Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly hned na začátku, řada z nich nepřekročila prototypové stadium, ovšem jiné jezdily i v pravidelném provozu. Článek přináší malý, ale do určité míry snad reprezentativní vzorek této exotické množiny.

Heilmannova lokomotiva z roku 1897 | foto: public domain

Výkon jednoho koněVelká Británie

V pravěku železnice, v říjnu 1829, se u anglického Rainhillu konala neobvyklá soutěž lokomotiv. Ta měla ukázat, kdo umí navrhnout nejlepší lokomotivu použitelnou pro rodící se železniční dopravu. Tenkrát to vyhrála slavná Stephensonova Raketa (The Rocket), po stránce kotle první moderně řešená lokomotiva vůbec.

Cycloped

Cycloped

Z původně deseti přihlášených lokomotiv se jich k soutěži nakonec dostavilo pouze pět. Korektně bychom tedy měli počítat čtyři, ta pátá totiž byla experimentem takřka šíleným jakéhosi pana Thomase Shawa Brandretha. Pohon „lokomotivy“ zvané Cycloped zajišťoval živý kůň pohybující se po nekonečném pásu točícím přes ozubený převod jednou z náprav toho podivného vehiklu. Ať už byla lokomotiva diskvalifikována pro absenci parního stroje, nebo se kůň pásem probořil, jak některé zdroje uvádí, neměla v sobě sebemenšího potenciálu pro případné praktické využití.

Jedinou výhodu (dá-li se to tak nazvat) oproti poctivému parnímu pohonu představovala zlomková spotřeba vody (o uhlí ani nemluvě). Na druhou stranu při plném vytížení by měl asi takový pohon tendenci častěji chcípat.

Lokomotiva s nohamaVelká Británie

Ještě před Stephensonovou Raketou, které udala bezpečný směr v konstrukci parních lokomotiv, se někteří konstruktéři začali ztrácet ve slepých uličkách. Mimo jiné se šířily obavy, že hnací kola budou na kolejnicích prokluzovat a vlak se kvůli tomu ani nerozjede. Takové nepodložené obavy svedly na scestí i Williama Bruntona.

Bruntonova „chodící“ lokomotiva nikdy nechodila

Bruntonova lokomotiva

Brunton postavil někdy v roce 1814 parní lokomotivu, jejíž pohyb zajišťovaly dvě mechanické nohy poháněné soustavou pák. Stroj dostal přezdívku parní kůň, v této souvislosti můžeme potom jeho maximální rychlost 3 km/h označit za ostudnou. Větší tragédií však bylo, že při jednom představení lokomotivě explodoval kotel. Více než tucet lidí to tenkrát nepřežilo.

Heilmannova lokomotivaFrancie

Nepřímým předchůdcem dieselelektrických lokomotiv, které se začaly pomalu rodit přibližně před sto lety a k jejichž masivním rozšíření došlo až v průběhu druhé poloviny 20. století, byla Heilmannova lokomotiva paroelekrická.

Francouzský technik a podnikatel Jean-Jacques Heilmann přišel 18. července 1890 na patentový úřad (mimochodem pět minut před Járou Cimrmanem) se svým vynálezem parní lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu.  Stejnosměrný elektrický proud pro napájení elektromotorů hnacích náprav generovala dvě dynama. Všech osm náprav situovaných do dvou čtyřnápravových podvozků bylo hnacích, každá náprava měla svůj elektromotor.

První prototyp Heilmannovy lokomotivy, dokončený počátkem roku 1894, dostal jméno „La Fusée Electrique“, tedy Elektrická raketa. Tvůrce tím samozřejmě nechtěl naznačit, že bude běhat po trati šílenou rychlostí, ale historicky se odkazoval na legendární a po stránce kotle první moderně řešenou Stephensonovu lokomotivu The Rocket z roku 1829.

Heilmannova lokomotiva z roku 1897

Heilmannova lokomotiva z roku 1897. Vpředu je kabina strojvedoucího, následuje strojovna, kabina topiče a technika strojovny, zadní partii lokomotivy zaujímá kotel. Tříčlenná osádka byla nevýhodou kvůli mzdovým nákladům.

Minimálně jednu další lokomotivu stejného principu postavil v roce 1897. Některé zdroje hovoří o dvou lokomotivách označených čísly 8001 a 8002, ale k té s číslem 8002 se zatím nenašel důkazový materiál v podobě fotografie či jiného grafického vyobrazení.

Už ve své době na těchto lokomotivách někteří z kritiků nenechali nit suchou. Vyčítali jim velkou hmotnost, malou účinnost a složité technické řešení. Pokud by to však posuzovali v širším kontextu, možná by v příkrosti svého hodnocení polevili. V každém případě se další lokomotivy tohoto typu nestavěly, i když určitý zájem vzbudily v Německu, Rusku i ve Spojených státech.

Parní lokomotiva s budkou vpředuUSA a další země

Mohutný dlouhý kotel parní lokomotivy přináší její osádce jistý diskomfort. Jednak omezuje výhled vpřed, a za určitých podmínek navíc dochází k vnikání kouře z komína do budky a osádka se dusí (v dlouhých tunelech se staly i případy, kdy k tragickému konci mnoho nezbývalo).

A tak vznikl nápad budku přemístit na příď parní lokomotivy, pokračovat kotlem a celou sestavu zakončit tendrem. V případě topení uhlím je stanoviště topiče vzadu (vzadu je logicky i topeniště), a tam je problém ve váznoucí komunikaci se strojvůdcem. Příhodnějším případem pro takto řešenou lokomotivu je topení mazutem, který je dopravován do hořáků pod tlakem (a zde už jsou hořáky vpředu, takže kotelník je v jedné budce se strojvůdcem).

