Obchvat, kde se vyplatí jet klidně. Počet tragických střetů u Holic stoupá

  7:50aktualizováno  7:50
Obchvat Holic na Pardubicku, čtyřkilometrová silnice fungující od roku 2008, má nelichotivou bilanci - šest mrtvých, 13 těžce zraněných. Naposledy tam ve středu zahynula řidička osobního auta a její dvě děti jsou těžce zraněné.

Středeční smrtelná nehoda byla jednou z řady dalších v posledních letech na obchvatu Holic. | foto: HZS Pardubického kraje

V prosinci to bude deset let, co se Holice obchvatu dočkaly. Lidem ve městě se ulevilo, zbavili se tranzitní dopravy, ale přímo na nové čtyřkilometrové silnici je až nezvykle mnoho tragických nehod. Je pro to několik důvodů, z nichž jeden vyčnívá. Prakticky nikdo nedodržuje nejvyšší povolenou rychlost - sedmdesátku.

„Loni v létě jsme si od pardubické městské policie nechali změřit, jak jezdí řidiči po obchvatu. Výsledky jsme ani nezveřejňovali, bylo to dost hrozné. Pětadevadesát procent řidičů sedmdesátku nerespektovalo. V průměru tudy jezdí přes devadesát kilometrů v hodině,“ uvedl starosta Holic Ladislav Effenberk (ČSSD).

Důvody středeční nehody policie ještě vyšetřuje. Tragédie se stala po šestnácté hodině směrem na Vysoké Mýto, kousek od kruhového objezdu. Z Opelu Meriva po čelní srážce s kamionem zůstaly trosky (o nehodě zde).

Vyhněte se křižovatce, radí starším řidičům v autoškole

Čelní srážka dvou vozů rozhodně není typickou dopravní nehodou na holickém obchvatu. Na něm nejčastěji lidé havarují na nepříjemné křižovatce se silnicí na Dolní Roveň. Řidiči přijíždějící z vedlejší silnice mají na hranici křižovatky zastavit, což řada z nich nedělá. V kombinaci s rychlými vozy jedoucími po obchvatu to vede k vážným dopravním nehodám.

Jen loni ze sedmi havárií se zraněním na holickém čtyřkilometrovém úseku se jich pět odehrálo na tomto křížení silnic.

„Takových míst je v republice podstatně větší počet i nebezpečnějších. Je to jen o disciplíně řidičů, chybí tam ukázněnost. Pochybuju, že s tím někdo něco udělá. Je tam snížená rychlost i zabezpečená hranice křižovatky, z pohledu dopravních inženýrů tedy vše v pořádku,“ uvedl Josef Bartoníček, majitel holické autoškoly. ¨

Starším řidičům radí, aby se tomuto místu vyhnuli. „Říkám jim, když se na této křižovatce bojíte, jeďte přes Roveňsko. Je to o tři sta metrů delší, ale stoprocentně bezpečnější,“ uvedl Bartoníček. Tato trasa totiž nabízí řidičům možnost přejet nad obchvatem po silničním nadjezdu.

Když se obchvat Holic chystal, byla i ve hře možnost, že silnice z Dolní Rovně překoná obchvat po nadjezdu. To ale komplikoval fakt, že nadjezd byl potřeba i pro nedalekou železniční trať.

„Vyřešily by to dva nadjezdy, ale to by obchvat kvůli výškovým poměrům musel být dál od Holic a bylo by to dražší, což by stavbu zkomplikovalo. Nakonec byla vybrána nejekonomičtější varianta. To, že je méně bezpečná a že tam budou vznikat problémy, bylo už tehdy jasné,“ uvedl starosta.

Řidiči těžko mohou čekat, že je před nehodami na obchvatu v budoucnu ochrání nějaké nové značení či úprava křižovatky. Pomůže asi jediné - zpomalit.

Za necelých deset let se na obchvatu Holic odehrálo 51 dopravních nehod, které skončily lehkým nebo těžkým zraněním či smrtí. Nejvíce takových nehod bylo po otevření nové silnice, v posledních dvou letech počty raněných opět začaly růst.

obchvat Holic

obchvat Holic

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

Velkou pardubickou vyhrál Theophilos s Bartošem. Obhájce spadl na Taxisu

Do cílové rovinky vbíhal na prvním místě, těsně za ním ale spěchali Stretton a Chicname de Cotte. Theophilos však...

Ředitelku pardubické nemocnice odvolali kvůli případu postiženého novorozence

Představenstvo společnosti Nemocnice Pardubického kraje jednomyslně odvolalo ředitelku Pardubické a Chrudimské...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

My postižení dítěte nezavinili, odráží hradecká nemocnice výčitky z Pardubic

Fakultní nemocnice Hradec Králové odmítla pochybení v případu předčasného porodu ženy z Vamberka. Dítě přišlo na svět...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Oprava stadionu zkouší pevnost radniční koalice, politici se nemohou shodnout

Opravit, či neopravit Letní stadion minimálně za půl miliardy korun? To je zásadní otázka, která nyní hýbe vedením...

Řidič dodávky v pěší zóně porazil hydrant, kamufláž mu nevyšla

Smůlu měli dva zásobovači rychlého občerstvení v Pardubicích, kterým se na třídě Míru ve čtvrtek vymstily hned dva...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz