Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

  19:00
Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální klimatické komory, kde se bude testovat funkčnost airbagů v mraze. Investice do unikátní testovací metody vyšla na 110 milionů korun.
Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální...

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální vysokorychlostní kamery. Vůz je zde vystřelen tak rychle a razantně po kolejnici, že to lidské oko jen těžko zaznamená. To simuluje síly vzniklé při skutečném nárazu. | foto: Radek Petrášek, ČTK

Škoda Octavia se ve zvláštní kapsli řítí po dráze nové testovací linky. Ve zlomku vteřiny se celý stroj zastaví. Bezpečnostní pás zastavuje figurínu dítěte, která by jinak vyletěla ze sedačky. Ve vyšší rychlosti by nejspíš k úhoně přišel i interiér auta.

„Byl by potrhaný či polámaný, také by vystřelily bezpečnostní airbagy a museli bychom provést výměnu,“ říká Miroslav Dvořák, vedoucí nového testovacího centra Dycot v Bezděčíně u Mladé Boleslavi.

Experti představili špičkové zařízení veřejnosti, a to včetně dynamické bezpečnostní zkoušky. Cenná karoserie při ní zůstává nepoškozená.

Laboratoř určenou pro automobilový průmysl otevřel v Bezděčíně mezinárodní koncern působící v oblasti bezpečnosti, nezávislého testování, certifikace a vývoje TÜV SÜD.

„Investice do nové testovací haly a jejího zařízení se vyšplhala na 110 milionů korun,“ řekl MF DNES ředitel českého zastoupení koncernu Oleg Spružina. Společnost zde zaměstnala dvacet expertů na testování vozidel a další desítky lidí přijme po otevření dalších dvou laboratoří, které zde plánuje.

Podle informací MF DNES vzniknou v halách u Bezděčína také laboratoře na testování airbagů, tedy bezpečnostních vaků, které vystřelí uvnitř vozidla při havárii a chrání posádku před následky nárazu.

Airbagy se zde budou testovat při různých teplotách a stupních vlhkosti, experti budou například zkoušet, zda tyto důležité bezpečnostní prvky vozidel perfektně fungují i v hlubokém mrazu. Firma zde proto nyní buduje také speciální klimatické komory.

Karoserii se nic nestane

Ve středu otevřená zkušebna přináší v rámci Evropy přelomovou náhradu dosud používaných klasických zkoušek. Při nich se testovalo namáhání jednotlivých částí při dopravní nehodě pomocí nárazu do zdi nebo nárazem jiného předmětu. Přitom se ničilo to nejdražší na automobilu, tedy karoserie. Opakování zkoušek tak bylo drahé a zdlouhavé.

Co je to Tüv Süd

Tüv Süd se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Letos slaví 150 let od svého založení. V České republice zaměstnává 300 lidí. V Mladé Boleslavi se věnuje zkouškám bezpečnosti automobilů, například funkčnosti airbagů.

Nová laboratoř umožní unikátní metodou simulovat dopady nehod na části automobilu, aniž by došlo ke zničení karoserie.

Za tento projekt získala firma 3. místo v soutěži CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.

„Nové zkušební zařízení přináší nové možnosti; v oblasti bezpečnosti vozidel se posouváme k fyzickým simulacím dějů, které probíhají při vysokých zrychleních. Jde o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát,“ říká Jiří Socha, vedoucí služeb TÜV pro autoprůmysl.

Laboratoř umožňuje automobilkám vyzkoušet chování různých částí vozu i posádky při nárazu různé intenzity i rychlosti. Při ukázkovém testu se sledovalo chování dětské autosedačky na zadních sedadlech při nárazu auta do překážky při rychlosti asi 45 kilometrů za hodinu.

Karoserie auta umístěná na vozíku stojícím na kolejnici byla pozadu katapultována předem nastavenou intenzitou. Toto „škubnutí“ auta věrně simuluje skutečný náraz při dopravní nehodě.

„Podstatná část karoserie díky této metodě zůstane zachována a my můžeme zkoumat chování či dopady na dílčí komponenty, tedy sedačky, airbagy, pásy nebo jejich kombinaci,“ popisuje zástupce vedoucího laboratoře Martin Škopek. „To umožňuje urychlit vývoj a snížit náklady testování,“ říká Škopek.

Hlavním klientem bude s ohledem na svoji polohu automobilka Škoda, ale testování je zde otevřeno prakticky všem značkám.

„Bezpečnost vozů představuje jednu z našich priorit při jejich vývoji. Nová laboratoř je na skutečně špičkové úrovni a nachází se v těsném sousedství našeho vývojového centra,“ dodává vedoucí vývoje bezpečnosti vozů Škoda Petr Kraus.

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

„Dobrý informátor usnadňuje ochranu státu.“ Jak první republika bojovala s trolly

26. dubna 2024

Premium „Ueberfallkommanda“, psi pro policejní patroly na periferii a obušky pro četníky, přepadové tiskové...

Slávisté za chování fanoušků proti AC Milán vyvázli jen s pokutou

26. dubna 2024  14:20

Fotbalová Slavia dostala další více než dvou milionovou pokutu za chování fanoušků v evropských...

Vlasák míří do Boleslavi ředitelovat, Král zůstává trenérem

26. dubna 2024  14:08

Hokejisty Mladé Boleslavi povede v příští extraligové sezoně jako hlavní trenér Richard Král, jehož...

Přátelství se Sověty? Nebylo. Pryč s plastikou v metru, burcuje student

26. dubna 2024  12:53

Šestnáctiletý student chce nechat odstranit ikonickou plastiku v pražském metru. A založil petici....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...