Nádraží Chlumec u Chabařovic na Kozí dráze. Trať je mimo provoz od roku 2015. | foto: Zuzana Mendlová, MF DNES

Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání

  • 13
Budou na podkrušnohorské Kozí dráze jezdit cyklisté, anebo znovu vlaky? Sotva začala města podél jednokolejné trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova vyvíjet aktivitu, aby místo roky nevyužívaných kolejí vznikla cyklostezka, rozčeřil tyto úvahy soukromý dopravce KPT Rail plánem obnovit tu provoz.

V úseku z Děčína do Krupky chce KPT Rail provozovat drážní dopravu na své komerční riziko. Záměr už oznámil vlastníkovi trati, Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), i kraji.

Od roku 2010 je na trati v úseku Děčín – Teplice Lesní brána vyhlášena trvalá výluka. Firma si nicméně věří, že má šanci svůj plán dotáhnout do konce.

„Vzhledem k technickému stavu trati a množství jiných priorit oprav v rámci sítě SŽDC nebylo dopravci zatím vyhověno, tedy trať není zařazena do plánu oprav,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Na trati došlo v roce 2010 rozhodnutím Drážního úřadu k zastavení veřejné dopravy. V návaznosti na to činí SŽDC kroky, jejichž cílem je naplnit rozhodnutí Drážního úřadu, ale i smysl usnesení vlády v duchu optimalizace rozsahu infrastruktury,“ dodal Illiaš.

Takové vysvětlení se však dopravci nezamlouvá a argumentaci SŽDC považuje za scestnou.

„Jimi jmenované rozhodnutí obsahuje doslova: Rozhodnutí nevylučuje obnovení veřejné drážní dopravy, pokud vznikne zájem dopravců na provozování drážní dopravy nebo vzniknou přepravní potřeby na dráze,“ argumentuje Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail.

Dopravce proto požádal o stanovisko Drážní úřad a také Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.

„Počkáme na jejich rozhodnutí. Jsme přesvědčeni, že výluka na Kozí dráze je nezákonná a SŽDC porušuje Zákon o drahách. Zvažujeme i oslovení orgánů EU,“ doplnil Kugler.

KPT Rail má zájem provozovat dopravu v rozsahu čtyř párů vlaků denně o víkendech a svátcích, a to už v příštím roce od května do září.

„Požádali jsme o kapacitu dráhy o 39 dnech, celkově se jedná o 312 vlaků,“ spočítal Kugler. S provozováním železničních tratí má firma zkušenosti, letos třeba obnovila pravidelný rekreační provoz na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou a Dívčice–Netolice.

Podle SŽDC by oprava Kozí dráhy byla finančně nákladná. „Přesné vyčíslení je velmi orientační, v minimálních číslech se ale u celé trati pohybujeme v řádu 100 až 150 milionů korun. Tyto prostředky by musela SŽDC uhradit z rozpočtu na opravy a údržbu na úkor jiných akcí na podstatně vytíženějších tratích,“ řekl Illiaš.

SŽDC nabídla jinou trať, KPT Rail však stojí o Kozí dráhu

Vzhledem ke komerčnímu riziku nabídla SŽDC dopravci jiné tratě v obvodu s turistickým potenciálem, například trať Chomutov–Vejprty.

Kozí dráha

  • Naposledy byla v jízdním řádu označovaná jako železniční trať číslo 132, vznikla v roce 1871, tehdy ještě jako Duchcovsko-podmokelská dráha. Propojuje Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova. 
  • Pravidelný provoz zde skončil v roce 2007. O čtyři roky později na ní došlo v důsledku poškození trati k výluce provozu mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Dodnes jsou tu popadané stromy, naplavené bahno, ukradené podkladnice či rozřezaná kolej. Trať zarůstá náletovými dřevinami a pražce jsou v nevyhovujícím stavu. 
  • V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014.

„Variantě se nebráníme, nicméně naším základním posláním je zprovoznit Kozí dráhu. Zvažujeme i variantu stát se provozovatelem dráhy sami. SŽDC nemůže dopravci diktovat, na jaké trati má drážní dopravu provozovat,“ má jasno Kugler.

Některá města podél trati nedávno přišla s nápadem, že by se z ní mohla stát cyklostezka. Děčín dokonce iniciuje vznik memoranda, které by řešilo budoucnost dráhy.

„Uvítáme jakoukoli variantu, která by obnovila Kozí dráhu. Byl bych rád, kdyby žila a nebyla v tristním stavu,“ řekl v pondělí starosta Telnice Jan Doubrava (Cesta změny).

Podobný názor mají i v Krupce. „Nebránili bychom se, kdyby tu byl obnoven železniční provoz, ani kdyby vznikla cyklostezka. Oba projekty jsou hezké a nemohu říci, ke kterému bych se přikláněl více,“ sdělil starosta Zdeněk Matouš (ČSSD).