Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Oprava uzlu v Pardubicích jde do finále. Nástupiště je hotové, brzy bude i lávka

  11:14
Nebývale vysoká cenovka. Ohromná plocha. Či miliony tun přemístěného materiálu. V mnoha ohledech je kompletní přestavba železniční stanice Pardubice hlavní nádraží výjimečná. Stavbaři již dokončili nové páté nástupiště a ještě letos přibude i lávka na Duklu.
Pardubické nádraží má úplně nové páté nástupiště. (23. srpna 2023)

Pardubické nádraží má úplně nové páté nástupiště. (23. srpna 2023) | foto: Kryštof Ženatý, MF DNES

Kompletně opravená čtyři stávající nástupiště. K tomu jedno úplně nové. Nová zastávka Pardubice centrum kousek od „myší díry“ na Karlovině nebo dlouhá lávka spojující okolí nádraží a sídliště Dukla. To jsou ty nejvíce viditelné změny, kterých si už cestující v Pardubicích všímají.

Zároveň pasažéři museli v posledních třech letech na nádraží, v podchodech i na peronech vydržet určité nepohodlí. Ale to končí. Z pohledu cestujících totiž práce vygradují už v květnu příštího roku.

„Modernizace celého pardubického železničního uzlu skončí podle plánu v prosinci 2024. Nicméně stavby, která jsou nejviditelnější pro cestující, tedy nástupiště, lávky a další prvky infrastruktury, budou dokončeny v květnu 2024,“ uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Na opravu pardubického nádraží dohlíží syn autora památkově chráněné budovy

Při velikosti stavby je možná až s podivem, že všechny práce jdou podle původních plánů. Alespoň co se termínů týká. Stavět se začalo během covidového roku 2020 a kompletně hotovo bude za zhruba 15 měsíců.

„Větší problémy jsme na stavbě nezaznamenali. Jde však o stavbu za několik miliard korun, takže jsme se museli potýkat s řešením nenadálých technických úkolů, které ale nenarušily průběh prací nebo stanovené termíny,“ uvedl Nevola, jenž však zároveň dodává, že původně vyčleněná částka na projekt, která činila 6,3 miliardy korun, nakonec stačit nebude.

Cena se zvýší o stamiliony

Stavba podraží, a ne zanedbatelně. „Právě nenadálé komplikace vyžadovaly některé úpravy a práce v terénu, které projekt nemohl obsáhnout. Navýšení je nyní v řádech stovek milionů korun. Finální částku ale vyčíslit nemůžeme, protože stavba jako taková potrvá ještě více než rok,“ doplnil mluvčí.

Na druhou stranu i přes tlak na úspory v projektu nakonec zůstala výstavba nové železniční zastávky. Ta je vlastně už připravena nedaleko Sladkovského ulice, která končí podchodem pod silnicí a koridorem na Moravu. Do podchodu byl totiž napojen nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nástupiště také po přístupové cestě z ulice Jana Palacha.

Chcete zastávku? Dejte na ni miliony, žádá stát

Samotná stavba zastávky bude moct začít podle stavu soutěže na zhotovitele letos koncem léta. Předpokládaná hodnota zakázky činí více než 44 milionů. Práce by měly trvat do poloviny příštího roku.

„O zastávku jsme stáli, protože zvýší komfort pro cestující, kteří jezdí například do Pardubic do práce. Na jednání krajského zastupitelstva bude předložen návrh na uvolnění jednoho až dvou milionů korun jako příspěvku na její vybudování. Jezdit tam budou spoje od Hradce a Chrudimi, minimálně dva vlaky za hodinu,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS.

A ještě viditelnější součástí velkého projektu je nová lávka, která se už klene nad kolejištěm. Tubus vyroben podle návrhu architekta Milana Košaře se postupně natahuje přes koleje už rok. Právě loni na konci léta dorazily první díly nadchodu, které měří přes 35 metrů. Celkově bude nadchod měřit necelých 300 metrů, přemostění spojí všechna nástupiště a končit bude v ulici K Vápence.

