Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Diskuse k článku

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly hned na začátku, řada z nich nepřekročila prototypové stadium, ovšem jiné jezdily i v pravidelném provozu. Článek přináší malý, ale do určité míry snad reprezentativní vzorek této exotické množiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F68i64l91i39p 25C33á96b98a 9851137775184

ta na obrázku 5 mi připomíná "slovenskou strelu"

+2/0
24.1.2020 8:35

R48i11c70h77a52r47d 73K21r92á77l 4518167170483

Kotel vpředu znamenal určitě jistou diskomfortnost, ale parní lokomotivy také jezdívaly "uhlím napřed", jak se praví ve známém Přednostovi stanice, a pak - to je pohled železničního nadšence - to naši strojvůdci s ohledem na délku parných rušňov neměli až tak hrozné. To u jihoafrických Garrattek nebo amerického monstra Big Boy už byla asi docela jiná záležitost.

Jde o velmi zajímavé povídání, pro fanoušky železnice téměř povinné. Těším se na další exkurze směrem stříbrné pásy a okřídlená kola.

+1/0
23.1.2020 12:58

Z22d71e91n28ě98k 85W52e56r38n83h44a18r87t 6337875862468

Zpětný chod lokomotivy ale byl velmi limitovaný a většinou byl povolen jen do nějaké rychlosti, používal se jen při posunu, nikdy ne na volné trati. Těch důvodů je víc, jedním je riziko prošlehnutí ohně do budky, zkrátka je ta lokomotiva navržena pro chod dopředu. Proto taky byly všude točny...

+1/0
23.1.2020 13:38

V45l74a86d58i93m90í22r 87J12a94n70ů 2573708249876

Nepoužívaly se jen při posunu. Potkával jsem je pravidelně na trati Nymburk-Lysá. Když jeli po pr..tendrem dopředu směly jet jen 50km/hod. Byla "radost" se za ním se hrabat!

+2/0
23.1.2020 14:05

P25e58t85r 24N20o59v19o41t94n53y 1411930171

To spíš budou takové smyšlenky(jako ještě donedávna, že sunutá souprava ve větší rychlosti vykolejí). Hlavně však přes tendr nebylo vůbec nic vidět, ještě hůř než přes kotel.

0/0
23.1.2020 15:05

M38a85r87t14i90n 15K69y41p61r 2622765104154

Nikdy neříkej nikdy. Ano, lokomotivy jezdily obvykle uhlím napřed, ale ani jízda v obráceném postavení nebyla ničím neobvyklým. Třeba zpětný chod u tendrovek nebyl limitovaný ničím a jezdily vpřed i vzad stejnou rychlostí. Ano, Papoušci 477.0 jezdily vpřed i vzad stovkou a Bulící 464.0 devadesátkou. Jiné to bylo u lokomotiv s tendrem, ale tam to bylo dáno tím, že pří jízdě v opačném postavení byl tendr brán jako sunuté vozidlo což dle našich předpisů omezovalo rychlost na 50 km/h. Jenže to u mnoha nákladních lokomotiv které měly maximální rychlost 50 nebo 60km/h bylo prakticky jedno.

A na závěr jedna fotka:

https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1349055.jpg&httpref=28/319929

Opravdu nikdy na "volné" trati (správně širé trati) nejezdily lokomotivy uhlím napřed?:-)

+2/0
23.1.2020 17:51

M20a83r57t85i80n 22K30y30p77r 2172395104324

Hned na úvod chyba, lokomotivy samozřejmě jezdily obvykle komínem napřed. Holt jsem myslel taky napřed.;-)

+2/0
23.1.2020 17:56

R34i24c76h27a97r46d 79K92r93á65l 4838687650323

Moc krásné fotky, každé srdce mašinkáře musí zaplesat... Jinak co se týče oné poznámky o "uhlí napřed" - byla myšlena jen jako poznámka k bizarní kabině napřed u parních lokomotiv.

+1/0
24.1.2020 0:44

S82t48a83n96i33s46l20a54v 97J56e47l67e60n 8802865186

Jízda pozpátku byla limitována konstrukcí podvozku. Obvykle měly lokomotivy vpředu speciálně konstruovaný běhoun nebo dvojnápravový podvozek, které je uváděly měkce do zatáček. Podobně i vícenápravové tendry měly přední podvozek udělaný jinak než zadní.

Pokud měly lokomotivy symetricky uspořádaný podvozek a měly rozumně rozložené nápravové tlaky, na směru prakticky nezáleželo. Na menších horských tratích, kde byl svah jen jedím směrem, se obvykle jezdilo komínem do kopce bez ohledu na to, kterým směrem jel vlak (lokomotiva se neotáčela). Důvodem je lepší ochrana kotle.

