Sobota 15. srpna 2020, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. srpna 2020 Hana

Pusťte na Kozí dráhu cyklisty, žádají města. O vlaky tu zájem nemají

  7:07aktualizováno  7:07
Z jednokolejné železniční trati, která propojuje několik měst a obcí Ústeckého kraje od Děčína až po Oldřichov u Duchcova, by se mohla stát cyklostezka. Navrhují to členové pracovní skupiny, která hledá pro nefunkční takzvanou Kozí dráhu vhodné využití.

Vybudovat cyklostezku na místě nevyužívané trati je jedna z vizí vedení Děčína, jak zlepšit mobilitu ve městě a jeho okolí. | foto: MAFRA

Pracovní skupina je složena ze zástupců Správy železniční dopravní cesty, Děčína a Teplic. Město Děčín dokonce iniciuje vznik memoranda, jež by mělo pomoci vyřešit budoucnost této trati.

Fotogalerie

„Memorandum vzniká, zatím existuje předběžný návrh. Nyní probíhá oslovení obcí po trase Kozí dráhy, zda ho podepíšou a jaký je jejich názor na využití této železniční trati,“ sdělil mluvčí Děčína Luděk Stínil.

Doplnil, že vybudovat cyklostezku na místě nevyužívané trati je jedna z vizí vedení Děčína, jak zlepšit mobilitu ve městě a jeho okolí.

Vlastníkem Kozí dráhy je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se nápadu na vybudování cyklostezky na místě dřívější dráhy nebrání.

O zachování trati nemá kraj ani města zájem

„Je důležité uvést, že město Děčín, Teplice i Ústecký kraj nemají zájem o zachování trati pro potřeby objednání pravidelné osobní dopravy a naopak velmi usilují o jiné alternativní využití této dráhy, například zřízením cyklostezky,“ podotkla mluvčí společnosti Nela Friebová.

Kozí dráha

  • Naposledy byla v jízdním řádu označovaná jako železniční trať číslo 132, vznikla v roce 1871, tehdy ještě jako Duchcovsko-podmokelská dráha. Propojuje Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova. 
  • Pravidelný provoz zde skončil v roce 2007. O čtyři roky později na ní došlo v důsledku poškození trati k výluce provozu mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Dodnes jsou tu popadané stromy, naplavené bahno, ukradené podkladnice či rozřezaná kolej. Trať zarůstá náletovými dřevinami a pražce jsou v nevyhovujícím stavu. 
  • V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014.

„Před ním je však nutné dráhu formálně zrušit a tomu předchází dlouholetý proces,“ dodala Friebová.

Snahou SŽDC proto bylo prosadit do změny zákona o drahách tzv. institut konzervace dráhy, který by časově urychlil proces transformace dráhy na cyklostezku ve prospěch většiny obyvatel regionu.

„Tato změna zákona ale nebyla Sněmovnou schválena. Proces změny bude tedy nadále jak v tomto případě, tak i v jiných pomalý,“ doplnila Friebová.

Nápad s využitím Kozí dráhy jako cyklostezky oceňují i v Teplicích. Podle náměstka primátora Jiřího Štábla (ANO) by byla škoda nevyužít jejího potenciálu.

Finanční odhad na přebudování neexistuje

„Jedná se o relativně rovinatou trať. I z hlediska turistického ruchu a přilákání dalších turistů do regionu by bylo vhodné z ní udělat cyklostezku,“ zmínil Štábl.

Jaké by byly náklady na přebudování trati, však netuší. „Finanční odhad neexistuje. Věřím ale, že by to nemuselo být drahé. Asi by to vyšlo levněji, než kdyby se měla trať uvést zpátky do vlakového provozu. Vždyť ta cesta je zpevněná, jen by se musely odstranit koleje,“ poznamenal Štábl.

„Naše představa je, že vybudování cyklostezky zaplatí kraj, který cyklostezky v posledních letech buduje. Město Děčín by pravděpodobně financovalo napojení cyklostezky v Děčíně na svou infrastrukturu,“ sdělil Stínil.

„Prvním krokem ale je, aby obce na Kozí dráze byly jednotné a společně začaly s krajem jednat. Odhadnout, kolik by vybudování cyklostezky stálo, je zatím předčasné,“ dodal Stínil.

Ústecký kraj však zatím o financování této akce neuvažuje. „Kraj prioritně řeší realizaci a financování čtyř páteřních cyklotras v regionu. V tuto chvíli je nejdůležitější příprava a stavba cyklostezky Ohře,“ upozornila mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Připustila však, že by realizace cyklostezky prospěla dopravě i cestovnímu ruchu. „Zvažuje se ale více variant,“ dodala.