Pruská parní lokomotiva S 9 Altona 562 z roku 1904 s kabinou strojvedoucího...

Pruská parní lokomotiva S 9 Altona 562 z roku 1904 s kabinou strojvedoucího vpředu. S topičem ve standardní budce mezi topeništěm kotle a tendrem s uhlím a vodou byla těžká komunikace. Lokomotiva se neosvědčila, v sérii se nestavěla.

Parní lokomotivy s kabinou vpředu se objevily v řadě zemí: ve Francii, Německu, Itálii a dokonce jedna i v Rusku a potom další v Sovětském svazu. Dělo se tak před první světovou válkou i po ní, zpravidla však zůstalo u zkušebního provozu prototypů. Z dávných dob známe i nějakou kreaci ze Spojených států, vyzdvihnout ovšem musíme ze stejné krajiny lokomotivy meziválečné spalující mazut, které hojně používala železniční společnost Southern Pacific. Jí provozované tratě v pohoří Sierra Nevada se dlouhými tunely jenom hemžily.

Americká parní lokomotiva s kabinou strojvůdce i topiče vpředu. Jako palivo...

Americká parní lokomotiva s kabinou strojvůdce i topiče vpředu

Na závěr musíme zmínit i jednu velkou nevýhodu budky vpředu - v případě čelní srážky je osádka lokomotivy hned na ráně. Je pravda, že u většiny elektrických a termomotorových lokomotiv také sedí strojvůdce na samém čele, v případě hrozícího nebezpečí však může skočit do uličky vedoucí strojovnou, ale zde, v té parní, by chudák skočil rovnou do kotle, resp. do jeho topeniště.

Parní lokomotiva s elektrickým ohřevemŠvýcarsko

V období druhé světové války zavládl v neutrálním Švýcarsku nedostatek uhlí. Tato komodita se totiž do země dovážela z Německa a za války její cena rostla. Na druhou stranu téměř tři čtvrtiny železniční sítě Švýcarska byly elektrifikovány a elektrickou energii vyráběly levně hojné hydroelektrárny na dravých vodních tocích.

Švýcarská parní lokomotivy řady E 3/3 modifikovaná na elektrický ohřev

Švýcarská parní lokomotiva řady E 3/3 modifikovaná na elektrický ohřev

Za této situace se dvě malé parní lokomotivy řady E 3/3 podrobily v roce 1943 zajímavé modifikaci, která spočívala v instalaci elektrického vytápění kotle (a s tím souvisejících systémů). Na střeše budky strojvedoucího se objevil nezbytný pantograf. Původního topeniště na tuhá paliva zůstalo zachováno jako záložní, svoji šanci dostalo při jízdě po neelektrifikované trati nebo při výpadku napájení trolejového vedení.

Čistě po stránce ekonomické takové řešení již z principu pozbývá smyslu – elektrický proud by měl samozřejmě napájet elektromotory hnacích náprav. Zde se však jednalo o nouzové řešení, jinak by tyto lokomotivy čekaly nevyužity na mír. Ostatně počátkem padesátých let byla z obou lokomotiv silová elektroinstalace demontována a opět jezdily na uhlí, přičemž jedna z nich jezdí dodnes jako muzejní exponát.

Fotogalerie

Zajímavé nápady přicházely na svět nejen v konstrukci lokomotiv, ale také motorových vozů. Níže jsou vloženy odkazy na motorové vozy poháněné vrtulemi a proudovými motory.

Fagradalsfjall online

Sledujte živě aktivní sopku na Islandu. Erupce začala po týdnech otřesů 19. března a zláště pak v noci nabízí fascinující podívanou.

  • Nejčtenější

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Fanoušek zřejmě vyfotil tajný dron, o kterém se pouze spekulovalo

O tajném projektu výškového stealth dronu Northrop Grumman RQ-180 se spekuluje řadu let. Až nedávno se ho podařilo...

Když má umřít Bambi, veřejnost se bouří. I když si to Bambi zaslouží

Neochota zabíjet roztomile a něžně vypadající zvířátka, i když je to zrovna zapotřebí, se může snadno obrátit proti...

Zapomenuté heslo k Windows můžete resetovat. Až na výjimku to jde snadno

Zapomenout heslo pro přístup do PC je děsivá představa. Stane-li se to ve Windows, existuje relativně velká šance, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel novinář a spisovatel Karel Pacner. Byl u startu prvních lidí na Měsíc

Zemřel kolega, novinář a autor literatury faktu Karel Pacner, oznámila Česká televize. Bylo mu 85 let. Psal o vesmíru a...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Legendy ČSD obrazem. Brejlovcům utnul „populační explozi“ velký požár

Největšími legendami motorové trakce ČSD se staly lokomotivy zvané brejlovci. Za svou přiléhavou přezdívku vděčí...

Velký bratr na vašem malém gauči. Co všechno o vás ví vaše elektronika?

Premium Když si varnou konvici zapnete přes mobil, ušetříte 8 sekund. Je to hodně, nebo málo výměnou za informaci, kdy, kde a...

Služební cesty od stolu ve 3D. Virtuální veletrhy mohou vypadat jako hra

Virtuální výstavy, konference a veletrhy byly v posledních měsících nezbytností. Pokud budou fungovat i po pandemii...

Zrod bombardéru provázely tragédie. B-52 se přesto stal legendou

V pátek 10. ledna 1964 vzlétl z Wichity v Kansasu bombardér B-52H na výjimečnou testovací misi. Posádka měla v oblasti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...