Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do modernizace železnic jdou v Pardubickém kraji rekordní investice

  14:18
Cestující na železnici v Pardubickém kraji kvůli výlukám trpí, ale v budoucnu by mělo být lépe. Do modernizace tratí půjdou rekordní sumy, rozestavěné jsou projekty za více než 12 miliard korun.

Pokud by Ředitelství silnic a dálnic mělo se Správou železnic (SŽ) soutěžit o to, kdo od státu získává více peněz na investice, na celostátní úrovni by šlo o vyrovnaný souboj.

V Pardubickém kraji ale přes pokračující výstavbu dálnice D35 vítězí železničáři. Za posledních pětadvacet let jde do železniční infrastruktury v kraji nejvíc peněz.

Mezi klíčové stavby patří nákladná modernizace železničního uzlu Pardubice, rekonstrukce hlavní koridorové trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Chocní a přidání druhé koleje mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou.

Stavby na železnici v kraji

  • Modernizace žel. uzlu Pardubice, termín dokončení říjen 2024, cena 6,3 miliardy korun
  • Rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Pardubice, termín dokončení říjen 2025, cena 1,7 miliardy korun
  • Rekonstrukce Ústí n. O. – Brandýs n. O. termín dokončení červen 2023, cena 3,4 miliardy korun
  • Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová, termín dokončení prosinec 2023, cena 2,6 miliardy korun
  • Stavba železničního mostu u Opatovce, termín dokončení duben 2023, cena 150 milionů korun
  • Sanace náspu Hradec nad Svitavou, termín dokončení září 2022, cena 86 milionů korun

„V současné době máme v Pardubickém kraji pět probíhajících staveb za více než 12 miliard. Není běžné, že do jednoho kraje jde takový objem peněz,“ řekl před nedávnem generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavební činnost na kolejích je v těchto dnech příležitostí nejen pro řadu šotoušů, ale i běžných lidí, kteří mohou v letních dnech pohyb stavebních strojů pozorovat denně, a to i v noci.

Velmi rychle od konce minulého týdne probíhala výměna železničního mostu nad podjezdem z ulice 17. listopadu na Jana Palacha v Pardubicích. Stavbařům stačilo jen šest dní a nocí na to, aby původní most zdemolovali a postavili novou ocelovou konstrukci mostu v rámci náročné přestavby železničního uzlu. Už dnes se na vytíženou silniční tepnu vrátí trolejbusy i auta.

Staví se ale i jinde. Stroje místo vlaků se teď prohánějí i v malebném údolí Tiché Orlice, kde na téměř deset kilometrů dlouhém úseku tratě probíhá odstranění posledního „špuntu“ na železničním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou.

„V roce 2023 budou postupně zahájeny rekonstrukční práce na železničním svršku a spodku ve všech částech traťového úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Postupné výluky ve stanici Brandýs nad Orlicí umožní kromě rekonstrukce kolejí a trakčního vedení i vybudování nových nástupišť s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, která přinesou cestujícím výrazně komfortnější nástup do vlaku,“ představila SŽ plán prací na poslední rok rekonstrukce trati.

Násep starý 150 let musí pryč

Řidičům na trase mezi Svitavami a Brnem se v těchto dnech nabízí neobvyklý obrázek. U Svitav kvůli historicky nestabilnímu podloží zmizel celý železniční násep. Správci kolejí využili probíhající modernizace koridoru u Blanska a odklonění všech mezinárodních vlaků přes Havlíčkův Brod k sanaci ujíždějícího svahu v Hradci nad Svitavou.

Dělníci během tří měsíců 150 let starý železniční násep v nejpostiženějším úseku odtěží a nahradí ho novým. První část mají už za sebou.

„Abychom odtěžovali tak velké množství celého náspu, to se na české železnici příliš často nevidí. Jedná se o plochu zhruba 3 tisíc metrů čtverečních do výšky 8 metrů. Dnes už pracujeme na vrstvení jednotlivých konstrukcí náspu. Některé vrstvy děláme po 30 centimetrech, některé i po 15 centimetrech. Používáme zhruba 70 procent původního materiálu, který podle určitých receptur mletím, vápněním a cementováním zkvalitňujeme. Únosnost dalších vrstev zajišťujeme kamenivem,“ řekl Martin Hofírek ze Správy železnic, který stavbu dozoruje.

Havarijní stav náspu zapříčinila voda, kterou násep po dlouhá desetiletí nasával. Kvůli ujíždějícímu svahu, nakloněným sloupům trakčního vedení a zvlněným kolejím železničáři museli v roce 2016 násep zajistit alespoň dočasným valem a betonovými pražci.

„Dřív se na polích dělaly zádržné systémy na vodu, ty zmizely a voda polem jen protekla a všechna končila v železničním spodku. Celá stavba je teď koncipována tak, že i kdyby se do ní dostala voda, tak to s náspem nic neudělá. Z ekonomického hlediska bylo nejlevnější celé těleso odtěžit. Kdyby tady musely jezdit vlaky, práce na sanaci by to výrazně prodražilo, a to v řádech desetinásobku,“ dodal Hofírek ke stavebním pracím za zhruba 45 milionů.

Pracovní činnost je na trati vidět kromě nočních hodin prakticky neustále. Najdou se však výjimky. „Jsou procesy, které se nedají přerušit, i když je třeba osm hodin večer. Například ze čtvrtka na pátek se tady jelo prakticky nonstop. Stavbu musíme mít hotovou 26. srpna, o den později začnou po nové trati jezdit vlaky. Když nám bude přát počasí, hrubý násep bude hotový na konci července,“ dodal Hofírek.

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kaplička se stěhovala o dva kilometry, vázy a křížek v ní dělaly vodováhu

8. května 2024  16:23

Takřka šest hodin trvalo stěhování kapličky od silnice I/36 u Horních Ředic na Pardubicku na nové...

Řidič se ženou a dítětem uháněl i stočtyřicítkou, ve slepé ulici prchl na střechu

10. května 2024  17:01

Až stočtyřicetikilometrovou rychlostí ujížděl klikatými silnicemi na Orlickoústecku řidič Škody...

Zemřel vítěz Velké pardubické Petr Vozáb, najednou ukočíroval dvaadvacet koní

10. května 2024  13:59

Ve věku 68 let zemřel ve čtvrtek Petr Vozáb, vítěz Velké pardubické z roku 1985 s Festivalem. Po...

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

Pardubický skatepark čekají opravy, město do něj investuje pět a půl milionu

10. května 2024  9:17

Skatepark Pardubice, který patří mezi nejlepší freestyle sportoviště v Česku, čeká změna. Město...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...