Pět výtahů a čtyři dvojice eskalátorů

K nadchodu stavbaři vybudují také pět výtahů a čtyři dvojice eskalátorů z jednotlivých nástupišť. „Na lávce se nyní montují poslední díly, následovat bude instalace výtahů a eskalátorů. Veřejnosti se lávka otevře v květnu příštího roku. Při zprovoznění 3. nástupiště v prosinci už budou všechny díly lávky na pilířích,“ uvedl Nevola.

Možná vůbec největší stavební projekt v novodobých dějinách Pardubic spěje ke svému závěru. Instalovány jsou i protihlukové stěny podél tratě, moderní bezpečnostní zařízení, nová trakční vedení a další detaily. A nutno dodat, že vše zvládli dělníci během prakticky plného provozu nádraží. Krátké výluky si vyžádalo jen usazení nového mostu na trati na Chrudim u rafinerie Paramo.

„Řízení dopravy v takto rozsáhlém uzlu je v době výluk samozřejmě komplikovanější. Daří se nám však bez větších komplikací vlaky stavbou provézt. Dopravu ovlivnily především jiné výluky na koridoru, které organizaci dopravy v Pardubicích ztěžovaly. Šlo o modernizace mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a také stavba mezi Velimí a Poříčany,“ řekl mluvčí Nevola, podle kterého stavba v Pardubicích vlastně ani vlaky nezpomalovala.

„Výluková opatření jsou nicméně nastavena efektivně a přestavba uzlu neměla na zpoždění vlaků žádný zásadnější dopad. Stavba samozřejmě generuje další omezení v případě oprav nástupišť a podchodů, která cestující velmi pociťují. Snížený komfort se snažíme eliminovat rozložením prací do etap,“ dodal.

2. listopadu 2022

  • Nejčtenější

Stavbu obchvatu blokuje bývalá hvězda extraligy. Ať jednají podle zákonů, říká

14. června 2024

Premium Bývalý pardubický hokejista Stanislav Procházka se pustil do boje s Ředitelstvím silnic a dálnic....

Místo ozdoby ostuda. Zrezlou fontánu Pardubice reklamují, voda z ní nepoteče

15. června 2024

Premium Je to přesně rok, co politici z radnice slavnostně v Pardubicích otevírali nové autobusové nádraží....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Budíček dvakrát za noc. Lidi u pardubického letiště ruší charterové lety

14. června 2024  15:48

Lidé z okolí pardubického letiště si stěžují, že je 119krát za léto v noci vzbudí letadlo. Ačkoliv...

Poslední změny. Železničáři jsou před startem největší rekonstrukce v historii

12. června 2024  11:35

Česká železnice se připravuje na největší investiční akci ve své historii. Správa železnic co...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice dostanou náhradu za most Kapitána Bartoše, má být hotový do roka

13. června 2024  11:40

Pokud půjde vše dobře, Pardubice budou mít do roka provizorní most přes Labe. Postaví ho vedle...

„Nebyla v pořádku.“ ČT se omluvila exposlanci Severovi za reportáž o jeho stíhání

18. června 2024  16:55

Bývalý poslanec KDU-ČSL Pavel Severa se po bezmála dvou a půl letech dočkal omluvy České televize...

Mladá řidička nestihla předjet seniora, způsobila hromadnou nehodu čtyř aut

18. června 2024  11:23

Nervy na uzdě zřejmě neudržela devatenáctiletá řidička, která na Orlickoústecku v pondělí odpoledne...

První trénink? Nasazení hráčů bylo perfektní, liboval si pardubický asistent

18. června 2024  9:18

Noví trenéři, k tomu hromada nových hráčů, ať už „hotových“ posil, mladíků z dorostu nebo i odjinud...

Kondiční kouč Mocek pardubické hokejisty ždímá: Nemáme času nazbyt

18. června 2024  9:06

Zrovna teď z toho kluci asi moc odvázaní nejsou, tuší Petr Mocek, kondiční trenér pardubického...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...