Vizi rozvoje města na další více než tři roky občané metropole dostali až 275. den od loňských komunálních voleb.
„Je jasné, že když jsme mnohostranná koalice, tak je zde celá řada rozdílných názorů, některé jsou mnohdy docela zásadní. Proto vyjednání tohoto programového prohlášení trvalo tak dlouho,“ vysvětluje komplikovaný proces vzniku primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Čižinský kritizuje radní Prahy, program nechal sepsat umělou inteligenci |
Dokument obsahuje celkem jedenáct kapitol, jednu za každého člena rady, a ty se dále dělí na podkapitoly. Zmiňované projekty jsou rozdělené podle fáze, v jaké se zrovna nacházejí: v realizaci, připravované a výhled.
„Z dokumentu je cítit, že se jedná o koalici složenou z nesourodých stran. Do žádných větších akcí se jak vidno koaliční partneři pouštět nechtějí. Celá řada bodů je tam uvedena slovy jako – zaměříme se, posoudíme, budeme spolupracovat a podobně. Zkrátka poměrně dost neurčitá slovesa, skrze která si politici dávají pozor, aby nedali sliby, které by z nich pak někdo mohl mámit,“ posuzuje znění prohlášení politolog Lukáš Jelínek.
Pražská koalice dobře komunikuje s vládou, stále jí však chybí program |
Tuto opatrnost politolog dokládá mimo jiné i hned úvodní částí prohlášení, preambulí primátora. Už zde totiž Svoboda píše o tom, že doufá, že vnější okolnosti budou milosrdné a že koalice bude mít šanci priority zrealizovat. Rezervovaně se k vizi koalice vyjadřuje také jeho stranický kolega a správce pražské kasy.
„Velmi si vážím práce všech kolegů, ale musím podotknout, že toto programové prohlášení, stejně jako jakékoliv jiné, je limitováno možnostmi rozpočtu hlavního města,“ říká Zdeněk Kovářík (ODS), radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání.
Plán na hotové parkoviště
Jelínek mimo jiné také kritizuje, že se koalice v rámci prohlášení očividně soustředí především na projekty, které započaly již v předchozím volebním období. S podivem lze v dokumentu například najít i závazek, že koalice zprovozní tramvajovou trať mezi Libuší a Modřany, po tomto úseku ale už měsíc jezdí tramvaje. Podobně působí i bod k plánovanému otevření P+R parkoviště v Nových Butovicích v Petržílkově ulici, kde politici přestřihli pásku už minulý pátek.
Praha chce stavět P+R parkoviště i pro rezidenty, první je v Nových Butovicích |
„Prohlášením pražská pětikoalice potvrzuje, že jsme Prahu řídili čtyři roky správně. Navazuje na dokumenty, které jsme připravili, a v některých případech kopíruje slovo od slova předvolební program Prahy sobě. Jediné, co se v jejich prohlášení ale neobjevilo, jsou předvolební sliby SPOLU, že dostaví oba okruhy do čtyř let,“ reaguje na text Jan Čižinský, lídr opoziční Prahy sobě.
Ohledně dostavby okruhů obsahuje prohlášení jen závazek, že koalice aktualizuje vyhodnocení vlivů na životní prostředí EIA pro možnost zprovoznění Městského okruhu po etapách nebo že budou usilovat o územní rozhodnutí v první instanci a provedení geologického průzkumu. Mimoto chce vedení metropole pokračovat v přípravě Hloubětínského tunelu a modernizace Průmyslové.
Šťastnější Piráti
Co se týče pomyslných vítězů a poražených v rámci koalice, označuje Jelínek Piráty jako ty šťastnější a ODS naopak jako stranu, která z některých svých zásad musela slevit.
„Za nás mohu říct, že jsou tam zohledněny všechny klíčové priority, se kterými jsme šli do voleb v roce 2022,“ podotýká první náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Zmínil rozvoj tramvajových tratí, důraz na Klimatický plán nebo rozvoj bytové výstavby.
Praha otevřela novou trať na Libuš. Hřib si pochvaloval tramvajový boom |
Ze sporných bodů se do prohlášení dostal například úkol ve spolupráci s Prahou 1 a sousedními městskými částmi omezit zbytný individuální tranzit na Malé Straně a Smetanově nábřeží.
V případě územního rozvoje zase politolog konstatoval, že koaliční partneři ponechali náměstkovi Petru Hlaváčkovi (STAN) volnou ruku.
13. března 2023 |