Po zprovoznění dálnice D35 se dopravní situace začíná zhoršovat v Holicích i v Borohrádku. „Doprava po zprovoznění dálnice od Opatovic hodně narostla. Ti z nás, kteří bydlí u silnice, hodně pociťují nárůst aut, a to jak v Holicích, tak ve Velinách,“ řekl místostarosta Holic Petr Kačer.
Po dokončení první části D35 z Opatovic nad Labem do Časů se ukázalo, že část řidičů si silnici I/36 vybrala jako nejrychlejší a nejkratší spojnici od dálnice směrem do hor.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v okolí Holic staví, už za dva týdny se chystá otevřít první část třiapůlkilometrového přivaděče od dálnice D35 k Holicím. Rovinatá silnice pak na konci roku uleví okrajové části obce Horní Ředice a zbaví řidiče velmi ostré zatáčky. Samotnému centru Holic nepomůže.
Na první pohled zdánlivě nic neřešící přeložka ušetří minutu času i rodinám, které jedou po dálnici od Prahy do Orlických hor. Avšak Holicím se jen tak neuleví. Nová více než čtrnáctikilometrová silnice, která obkrouží Holice a nedaleký Borohrádek, se nezačne stavět dřív než v roce 2028. Přitom souhlasné stanovisko EIA přeložka získala už v roce 2014.
Hledání vhodné trasy bylo složité. Varianta, která vzešla ze zjišťovacího řízení, nebyla akceptovatelná pro vedení Borohrádku. Přeložka se příliš přibližovala zástavbě, a ŘSD proto nezbývalo nic jiného než hledat jiné možnosti trasování.
Nakonec zvolilo severozápadní obchvat s délkou něco přes dva kilometry, který je od okrajové zástavby Borohrádku mnohem dál. Již jednou vydané souhlasné stanovisko je však příliš staré, ŘSD proto muselo zpracovat novou dokumentaci.
„V tuhle chvíli je zpracována nová dokumentace pro proces EIA. V posuzování je počítáno s jednou variantou. V letních měsících bychom měli vědět, zda končíme zjišťovacím řízením, nebo jdeme do velkého procesu posuzování stavby vlivu na životní prostředí EIA,“ oznámil ředitel úseku výstavby ŘSD Petr Kůrka na společném sezení starostů v Holicích, které v půlce května organizoval Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43.
Stát očekává, že se začne stavět až v roce 2029
V těchto dnech má ministerstvo životního prostředí rozhodnout, který krajský úřad bude vliv stavby na životní prostředí posuzovat. Nová přeložka, která vylepší šířkové a směrové parametry stávající silnice I/36, povede Pardubickým a Královéhradeckým krajem zhruba půl na půl. Když půjde všechno dobře, stavět by se mohlo začít v roce 2028, ale pokud by musel být zopakován celý proces EIA, silničáři počítají spíše s rokem 2029.
Stavba pomůže vyřešit i dopravní situaci v Borohrádku. Pod železničním viaduktem projedou auta vysoká nanejvýš tři metry, tudíž kamiony z automobilky v Kvasinách nikoli, situace v autoprůmyslu dopravní problémy do města přinesla.
Při krizi s čipy se totiž areál pily u vlakového nádraží stal odstavnou plochou pro stovky nedokončených škodovek. Normálně by dopravci do Borohrádku nezajížděli, ale dočasné obří parkoviště vzdálené jen asi 20 kilometrů od dálnice některé spediční firmy svádí k hledání alternativních tras. A nikdy to není dobrá volba.
„V areálu je odhadem dva až tři tisíce vozů. Spediční vozy s nimi jezdí sem a tam. Ve směru od Čestic přijedou do náměstí, tam odbočí doprava k nádraží, dojedou na sklad, a když se vrací, využívají silnici třetí třídy. Té říkáme potratová, protože se neustále jen flikuje. Vede lesem na Vysoké Chvojno a Holice částečně v trase budoucí přeložky,“ popisuje zkratku některých dopravců starosta Borohrádku Martin Moravec. Na komunikaci přitom jak na Vysoké Chvojno, tak na Holice platí s výjimkou zásobování zákaz vjezdu pro nákladní auta nad 6 tun.
„I proto je pro nás stavba Holice-Čestice záchranou. Budeme rádi, když se obchvatu dočkáme. Proto tlačíme, aby se realizace zkrátila. Rok 2028 nám přijde ještě hodně vzdálený,“ dodal starosta.