0/0
24.1.2020 11:19

M17a79r74t89i81n 45K27y83p45r 2772635344274

K tomu můžu jen dodat, že na většině konečných stanic místních tratí nikdy žádná točna nebyla a lokomotiva se prostě vrátit uhlím napřed musela. I když na lokálkách s rychlostmi 30-40km/h to žádný problém nebyl.

+2/0
24.1.2020 18:47

S89t90a11n21i56s96l46a39v 33J42e76l84e24n 8692785696

Tak tak Dík za doplnění.

Ještě bych ale dodal, že ta smětová omezení byla otázkou konstrukce. Třeba škodovácký "Papoušek" (řady 477.0) byl od počátku určen k jízdě oběma směry rychlostí až 100 km/h. Proto měl symetricky umístěné dvounápravové podvozky a ve druhé sérii i vodní vany po stranách, aby se tolik neměnilo těžiště po nazbrojení (první série měla problémy se zadním podvozkem). To, že se nemusel otáčet, znamenalo například při pendlování na trati Praha-Beroun dost velkou úsporu času.

0/0
25.1.2020 13:11

O60n78d29ř22e16j 57S76e88k90e42r10a 1137666226879

Moc pěkný souhrn. Jen bych dodal, že častou námitkou proti prvním parním lokomotivám byl argument, že u koně, byť není prost nevýhod, prakticky nehrozí exploze.

Snad kromě toho případu před dvěma lety, kdy ale nebyl problém v konstrukci koně, nýbrž ve složení jeho potravy v kombinaci s neobvykle horkým létem.

;-)

+2/0
23.1.2020 11:27

M55a30r80t66i55n 65N48o34v89o70t77n56ý 8419234967314

Hezký článek, ale mohl by být trošku podrobnější. Např. autor opakovaně zmiňuje, že Stephensonova Raketa měla jako první moderní řešení kotle, ale už nezmínil, v čem to moderní řešení spočívá a jak to měli lokomotivy před tím.

+6/0
23.1.2020 9:52

F56i14l74i27p 84H14r14d82l43i34č32k64a 9640464363663

Jednalo se o použití vícetrubkového parogenerátoru v kotli, místo do té doby používaného řešení s jednou velkou centrální trubkou, čímž se zvýšila plocha ohřevu a tím pádem i účinnost. Další prvkem bylo vypouštění páry z parních strojů do komína, čímž se tvořil tah a opět tak zvýšila účinnost.

+3/0
23.1.2020 10:10

Z29d88e26n67ě49k 97W13e14r22n79h86a26r86t 6977415582288

... což se v principu používalo u parních strojů celou dobu.. V tom byla ta genialita...

0/0
23.1.2020 10:22

E13r80i19k 18L23e50v70i25n75s82k22ý 8401264683355

Nejen plocha ohřevu, ale i možnost provozu na přehřátou páru.

+2/0
23.1.2020 12:36

M33a51r89t22i34n 79N62e17r16m70u22t 4719330278664

Nebylo to i opačné uspořádání kotle, dosud konstruktérům praskaly trubky pod tlakem páry, zde to bylo otočené - voda a pára vně trubek, oheň uvnitř?

0/0
24.1.2020 13:13

S56t36a90n16i45s43l54a56v 21J75e75l96e33n 8312305916

Předchozí plamencové kotle měly také oheň uvnitř. Opravdu šlo o hlavně o to, že trubek bylo hodně.

Trubnaté kotle se naopak začaly široce rozvíjet až později - ale spíš u stabilních a lodních kotlů. Lokomotivy je používaly poměrně málo.

0/0
24.1.2020 15:56

P62a55v51e46l 93S32o28v11i11č51k38a 4976908575252

Ono těch pokusů ve všech směrech bylo mnohem více. Dovolím si sdílet jednu stránku, která to docela hezky popisuje:

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/locoloco.htm

+4/0
23.1.2020 9:52

Z65d14e35n62ě88k 89W96e42r10n58h14a64r83t 6837505292898

zajímavé čtení, díky....

0/0
23.1.2020 10:28

E69m98i75l 92M79i48n69á51ř 7200359549197

Také díky za odkaz. Ty lokomotivy na stlačený vzduch - velmi zajímavé a bezemisní! Samozřejmě bezemisní v místě provozu, to bylo důležité i více než před 100 lety! Zarputilí odpůrci elektromobilů tuto vlastnost nevidí a stále melou o celkové uhlíkové stopě.