Návrat vlaků? Nepravděpodobné

Kozí dráha je od roku 2007 bez pravidelného provozu, a že by se na ní v budoucnu vrátily vlaky, je nepravděpodobné.

„Objednávka turistické příležitostné dopravy je pro trať tou nejhorší variantou. Pro stát, potažmo SŽDC, je obnova sjízdnosti trati a vynakládání neúměrně vysokých finančních nákladů na obnovu trati společensky neefektivní a nerentabilní,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Nela Friebová.

Friebová dodala, že náklady na přestavbu trati na cyklostezku by měly hradit obce. 

„Například z různých dotačních titulů podpory ekologické dopravy a podpory cyklostezek. Jednou z možností je i Státní fond dopravní infrastruktury. Cyklostezka by pak byla majetkem obce,“ popsala Friebová.

Podle Stínila nyní pracovní skupina připravuje studii mobility a potenciálu daného území, aby bylo k dispozici co nejvíce podkladů pro rozhodnutí, jak cyklostezku pojmout.

„Zcela jistě by měla obsahovat všechny moderní prvky tohoto typu liniových dopravních staveb a také by měla být přizpůsobena pro provoz integrovaného záchranného systému (IZS). Pokud by například došlo kvůli havárii k uzavření Teplické ulice, která spojuje centrum Děčína s Bynovem a Jílovým, složky IZS by mohly jezdit právě pro cyklostezce,“ poukázal mluvčí Děčína.

Autor:
  • Nejčtenější

„Pro Pražáky a Němce, nám nepomůže.“ Obce odmítají novou trať pro rychlovlaky

Starostům z Litoměřicka se nelíbí ani jedna ze tří variant trasy vysokorychlostních vlaků z Prahy do Drážďan, která by...

Policie na Lounsku už druhý den prohledává dům roky nezvěstné ženy

Druhý den intenzivně pátrají kriminalisté po pohřešované Janě Paurové, která záhadně zmizela před sedmi lety. Stopy...

Náklaďák prosvištěl křižovatkou, na přechodu málem srazil dvojici s dítětem

Dva dospělé a dítě ohrozil řidič nákladního auta, který ráno prosvištěl křižovatkou u Masarykovy nemocnice v Ústí nad...

Oběti výbuchu hledáme i se psy v botičkách, píše český hasič z Bejrútu

Premium Ve chvíli volna na mobilu trpělivě vyťukával odpovědi na otázky. Přitom se omlouval za překlepy. „Teď jsme vystřídali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jezero Milada trápí nedostatečná infrastruktura, pomohou mezinárodní týmy

Patnáct týmů, z nichž většina má mezinárodní složení, se přihlásilo do soutěže, která určí budoucí vzhled a směřování...

Pastrňák i Kvitová. Sportovní hvězdy skupují v Praze luxusní nemovitosti

Premium Rezidence na Smíchově, byty v Karlíně nebo na Vinohradech. To je jen malý výčet nemovitostí, které vlastní české...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Novou jednosměrku na teplickém náměstí řidiči nerespektují, padají pokuty

Téměř dvě stovky pokut v souhrnu za více než třicet tisíc korun už rozdali tepličtí strážníci řidičům, kteří...

Budka sokolů na teplárně je volná, teď se zkoumá, čím živili mláďata

Sokolí budka na ochozu komína teplárny v Komořanech nedaleko Mostu je připravená na další hnízdní sezonu. Ornitolog...

Po krizi si už můžeme lidi vybírat, pochvalují si firmy v Ústeckém kraji

Situace na trhu práce se začíná zlepšovat, tvrdí zástupci velkých firem v Ústeckém kraji, které MF DNES oslovila. Na...

Autobus vzplanul za jízdy, řidič i jediný cestující stihli utéct

Při ranní jízdě začal hořet autobus teplické hromadné dopravy. Požár se obešel bez zranění, řidič a jediný cestující...

Staňte se naší testerkou! Vyzkoušejte sadu mycích gelů JOHNSON’S®
Staňte se naší testerkou! Vyzkoušejte sadu mycích gelů JOHNSON’S®

Oživte svým ratolestem koupel se sadou mycích gelů, které jsou určeny pro všechny děti od 18 měsíců. Oba mycí gely Johnson's® jsou jemné a...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Herečka Prachařová bydlí na Letné. Nezvaní návštěvníci jsou už pryč

Při pohledu na starý činžák by jen málokoho napadlo, v jak krásném bytě dcera herců Dany Batulkové a Davida Prachaře...