Středa 10. srpna 2022, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 10. srpna 2022 Vavřinec

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly hned na začátku, řada z nich nepřekročila prototypové stadium, ovšem jiné jezdily i v pravidelném provozu. Článek přináší malý, ale do určité míry snad reprezentativní vzorek této exotické množiny.

Heilmannova lokomotiva z roku 1897 | foto: public domain

Výkon jednoho koněVelká Británie

V pravěku železnice, v říjnu 1829, se u anglického Rainhillu konala neobvyklá soutěž lokomotiv. Ta měla ukázat, kdo umí navrhnout nejlepší lokomotivu použitelnou pro rodící se železniční dopravu. Tenkrát to vyhrála slavná Stephensonova Raketa (The Rocket), po stránce kotle první moderně řešená lokomotiva vůbec.

Cycloped

Z původně deseti přihlášených lokomotiv se jich k soutěži nakonec dostavilo pouze pět. Korektně bychom tedy měli počítat čtyři, ta pátá totiž byla experimentem takřka šíleným jakéhosi pana Thomase Shawa Brandretha. Pohon „lokomotivy“ zvané Cycloped zajišťoval živý kůň pohybující se po nekonečném pásu točícím přes ozubený převod jednou z náprav toho podivného vehiklu. Ať už byla lokomotiva diskvalifikována pro absenci parního stroje, nebo se kůň pásem probořil, jak některé zdroje uvádí, neměla v sobě sebemenšího potenciálu pro případné praktické využití.

Jedinou výhodu (dá-li se to tak nazvat) oproti poctivému parnímu pohonu představovala zlomková spotřeba vody (o uhlí ani nemluvě). Na druhou stranu při plném vytížení by měl asi takový pohon tendenci častěji chcípat.

Lokomotiva s nohamaVelká Británie

Ještě před Stephensonovou Raketou, které udala bezpečný směr v konstrukci parních lokomotiv, se někteří konstruktéři začali ztrácet ve slepých uličkách. Mimo jiné se šířily obavy, že hnací kola budou na kolejnicích prokluzovat a vlak se kvůli tomu ani nerozjede. Takové nepodložené obavy svedly na scestí i Williama Bruntona.

Bruntonova lokomotiva

Brunton postavil někdy v roce 1814 parní lokomotivu, jejíž pohyb zajišťovaly dvě mechanické nohy poháněné soustavou pák. Stroj dostal přezdívku parní kůň, v této souvislosti můžeme potom jeho maximální rychlost 3 km/h označit za ostudnou. Větší tragédií však bylo, že při jednom představení lokomotivě explodoval kotel. Více než tucet lidí to tenkrát nepřežilo.

Heilmannova lokomotivaFrancie

Nepřímým předchůdcem dieselelektrických lokomotiv, které se začaly pomalu rodit přibližně před sto lety a k jejichž masivním rozšíření došlo až v průběhu druhé poloviny 20. století, byla Heilmannova lokomotiva paroelekrická.

Francouzský technik a podnikatel Jean-Jacques Heilmann přišel 18. července 1890 na patentový úřad (mimochodem pět minut před Járou Cimrmanem) se svým vynálezem parní lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu.  Stejnosměrný elektrický proud pro napájení elektromotorů hnacích náprav generovala dvě dynama. Všech osm náprav situovaných do dvou čtyřnápravových podvozků bylo hnacích, každá náprava měla svůj elektromotor.

První prototyp Heilmannovy lokomotivy, dokončený počátkem roku 1894, dostal jméno „La Fusée Electrique“, tedy Elektrická raketa. Tvůrce tím samozřejmě nechtěl naznačit, že bude běhat po trati šílenou rychlostí, ale historicky se odkazoval na legendární a po stránce kotle první moderně řešenou Stephensonovu lokomotivu The Rocket z roku 1829.

Heilmannova lokomotiva z roku 1897. Vpředu je kabina strojvedoucího, následuje strojovna, kabina topiče a technika strojovny, zadní partii lokomotivy zaujímá kotel. Tříčlenná osádka byla nevýhodou kvůli mzdovým nákladům.

Minimálně jednu další lokomotivu stejného principu postavil v roce 1897. Některé zdroje hovoří o dvou lokomotivách označených čísly 8001 a 8002, ale k té s číslem 8002 se zatím nenašel důkazový materiál v podobě fotografie či jiného grafického vyobrazení.

Už ve své době na těchto lokomotivách někteří z kritiků nenechali nit suchou. Vyčítali jim velkou hmotnost, malou účinnost a složité technické řešení. Pokud by to však posuzovali v širším kontextu, možná by v příkrosti svého hodnocení polevili. V každém případě se další lokomotivy tohoto typu nestavěly, i když určitý zájem vzbudily v Německu, Rusku i ve Spojených státech.

Parní lokomotiva s budkou vpředuUSA a další země

Mohutný dlouhý kotel parní lokomotivy přináší její osádce jistý diskomfort. Jednak omezuje výhled vpřed, a za určitých podmínek navíc dochází k vnikání kouře z komína do budky a osádka se dusí (v dlouhých tunelech se staly i případy, kdy k tragickému konci mnoho nezbývalo).

A tak vznikl nápad budku přemístit na příď parní lokomotivy, pokračovat kotlem a celou sestavu zakončit tendrem. V případě topení uhlím je stanoviště topiče vzadu (vzadu je logicky i topeniště), a tam je problém ve váznoucí komunikaci se strojvůdcem. Příhodnějším případem pro takto řešenou lokomotivu je topení mazutem, který je dopravován do hořáků pod tlakem (a zde už jsou hořáky vpředu, takže kotelník je v jedné budce se strojvůdcem).

