Masarykovo nádraží hraje významnou roli v příměstské, regionální i meziregionální železniční dopravě. Aktuálně tu zastavuje šest tramvajových linek, každá průměrně šestkrát za hodinu. Na místě mohou cestující přestoupit na linku metra B a vlakové spoje.
Zejména v dopravních špičkách se lidé, kterých tudy denně projde tisíce, na nástupní tramvajový ostrůvek nevešli. Často tedy čekali i na chodníku, a když přijela tramvaj, nebezpečně pak vcházeli do vozovky. Teď lidé čekají na velkém ostrůvku a kolem nich jde bez problému projít.
Cestující změnu vesměs vítají. „Určitě je to lepší, protože mě neporazí žádné auto,“ řekla iDNES.cz jedna z procházejících s tím, že místo teď navíc i lépe vypadá.
Řidiči, kteří byli roky zvyklí místem projíždět, jsou však z novinky zmatení a snaží se pěší zónou projet. To ale nejde. Na konci je totiž nečeká vjezd do křižovatky, jak si myslí, ale železné sloupky.
„Dnes jsem tam čekala tři minuty na tramvaj a za tu dobu tam omylem najelo pět aut,“ píše na Twitteru Kristyna Bird.
Na pěší zónu přitom řidiče upozorňuje hned několik značek. Přesto musí ze zóny složitě vycouvat mnohdy i několik vozů najednou. Řidiče proto občas naviguje i městská policie.
Počet neoprávněně projíždějících aut je podle mluvčí pražských strážníků Jiřiny Ernestové nahodilý. „Žádné cílené akce zde proto neprovádíme. Problém tvoří v současnosti i částečně snížený průjezd ulicí Na Florenci, která je odjezdovou trasou z ulice Havlíčkova. Pokut je uloženo řádově několik desítek za měsíc, ale přesnou statistiku k místu nevedeme,“ sdělila Ernestová iDNES.cz.
Kritizovaný objezd u Prašné brány se upraví
Za novou pěší zónou stojí předseda ODS Prahy 1 a tehdejší radní pro dopravu Richard Bureš. „Byla to součást komplexních změn v okolí nádraží, která pomohla chodcům, tramvajím a zkrátila nutnou dopravu aut. Její součástí byl i kruhový objezd u České národní banky,“ píše na Twitteru tamní pobočka ODS.
Právě kruhový objezd, který na místě vyrostl v květnu, se stal okamžitě terčem kritiky, a to zejména pro jeho nevhodný vzhled, který hyzdí historické okolí.
V září pak Městský soud v Praze zrušil povolení pro jeho stanovení. „Kruhový objezd není ideální, ale šest směrů na jednom místě jinak řešit nejde. Chceme ho ve shodě s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR) stavebně upravit,“ napsala v pondělí na Twitteru ODS Prahy 1.
Samotný IPR pěší zónu před nádražím dlouhodobě podporuje, to samé se však nedá říci i o kruhovém objezdu. Stejně tak se institutu nelíbí obousměrná Hybernská.
„Obousměrná Hybernská uleví tramvajím v Jindřišské a provozu ve čtyřech ulicích okolo,“ oponuje ODS.
Někteří cestující si však všimli, že v místě nové pěší zóny nejsou žádné stromy. Ty tam podle IPR zatím být nemohou. „Neproběhla kompletní rekonstrukce. Až se bude realizovat, budou zde i stromy. Prostor, který se měnil, je zatím stále příjezdem k domu,“ reagoval institut.
Okolí Masarykova nádraží momentálně prochází rozsáhlou proměnou. Na místě se staví nová čtvrť z dílny architektky Zahy Hadid, kterou financuje investiční skupina Penta. Dokončení včetně úprav veřejného prostoru plánuje developer do poloviny roku 2023.