseti letech nebyl o provozování drážní dopravy na trati zájem, lze vynakládání dalších prostředků do ní považovat za neefektivní.

„Ani stovky spojů v rámci víkendového letního provozu nejsou dle Správy železnic dostatečným množstvím pro rentabilitu obnovy tratě do sjízdné podoby pro veřejné osobní vlaky,“ kritizuje ovšem firma KPT Rail rozhodnutí Správy železnic na svém Facebooku.

KPT Rail chtěla jezdit o víkendech a svátcích

O návrat vlaků na trať, kde byl pravidelný provoz ukončen v roce 2007, se společnost pokouší od loňska. V plánu měla provozovat v úseku z Děčína do Krupky čtyři páry vlaků denně o víkendech a svátcích. Nasazeny měly být motorové vozy řady 811.

„Dokonce jsme správce trati žádali, ať nás pustí alespoň na sjízdný úsek od Děčína po Telnici, ale oni argumentují tím, že ten druhý úsek od Telnice dál sjízdný není. Už je to k smíchu,“ nechápe Kugler.

Podle mluvčí Správy železnic je však trať v obou zmíněných úsecích upravována jen pro kontrolní jízdy speciálních vozidel - drezín. „Stav trati umožní provoz v režimu vyloučené koleje nikoliv provoz vlaku v rámci veřejné dopravy s cestujícími,“ argumentuje Pistoriusová.

Za zachování jednokolejné trati dlouhodobě bojuje i spolek Záhada lokálek. Před časem na internetu spustil petici na podporu dráhy, již podepsalo více než 850 lidí.

„Víme, že ta petice asi nic nezmění. Ale chceme, aby Správa železnic viděla, že existuje spousta lidí, která má o obnovu trati zájem,“ zmiňuje Kugler.

Návrat vlaků na Kozí dráhu by přivítala i řada měst a obcí u trati. Ale třeba Děčín preferuje záměr, jenž chce těleso chátrající dráhy využít jako cyklostezku. Děčín dokonce před časem inicioval vznik memoranda, jež by mělo pomoci vyřešit budoucnost této historické trati z roku 1871.