Pruská parní lokomotiva S 9 Altona 562 z roku 1904 s kabinou strojvedoucího vpředu. S topičem ve standardní budce mezi topeništěm kotle a tendrem s uhlím a vodou byla těžká komunikace. Lokomotiva se neosvědčila, v sérii se nestavěla.

Parní lokomotivy s kabinou vpředu se objevily v řadě zemí: ve Francii, Německu, Itálii a dokonce jedna i v Rusku a potom další v Sovětském svazu. Dělo se tak před první světovou válkou i po ní, zpravidla však zůstalo u zkušebního provozu prototypů. Z dávných dob známe i nějakou kreaci ze Spojených států, vyzdvihnout ovšem musíme ze stejné krajiny lokomotivy meziválečné spalující mazut, které hojně používala železniční společnost Southern Pacific. Jí provozované tratě v pohoří Sierra Nevada se dlouhými tunely jenom hemžily.

Americká parní lokomotiva s kabinou strojvůdce i topiče vpředu

Na závěr musíme zmínit i jednu velkou nevýhodu budky vpředu - v případě čelní srážky je osádka lokomotivy hned na ráně. Je pravda, že u většiny elektrických a termomotorových lokomotiv také sedí strojvůdce na samém čele, v případě hrozícího nebezpečí však může skočit do uličky vedoucí strojovnou, ale zde, v té parní, by chudák skočil rovnou do kotle, resp. do jeho topeniště.

Parní lokomotiva s elektrickým ohřevemŠvýcarsko

V období druhé světové války zavládl v neutrálním Švýcarsku nedostatek uhlí. Tato komodita se totiž do země dovážela z Německa a za války její cena rostla. Na druhou stranu téměř tři čtvrtiny železniční sítě Švýcarska byly elektrifikovány a elektrickou energii vyráběly levně hojné hydroelektrárny na dravých vodních tocích.

Švýcarská parní lokomotiva řady E 3/3 modifikovaná na elektrický ohřev

Za této situace se dvě malé parní lokomotivy řady E 3/3 podrobily v roce 1943 zajímavé modifikaci, která spočívala v instalaci elektrického vytápění kotle (a s tím souvisejících systémů). Na střeše budky strojvedoucího se objevil nezbytný pantograf. Původního topeniště na tuhá paliva zůstalo zachováno jako záložní, svoji šanci dostalo při jízdě po neelektrifikované trati nebo při výpadku napájení trolejového vedení.

Čistě po stránce ekonomické takové řešení již z principu pozbývá smyslu – elektrický proud by měl samozřejmě napájet elektromotory hnacích náprav. Zde se však jednalo o nouzové řešení, jinak by tyto lokomotivy čekaly nevyužity na mír. Ostatně počátkem padesátých let byla z obou lokomotiv silová elektroinstalace demontována a opět jezdily na uhlí, přičemž jedna z nich jezdí dodnes jako muzejní exponát.

Cycloped

Zajímavé nápady přicházely na svět nejen v konstrukci lokomotiv, ale také motorových vozů. Níže jsou vloženy odkazy na motorové vozy poháněné vrtulemi a proudovými motory.

  • Nejčtenější

Webbův teleskop vyfotil galaxii Cartwheel vzdálenou 500 milionů světelných let

Webbův vesmírný teleskop pořídil záběry galaxie Cartwheel vzdálené 500 milionů světelných let. Fascinující snímky...

Stíhačky pro Ukrajinu? Možná svatá trojice spolu s Javelin a HIMARS

Ukrajinské vedení hned z kraje konfliktu úpěnlivě žádalo spojence zejména o těžkou techniku, která by umožnila bránit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Obrana kupuje bezpilotního dědečka. Zda umí bojovat, nikdo neví

Po několika týdnech spekulací o tom, jaké bojové drony česká armáda nakoupí, ministerstvo obrany zveřejnilo, že půjde o...

Expert: Rusy předběhla ve vesmírném programu už i Čína a Evropa. O NASA nemluvě

Rozstřel Rusové chtějí po roce 2024 ukončit svou účast na Mezinárodní vesmírné stanici. V Rozstřelu se nad důsledky tohoto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

F-35 nesmí do vzduchu kvůli novým závadám. Po motorech jsou to i sedačky

První komerčně nabízený bojový letoun 5. generace, americký F-35, postihla další řada technických potíží, která ve...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Pražský rodák se stal ostříleným námořním válečníkem, vědcem a vynálezcem

Ruprechta Falckého, syna zimního krále Fridricha Falckého, odvála do světa jako ani ne ročního prohraná bitva na Bílé...

Tatry na Technetu: trojčata ze Smíchova pozvedla úroveň cestování na TEŽ

Seriál Z trakčních vozidel, která se za celou dlouhou dosavadní historii tatranské elektrické železnice na dané trati...

POZOR VLAK: Točili jsme u „blázna“ s vlakem na zahradě

Svět fanoušků železnice je hodně specifický, často se o nich říká, že jsou praštění kolejnicí, případně že jsou to...

Slavnou sbírku létajících unikátů založil dobrodruh bez bázně a hany

Na venkovském letišti Old Warden, pětašedesát kilometrů severně od centra Londýna, se nachází poklad. Prohlédnout si ho...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...