Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání

  16:27
Budou na podkrušnohorské Kozí dráze jezdit cyklisté, anebo znovu vlaky? Sotva začala města podél jednokolejné trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova vyvíjet aktivitu, aby místo roky nevyužívaných kolejí vznikla cyklostezka, rozčeřil tyto úvahy soukromý dopravce KPT Rail plánem obnovit tu provoz.

Nádraží Chlumec u Chabařovic na Kozí dráze. Trať je mimo provoz od roku 2015. | foto: Zuzana Mendlová, MF DNES

V úseku z Děčína do Krupky chce KPT Rail provozovat drážní dopravu na své komerční riziko. Záměr už oznámil vlastníkovi trati, Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), i kraji.

Fotogalerie

Od roku 2010 je na trati v úseku Děčín – Teplice Lesní brána vyhlášena trvalá výluka. Firma si nicméně věří, že má šanci svůj plán dotáhnout do konce.

„Vzhledem k technickému stavu trati a množství jiných priorit oprav v rámci sítě SŽDC nebylo dopravci zatím vyhověno, tedy trať není zařazena do plánu oprav,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Na trati došlo v roce 2010 rozhodnutím Drážního úřadu k zastavení veřejné dopravy. V návaznosti na to činí SŽDC kroky, jejichž cílem je naplnit rozhodnutí Drážního úřadu, ale i smysl usnesení vlády v duchu optimalizace rozsahu infrastruktury,“ dodal Illiaš.

Takové vysvětlení se však dopravci nezamlouvá a argumentaci SŽDC považuje za scestnou.

„Jimi jmenované rozhodnutí obsahuje doslova: Rozhodnutí nevylučuje obnovení veřejné drážní dopravy, pokud vznikne zájem dopravců na provozování drážní dopravy nebo vzniknou přepravní potřeby na dráze,“ argumentuje Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail.

Dopravce proto požádal o stanovisko Drážní úřad a také Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.

„Počkáme na jejich rozhodnutí. Jsme přesvědčeni, že výluka na Kozí dráze je nezákonná a SŽDC porušuje Zákon o drahách. Zvažujeme i oslovení orgánů EU,“ doplnil Kugler.

KPT Rail má zájem provozovat dopravu v rozsahu čtyř párů vlaků denně o víkendech a svátcích, a to už v příštím roce od května do září.

„Požádali jsme o kapacitu dráhy o 39 dnech, celkově se jedná o 312 vlaků,“ spočítal Kugler. S provozováním železničních tratí má firma zkušenosti, letos třeba obnovila pravidelný rekreační provoz na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou a Dívčice–Netolice.

Podle SŽDC by oprava Kozí dráhy byla finančně nákladná. „Přesné vyčíslení je velmi orientační, v minimálních číslech se ale u celé trati pohybujeme v řádu 100 až 150 milionů korun. Tyto prostředky by musela SŽDC uhradit z rozpočtu na opravy a údržbu na úkor jiných akcí na podstatně vytíženějších tratích,“ řekl Illiaš.

SŽDC nabídla jinou trať, KPT Rail však stojí o Kozí dráhu

Vzhledem ke komerčnímu riziku nabídla SŽDC dopravci jiné tratě v obvodu s turistickým potenciálem, například trať Chomutov–Vejprty.

Kozí dráha

  • Naposledy byla v jízdním řádu označovaná jako železniční trať číslo 132, vznikla v roce 1871, tehdy ještě jako Duchcovsko-podmokelská dráha. Propojuje Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova. 
  • Pravidelný provoz zde skončil v roce 2007. O čtyři roky později na ní došlo v důsledku poškození trati k výluce provozu mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Dodnes jsou tu popadané stromy, naplavené bahno, ukradené podkladnice či rozřezaná kolej. Trať zarůstá náletovými dřevinami a pražce jsou v nevyhovujícím stavu. 
  • V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014.

„Variantě se nebráníme, nicméně naším základním posláním je zprovoznit Kozí dráhu. Zvažujeme i variantu stát se provozovatelem dráhy sami. SŽDC nemůže dopravci diktovat, na jaké trati má drážní dopravu provozovat,“ má jasno Kugler.

Některá města podél trati nedávno přišla s nápadem, že by se z ní mohla stát cyklostezka. Děčín dokonce iniciuje vznik memoranda, které by řešilo budoucnost dráhy.

„Uvítáme jakoukoli variantu, která by obnovila Kozí dráhu. Byl bych rád, kdyby žila a nebyla v tristním stavu,“ řekl v pondělí starosta Telnice Jan Doubrava (Cesta změny).

Podobný názor mají i v Krupce. „Nebránili bychom se, kdyby tu byl obnoven železniční provoz, ani kdyby vznikla cyklostezka. Oba projekty jsou hezké a nemohu říci, ke kterému bych se přikláněl více,“ sdělil starosta Zdeněk Matouš (ČSSD).

Autor:
  • Nejčtenější

Stavěli, ale došly peníze. Přibude nedokončených domů na prodej, čekají realitky

Koupili pozemek, vyřídili veškerá povolení, ale sen o vlastním domě stejně nezrealizují, protože zjistili, že nemají...

Dopravní podnik řeší obří nárůst cen elektřiny, původní dodavatel skončil

Obrovský nárůst ceny za elektřinu musí řešit Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Po konci společnosti Lumius...

Po konkurzu ženě nasadili psí hlavu a mučili ji, viní dvojici obžaloba

Mladá žena se domnívala, že ji čeká na konkurz na práci hostesky. Místo toho ale byla několik hodin vystavena...

Autobus plný studentů dostal smyk a převrátil se, řidiči hrozí až pět let

Až pětileté vězení hrozí řidiči autobusu, který před dvěma lety havaroval na silnici 1/27 u Blšan na Lounsku. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel bez svolení zbořil chráněné budovy v areálu dolu, hrozí mu i vězení

Společnost Nord Plus, která je od loňska novým vlastníkem pozemků bývalého dolu Julius V. v Mostě–Souši, nechala bez...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Nadšenci vybudují v Chomutově hvězdárnu z kontejneru, ponese jméno rodáka

Malá hvězdárna vznikne v dohledné době v Chomutově. Vybudovat ji chtějí místní nadšenci z astronomické společnosti a...

Ve známé Matiční ulici chce Ústí další byty, můžou být pro děti z domovů

Další tři městské byty plánuje vybudovat Ústí nad Labem v Matiční ulici, která v minulosti nechvalně proslula stavbou...

Je to nafouknutá bublina, tvrdí vedení Ústí o kauze zazděných hnízd

Za poněkud nafouknutou bublinu označuje vedení Ústí nad Labem případ skoro dvou desítek zazděných ptačích hnízd při...

Stavěli, ale došly peníze. Přibude nedokončených domů na prodej, čekají realitky

Koupili pozemek, vyřídili veškerá povolení, ale sen o vlastním domě stejně nezrealizují, protože zjistili, že nemají...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Streamer koupil krabici s Pokémony za 72 milionů, obsah byl bezcenný

Americký youtuber Logan Paul opět dokázal zaujmout nad rámec své sociální bubliny, i tentokrát však jeho vystoupení...