Dlážděný břeh v těsné blízkosti řeky a u něj stánky s občerstvením, kavárnu nebo stánek se zmrzlinou přitom hojně navštěvují lidé v Praze nebo sousedním Hradci Králové. Jen v Pardubicích stále nic, i když o tom místní politici již několik let mluví. Konkrétnější obrysy u Chrudimky ani u Labe zatím vidět nejsou.
Přitom se u Automatických mlýnů tato přidaná hodnota přímo nabízí. „Absolutně mi tu chybí náplavka a s tím se bude muset město popasovat. Automatické mlýny stojí u řeky a jsou od řeky oddělené. A mlýny by se k řece měly přimknout a pustit ji k sobě, aby tady vzniklo nejenom tak trochu Holandsko. Úplně Holandsko,“ řekl uznávaný architekt Josef Pleskot.
29. září 2023 |
Než se budou návštěvníci u Automatických mlýnů cítit jako v zemi tulipánů, ještě to pár let potrvá. Politici se pobřežní plochou u Chrudimky zabývají.
„Máme myšlenky, že by tam náplavka měla vzniknout. Celý ten prostor si ji zaslouží,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal.
V jednotkách let plánuje rozjet realizaci náplavky. Konkrétní datum ale říci nechce. „Tím, jak je areál citlivě zasazen do zástavby, tak si zaslouží i citlivé zasazení náplavky, která by navíc mohla být oboustranná, neboť i směr k Bělobranskému náměstí si zaslouží refresh,“ řekl Hrabal.
Celý prostor od Automatických mlýnů k Chrudimce je jedna neutěšená ulice. Kromě náplavky se město v této lokalitě musí vypořádat ještě s jednou věcí, a to, kde návštěvníci, kteří přijedou do Sféry, Gočárovy galerie či za výhledem na silo, odstaví automobil.
„Parkovací dům vyroste mezi mosty a měl by být realizován formou PPP projektu. Odbor dopravy k tomu už připravil veškeré podklady, abychom tuto věc mohli dál posunout,“ řekl Hrabal, který je zároveň zodpovědný za dopravu ve městě.
O sníženém přístupu k řece, kde by to mohlo začít žít, se mluvilo také v blízkosti kotviště lodi Arnošt. V souvislosti s touto v Pardubicích populární lodí však nyní město řeší jinou věc, a to novou zastávku, která by na Labi mohla vzniknout.
Mosty především
Vše se ale odvíjí od dvou pardubických bolestí – mostů, které budou kraj a město v příštím roce opravovat. Až se opraví most kapitána Bartoše, tak by na straně u Labského palouku mohlo být přístavní molo možné. Vysoká konstrukce by se přenesla formou kolektoru do mostu a Arnošt by tam získal nové zastavení.
„Lidé z Polabin by nemuseli chodit až do Arnoštova přístaviště k enteria areně, ale mohli by nastoupit v Polabinách. Až projdou most Pavla Wonky a kapitána Bartoše opravou, začne město řešit tuto zastávku,“ řekl Hrabal.
Pak se nabízí i varianta, že by se opravená loď mohla vydávat častěji do Přelouče, kam se parník plavil před svým odjezdem do servisu jen několikrát.
„To je věcí dopravního podniku. Ale vnímám jednak potenciál a hlavně hlad lidí. Slyším, jak se ptají, kdy opravíte Arnošta. To ale přijde až po opravách mostu,“ řekl Hrabal.