Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání

  16:27
Budou na podkrušnohorské Kozí dráze jezdit cyklisté, anebo znovu vlaky? Sotva začala města podél jednokolejné trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova vyvíjet aktivitu, aby místo roky nevyužívaných kolejí vznikla cyklostezka, rozčeřil tyto úvahy soukromý dopravce KPT Rail plánem obnovit tu provoz.

Nádraží Chlumec u Chabařovic na Kozí dráze. Trať je mimo provoz od roku 2015. | foto: Zuzana Mendlová, MF DNES

V úseku z Děčína do Krupky chce KPT Rail provozovat drážní dopravu na své komerční riziko. Záměr už oznámil vlastníkovi trati, Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), i kraji.

Fotogalerie

Od roku 2010 je na trati v úseku Děčín – Teplice Lesní brána vyhlášena trvalá výluka. Firma si nicméně věří, že má šanci svůj plán dotáhnout do konce.

„Vzhledem k technickému stavu trati a množství jiných priorit oprav v rámci sítě SŽDC nebylo dopravci zatím vyhověno, tedy trať není zařazena do plánu oprav,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Na trati došlo v roce 2010 rozhodnutím Drážního úřadu k zastavení veřejné dopravy. V návaznosti na to činí SŽDC kroky, jejichž cílem je naplnit rozhodnutí Drážního úřadu, ale i smysl usnesení vlády v duchu optimalizace rozsahu infrastruktury,“ dodal Illiaš.

Takové vysvětlení se však dopravci nezamlouvá a argumentaci SŽDC považuje za scestnou.

„Jimi jmenované rozhodnutí obsahuje doslova: Rozhodnutí nevylučuje obnovení veřejné drážní dopravy, pokud vznikne zájem dopravců na provozování drážní dopravy nebo vzniknou přepravní potřeby na dráze,“ argumentuje Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail.

Dopravce proto požádal o stanovisko Drážní úřad a také Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.

„Počkáme na jejich rozhodnutí. Jsme přesvědčeni, že výluka na Kozí dráze je nezákonná a SŽDC porušuje Zákon o drahách. Zvažujeme i oslovení orgánů EU,“ doplnil Kugler.

KPT Rail má zájem provozovat dopravu v rozsahu čtyř párů vlaků denně o víkendech a svátcích, a to už v příštím roce od května do září.

„Požádali jsme o kapacitu dráhy o 39 dnech, celkově se jedná o 312 vlaků,“ spočítal Kugler. S provozováním železničních tratí má firma zkušenosti, letos třeba obnovila pravidelný rekreační provoz na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou a Dívčice–Netolice.

Podle SŽDC by oprava Kozí dráhy byla finančně nákladná. „Přesné vyčíslení je velmi orientační, v minimálních číslech se ale u celé trati pohybujeme v řádu 100 až 150 milionů korun. Tyto prostředky by musela SŽDC uhradit z rozpočtu na opravy a údržbu na úkor jiných akcí na podstatně vytíženějších tratích,“ řekl Illiaš.

SŽDC nabídla jinou trať, KPT Rail však stojí o Kozí dráhu

Vzhledem ke komerčnímu riziku nabídla SŽDC dopravci jiné tratě v obvodu s turistickým potenciálem, například trať Chomutov–Vejprty.

Kozí dráha

  • Naposledy byla v jízdním řádu označovaná jako železniční trať číslo 132, vznikla v roce 1871, tehdy ještě jako Duchcovsko-podmokelská dráha. Propojuje Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova. 
  • Pravidelný provoz zde skončil v roce 2007. O čtyři roky později na ní došlo v důsledku poškození trati k výluce provozu mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Dodnes jsou tu popadané stromy, naplavené bahno, ukradené podkladnice či rozřezaná kolej. Trať zarůstá náletovými dřevinami a pražce jsou v nevyhovujícím stavu. 
  • V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014.

„Variantě se nebráníme, nicméně naším základním posláním je zprovoznit Kozí dráhu. Zvažujeme i variantu stát se provozovatelem dráhy sami. SŽDC nemůže dopravci diktovat, na jaké trati má drážní dopravu provozovat,“ má jasno Kugler.

Některá města podél trati nedávno přišla s nápadem, že by se z ní mohla stát cyklostezka. Děčín dokonce iniciuje vznik memoranda, které by řešilo budoucnost dráhy.

„Uvítáme jakoukoli variantu, která by obnovila Kozí dráhu. Byl bych rád, kdyby žila a nebyla v tristním stavu,“ řekl v pondělí starosta Telnice Jan Doubrava (Cesta změny).

Podobný názor mají i v Krupce. „Nebránili bychom se, kdyby tu byl obnoven železniční provoz, ani kdyby vznikla cyklostezka. Oba projekty jsou hezké a nemohu říci, ke kterému bych se přikláněl více,“ sdělil starosta Zdeněk Matouš (ČSSD).

Autor:
  • Nejčtenější

Byl to masakr, vzpomíná pyrotechnik na výbuch sovětského tanku v Krupce

Před 30 lety v Krupce-Bohosudově na Teplicku explodovala munice v tanku sovětské armády. Největší tragédie při odsunu...

Jste blázni? Manželé přestavují zdevastovaný barokní statek na svatební dvůr

Premium Jste blázni. Máte to spočítaný? Viděl to statik? Takovýchto poznámek slyšeli manželé Petra a Dalibor Konopáčovi za...

Sníh v Česku komplikuje situaci na silnicích, v Krkonoších hrozí laviny

Vydatné sněžení v kombinaci se silným větrem komplikuje situaci na silnicích, tvoří se sněhové jazyky a cesty namrzají....

Továrna chce zlegalizovat výrobu. Buďte proti, píší lidé ministerstvu

Proti výrobě firmy HP Pelzer, která v Žatci dělá zvukové izolace do vozidel, vznikla petice. Poukazuje na to, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šílené! Jsme sportovně v ohrožení, varuje šéf hokejového Chomutova

Zrovna když se sbírali z dluhového K. O. a stavěli se zpátky na nohy, uzemnila hokejové Piráty Chomutov pandemie...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Legendární kolesové parníky z Drážďan doplují letos až do Čech

Drážďanské kolesové parníky poplují po letité přestávce opět až na české území. Historická plavidla by měla přistávat v...

V Děčíně teď mohou bezdomovci přečkat mrazivé noci ve vyhřívaném stanu

Až deset lidí bez domova může přečkat mrazivé noci ve vyhřívaném stanu, který pro ně vyrostl v areálu cyklokempu na...

Jsme připraveni očkovat i bez registračního systému, říká ústecký hejtman

Pokud bude systém registrace lidí na očkování proti koronaviru kolabovat a nebude fungovat, jsou zdravotníci v Ústeckém...

Ministryně si stěžovala na trest za vyhrožování muslimům. Byl moc vysoký

Teplický soud porušil zákon při rozhodování v případu vyhrožování muslimům v Šanovském parku v létě 2018. Obžalovanému...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...