Do konce školního roku se tak od Pardubic do jediného lázeňského městečka v Pardubickém kraji nedostane ani kamion.
Z tohoto směru přijedou pouze auta do šesti tun. Tedy přesně tak, jak si Bohdanečtí přejí v souvislosti s kamionovou dopravou. S neposlušnými řidiči však mají v Bohdanči neblahé zkušenosti.
Proto panuje obava, že kamiony zákazové značky nebudou respektovat a těžká nákladní auta se budou prodírat uličkami, které na jejich průjezd nejsou uzpůsobeny. Místem objížďky také chodí velký počet dětí ze základní školy.
„Obáváme se, že nákladní auta se budou snažit objížďku využít, nebo spíš zneužít. Takovou zkušenost máme z doby, kdy se opravovala Šípkova ulice. Ale městská policie je připravena zasáhnout,“ řekl místostarosta Lázní Bohdanče Josef Štěpanovský.
Poslední možností, kde se mohou řidiči těžkých nákladních aut vyhnout pokutě a otočit se, je v Rybitví na točně trolejbusů na konci obce.
Řidiči osobních aut a dodávek se pak musejí připravit na kličkování ulicemi města, které je vyvede ke kruhovému objezdu na náměstí. Právě objízdná křižovatka bude zlomem mezi rozkopanou a volnou částí města.
„V první etapě se bude opravovat úsek od kruhového objezdu k mostku přes Rajskou strouhu. Ten bude po celou dobu zcela uzavřený. Ve druhé etapě od 16. května se bude pracovat od mostu na konec města. Dopravu budou řídit kyvadlově semafory,“ řekl Štěpanovský.
Do šesti tun přes město
Pro auta do šesti tun bude průjezd Bohdančí možný místními ulicemi, na průtah v Šípkově ulici se opět napojí na kruhovém objezdu v centru města. Po této objízdné trase budou jezdit také autobusy a parciální trolejbusy městské hromadné dopravy.
„Uličkami se s trolejbusy dostaneme, máme to už vyzkoušené z předchozích výluk. Pokud tam někdo vyloženě nepostaví špatně auto, projedeme,“ řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Ve všední dny nahradí na zastávce UMA Továrna trolejbusy autobusy a budou jezdit po objízdné trase kolem sokolovny. O víkendech se cestující dostanou do Lázní Bohdanče přímo, na linku číslo 3 budou nasazeny bateriové trolejbusy.
Opravit je třeba hlavně mostek, který je ve špatném stavu. Plánovalo to už Ředitelství silnic a dálnic v době, kdy ještě bylo správcem silnice I/36. Ta se změnila na silnici druhé třídy a převzal ji kraj.
„Od Prahy od dálnice se dělala oprava dost bytelně a překročila 40 milionů korun. Na opravu mostku jsme získali dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Celková suma se pohybuje v řádech desítek milionů korun,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. K tomu se přidá i město. Na zastávky, přechody a zálivy vyhradilo 2,5 milionu korun.
Stavební stroje se však na dlouhou dobu z Bohdanče neodstěhují. Poslední dluh, který vůči městu mají, je vylepšit silničku podél opatovického kanálu dál do Neratova. Na odbočce z Bohdanče na Neratov vznikne v příštích letech kruhová křižovatka.
Bohdanečtí se stále upínají k úplnému zákazu kamionů přijíždějících od Pardubic. Tak tomu bude až v době, kdy nepříjemnou křižovatku v Rybitví na Černou u Bohdanče nahradí kruhový objezd.
„Pardubický kraj připravuje projektovou dokumentaci. Státní fond dopravní infrastruktury vyčlenil nějaké peníze na přípravné a projekční práce,“ řekl Němec.