0/0
30.1.2020 16:54

I33v46a97n41a 72N14e36j76e38d64l11í71k58o18v45á 6458284623273

Když pominu základní téma, kterému je článek věnovaný - udivuje mě pozadí za tou lokomotivou - Eiffelovka. Ty koleje vypadají, že se stáčejí doprava k Eiffelovce. Tam tudy někdy vedla trať tak blízko ní? Nikde jsem nic nenašla, žádné info. Myslím, že ta současná trať, co vede podél Seiny to nebude.... Zdá se mi, že je ten snímek pořízený velice blízko, tak 100 m od věže...

+2/0
23.1.2020 9:41

M18i31r58o49s71l33a85v 92M47a79r70š86á90l 8344664668513

Nemám potuchy, jak vypadalo tehdejší okolí, ale napadlo mě, že při stavbě věže by dávala blízkost kolejí celkem smysl...

+1/0
23.1.2020 11:59

I20v45a92n22a 40N44e74j31e31d40l33í16k90o72v37á 6918324383893

to mě taky napadlo

0/0
23.1.2020 13:07

V19á24c64l63a53v 52P70o62u90s86t30k53a 3200611952

Fotka je datována bezmála deset let po otevření věže, takže přítomnost nějakých provizorních provozních kolejí není pravděpodobná. Ta fotka nedává smysl, když si uvědomíte jak to v tom roce kolem věže vypadalo.

0/0
23.1.2020 13:29

P75e16t64r 25V94a90r23g73a 3505123550680

Mě to naopak přijde velmi pravděpodobné - ty koleje vypadají jako provizorium. Plus, kde berete tu jistotu, že hned po dokončení museli ty koleje sejmout? (u nás ve městě k sídlišti stavěnému na přelomu 50. a 60. let 20.století si taky položili koleje a definitivně je sejmuli až o 20 let později ;-))

Vezmete-li v úvahu úroveň tehdejší automobilové nákladní dopravy a výkony lokomotiv, tak pokud se v okolí stavělo nebo tam byl velký trh - tak by využití těchto kolejí právě dávalo velký smysl

0/0
23.1.2020 19:09

V41á88c97l59a98v 11P38o76u41s95t80k38a 3680871722

Ony by tam deset let po té památné události byly na překážku, prostě by bránily další dopravě, navíc byly jednoznačně odstraněny před zahájením výstavy . Jediné možné místo ze kterého by to teoreticky mohlo být foceno je (jak píše pan Folprecht) nádraží Champs de Mars, ale v tom případě mi tam chybí budovy, které v tu dobu v okolí věže zcela prokazatelně byly. Buď je fotka použitím nějakého širokého objektivu brutálně zkreslená (věž se jeví mnohem blíž než ve skutečnosti je a proto nejsou vidět další objekty v jejím okolí), nebo je tam přidána jako montáž, prostě jen tak pro efekt.

0/0
23.1.2020 19:23

S21t39a43n19i78s94l38a75v 60J84e67l23e93n 8282105896

Po nábřeží vedla trať, která tam už dnes není.

0/0
24.1.2020 12:32

V23á50c96l11a31v 12P87o70u54s18t33k28a 3430201822

Je, akorát je v podzemí.

0/0
25.1.2020 7:46

S85t36a12n49i62s20l67a45v 89J45e59l31e97n 8232435256

Dík za doplnění. Já porovnal jen staré mapy a moderní fotky.

0/0
25.1.2020 9:34

J82o23z94e89f 25B27e90v71i88l37a54q47u34a 9855159571271

Usudzujete z fotografie,že veža už bola "otvorená"?8-o

0/0
24.1.2020 8:44

V74á83c36l66a26v 60P36o12u82s60t21k84a 3510661722

Usuzuju to z datumu, kdy byla pořízena.

0/0
24.1.2020 9:50

P41e74t17r 45V30a25r92g69a 3185203770730

mě to smysl dává

0/0
23.1.2020 19:05

A82n22d96r64e59y 53C73h79e48r58n87y25a95k43h63o23v44s40k59i14y 2859874740910

Vypadalo to tak: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ND_1053_-_Panorama_de_PARIS_-_Vue_sur_la_Seine_et_Passy_prise_en_aval_de_la_Tour_Eiffel.jpg

0/0
23.1.2020 23:49

Z21d96e21n96ě58k 90W66e58r15n81h62a28r69t 6627555352968

Kousek od Eiffelovy věže, na nábřeží, je muzeum Orsay, což je bývalá budova nádraží. Vzhledem k tomu, že je orientována rovnoběžně ze Seinou, nejspíš vedly koleje po nábřeží, a tedy klidně v bezprostřední blízkosti věže.

