Ve čtvrtek odpoledne proběhlo slavnostní představení první tramvaje K2, která má evidenční číslo 7000, v pravidelném provozu v Praze. Unikátní tramvaj bude v provozu od nedělních 10:00 ze smyčky Dlabačov na historické lince 42. Ještě předtím, pouze tento pátek, bude tramvaj K2 ev. č. 7000 vystavena v expozici Muzea MHD ve vozovně Střešovice.
DPP tím rozšířil svůj vozový park historických tramvají, které nasazuje na speciální linky č. 23, 41 a 42. Ačkoliv se tramvaje K2 v Praze 17 let vyráběly, nikdy zde s cestujícími nejezdily, uvádí DPP v tiskové zprávě.
„Dnes jsme slavnostně uvedli do pražského provozu unikátní tramvaj K2. Na jejím designu se podíleli dva slavní čeští návrháři – František Kardaus, autor návrhu ikonického čela tramvaje a Miroslav Navrátil, který navrhl sklolaminátové sedačky. S dopravním podnikem chceme být průkopníky modernizace MHD a zajistit cestujícím komfort a pohodlí v podobě moderních vozů, ale současně máme za cíl popularizovat pražskou dopravu třeba i prostřednictvím historických vozů,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Podle Scheinherra tramvaj K2 bude nasazovaná primárně na historickou linku č. 42. „Je to také hezký dárek ke 30. výročí Muzea MHD, které si letos ještě důstojně připomeneme,“ uvedl náměstek primátora.
Tramvaje Tatra K2 byly vyvinuty jako druhá generace tuzemských šestinápravových článkových tramvají ideově navazujících na řadu T3. V historii československého tramvajového průmyslu se stal zásadním milníkem pro přechod ke kloubovým vozidlům právě tento typ označený ve verzi pro domácí trh jako K2, pro tehdejší Sovětský svaz K2SU a pro Jugoslávii K2YU.
Prototyp K2 byl postaven v roce 1966 a jeho typové zkoušky z velké části probíhaly v pražských ulicích, kde jezdil bez cestujících s evidenčním číslem 7001. Poté byl prezentován na Mezinárodním veletrhu Brno 1966, kde již nesl číslo 7000, a po návratu z veletrhu pokračoval zkušební provoz v Mostě a Litvínově. Po ukončení zkoušek byl vůz v lednu 1968 převeden do Brna, kde obdržel evidenční číslo 607 (později 1007) a sloužil zde v pravidelném provozu až do roku 1988.
Symbolických 7000
„V rámci retroprovozu se snažíme prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. a 60. let, které charakterizuje zejména výjimečný design českého výtvarníka Františka Kardause,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Tramvaji přidělili evidenční číslo symbolicky. „Původně s ním v Praze zkušebně jezdila vůbec první článková tramvaj vyrobená v Československu, typ K1 z roku 1964, a krátkou dobu jej nesl i prototyp tramvaje K2 a pod tímto číslem byl vystaven také na Mezinárodním veletrhu Brno 1966,“ dodal Šurovský.
Historické tramvaje se vracejí, od soboty budou brázdit Prahu každý víkend![]() |
Vůz DPP evidenčního čísla 7000 vyrobili v závodě ČKD Tatra Praha v roce 1977 a dodali ho do Bratislavy jako poslední tramvaj K2. Bratislavský dopravní podnik jej od počátku využíval pouze jako vozidlo pro výcvik řidičů pod evidenčním číslem 394.
V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. V roce 2009, po 32 letech služby, byl výcvikový vůz K2 vyřazen a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany, aniž by byl kdy zařazen do provozu s cestujícími. Díky tomu tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami, a zůstala tak výjimečně zachována s množstvím původních prvků.