0/0
23.1.2020 12:18

I91v91a92n26a 29N30e33j80e39d55l72í79k28o68v96á 6348314723473

No, to máte sice pravdu, že to je budova bývalého nádraží, ale ta trať tam pořád je, jedná se o přímestskou trať RER C, nyní podpovrchová. Budova byla vystavěna v roce 1900 a fungovala ještě za druhé světové. Ty koleje na obrázku jsou ale viditelně jinde. Možná to bude tak, jak psal pan Maršál

0/0
23.1.2020 13:12

R55a62d82e88k 66F30o65l89p61r10e93c74h76t

Máte pravdu, že to je jinde, fotka v článku je někde z nádraží Champs de Mars. Muzeum Orsay je na druhou stranu od věže a mnohem dál.

+1/0
23.1.2020 13:33
Foto

J13i77ř87í 94K82a98r94b77a89n 8724772610207

V dnešní době samozřejmě dává smysl jedině lokomotiva elektrická. To, že mnohé tradě u nás dosud nejsou elektrifikované, dokonce takové po nichž jezdí mezinárodní expresy, je prostě ostuda. Rv

+1/−1
23.1.2020 8:47

D85r35a63h92o31m44í40r 82S86t50r39o18u13h58a97l 4645428292384

Jak se to vezme. Záleží na tom kde. Třeba v oblastech, kde není elektřina snadno dostupná, se parní stroj vyloženě nabízí. Moderní konstrukce jsou jednoduché, lehké a efektivní.

0/0
23.1.2020 10:02

T60o97m12á24š 90K18u38c48h72a52ř 3777711198211

Není to vhodné řešení na dlouhých magistrálách vedoucích stovky kilometrů neobydlenými oblastmi.

+1/0
23.1.2020 11:32

O14n20d79ř64e97j 16S72e39k45e29r89a 1477656746949

...ani v oblastech, kde by se elektrifikace zaplatila přibližně v roce 5000.

+1/0
23.1.2020 11:45

P45e78t35r 39V57a33r59g87a 3325483120230

Z hlediska zeleného šílenství možná to možná dává smysl. Ale ekonomicky to smysl dávat nemusí - ono taky elektrifikace tratě (a nemyslím jen troleje) taky něco stojí a musí se to rentovat ;-).

A pak jen poznámka: mezinárodní musí být jen expres nebo to může být i jen rychlík ;-)

0/0
23.1.2020 19:02

M16i91c19h44a71l 66Z97e91t53e87k 1832773311

Železnice je ekologická:

https://www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90

0/0
23.1.2020 7:51

P31e87t67r 65V94a10r70g71a 3735773160970

Tak ještě že ty 3+3 lokomoto netáhly osobák - by lidi voněli, jak z udírny ;-)

0/0
23.1.2020 19:05

O45n79d62ř80e60j 91Š41r58á14m59e33k 3533190551749

V rusku je na tom stejně i vodní elektrárna.

0/0
24.1.2020 7:35

J98o75z12e90f 90B51e61v36i11l70a29q66u53a 9125529431281

Veľmi dobrý článok doplnený aj kvalitnou galériou!R^

+8/0
23.1.2020 7:22
Foto

B41o38h72u30m28i39l 72M37i91c45h71a27l 3385434225841

"v dlouhých tunelech se staly i případy, kdy k tragickému konci mnoho nezbývalo"

To je ostatně i problém v dlouhých tunelech s dieselelektrickými lokomotivami (mám na mysli fakt dlouhé tunely v USA nebo Kanadě), třeba Cascade Tunnel v Byrne, WA: https://www.youtube.com/watch?v=rc7zRVtx1Bk&t=789s

+1/0
23.1.2020 6:50

Z54d94e72n96ě74k 24W17e93r27n35h78a88r71t 6747155122168

Heilmann docela předběhl dobu, elektrický přenos výkonu je u lokomotiv dodnes běžné řešení, akorát generátor je poháněn dieselem, nikoliv parním strojem. U aut se tomu říká hybridní pohod ;-) Ono to má řadu objektivních výhod, výrazně se třeba zjednoduší převodovka, elektromotor je na pohon kol docela šikovný...

+2/−1
23.1.2020 6:24

R88a35d76e26k 11P77a56n72c28h62a58r25t64e83k 6423853533676

Ale smysl to dává až při hodně vysokých výkonech. Při malých je to spíše vítězství marketingu nad zdravým rozumem, obzvlášť v kombinaci s bateriemi místo trakčního vedení. Přeci jen, auto není lokomotiva a silnice není trať. ;-)

+6/0
23.1.2020 7:48

T56o56m70á30š 66Ž24i65t36n11ý 6141920471291

Zajímavé řešení měla Slovenská strela, který měla možnost přepínat elektrický a mechanický přenos. Na rozjezd elektrika kvůli regulaci a při plném výkonu se to propojilo mechanickou spojkou rovnou na motor, aby se eliminovaly ztráty při převodu energie.... To už je vlastně opravdu hybrid...

+3/0
23.1.2020 8:55

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz