Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Kladívka i bagry zatím v klidu. Obava ze zahraničních firem oddálila stavbu D35

  8:28aktualizováno  9:01
Plánovaná stavba dálnice D35 nabírá další skluz. Na vině jsou průtahy při výběru stavitele. Neúspěšní uchazeči o zakázku podali proti výsledku výběrového řízení námitky.

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem. Její pokračování nabírá další skluz. | foto: Martin Švec, MAFRA

Ještě loni na podzim vše nasvědčovalo tomu, že zástupy politiků přijedou poklepat na základní kámen stavby D35 v březnu.

Kladívka však zůstanou v klidu déle. Na začátku stavební sezony se do země nekopne. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále nemá vítěze, kteří postaví první dva úseky z Opatovic nad Labem k Ostrovu. Nejlepší nabídku přitom chtěli silničáři znát již do konce minulého roku, jenže podpisy pod smlouvami pořád chybí.

„V rámci tendru bylo vydáno rozhodnutí o vyloučení a nejvýhodnější nabídce, proti kterému byly podány námitky,“ uvedlo ŘSD na svém webu.

ŘSD však nemá ve výběru zcela rozhodující slovo, byť je zadavatelem. Vítěze jedné z největších zakázek v kraji určí komise ministerstva dopravy. Jeho příspěvková organizace podrobnosti k vyřazení zájemců sdělovat nechce.

„Vzhledem k tomu, že neskončilo jednání komise jmenované vládou, nebudeme se k průběhu výběrového řízení vyjadřovat,“ uvedl mluvčí zadavatele Jan Studecký.

Nicméně již dříve investor předložil seznam uchazečů, kteří prošli prvním kolem a o miliardové zakázky usilovali ve druhém závěrečném kole.

Tam cenové nabídky klesly výrazně pod počáteční odhad silničářů. Vždyť první úsek z Opatovic do Časů chtělo italsko-turecké sdružení postavit za 62 procent odhadní ceny, tedy zhruba 2,9 miliardy korun. Druhá firma v pořadí, rakouská skupina Porr Bau, předložila nabídku vyšší o přibližně 260 milionů. Na delším úseku z Časů do Ostrova byly rozdíly menší. Zatím není jasné, který z uchazečů se musí ohlížet po jiných zakázkách a jaký byl přesný důvod vyškrtnutí jeho nabídky. Je také reálné, že vyloučených zájemců bylo více.

Výše ceny však byla většinovým kritériem

Mohlo se stát i to, že komise vyloučila nejnižší nabídku. Výše ceny však byla při zadávacích podmínkách většinovým kritériem. Zbytek tvořila záruční doba, která ale byla u uchazečů s nejnižšími nabídkami stejná a činila 120 měsíců. Ministerstvo informace ani po opakované žádosti doposud neposkytlo. Ze hry jsou s největší pravděpodobností neprověřené firmy ze zahraničí, které nemají se stavbou na českém území zkušenosti či jen malé. Připustil to i pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Výběrová komise si u nich není jistá, zda jsou skutečně schopny výstavbu prvních dvou úseků zrealizovat v uvedeném čase i kvalitě a zda mají know-how nebo dostatečnou techniku,“ uvedl Kolovratník na svém webu. Poslanec z hnutí ANO se vedle kvality odvedené práce zároveň obává i možného následného navýšení nákladů.

ŘSD už má se zahraničními stavbaři špatnou zkušenost například ze stavby obchvatu Třince. Na silnici I/11 mezi Oldřichovicemi a Bystřicí portugalská firma opustila staveniště v průběhu prací. „Utíkají před tím, aby dostáli svým závazkům. Vyzkoušeli dát státu nejnižší cenu a pak si mysleli, že si ji nějakým způsobem vynutí v dodatcích a dalších věcech,“ rozčiloval se v roce 2016 tehdejší a zároveň současný ministr dopravy v demisi Dan Ťok.

Nutno dodat, že firma se na stavbu nedlouho poté vrátila a dokončila dílo ve stanoveném termínu. Stejný investor již v minulosti vyřadil italskou firmu z tendru na opravu úseků dálnice D1. Také ona podala značně nízkou nabídku.

Jaké zpoždění začátek stavby D35 kvůli odvolání nabere, nechce ŘSD odhadovat. „Přesný termín zahájení obou staveb je samozřejmě možné stanovit až na základě dokončeného výběrového řízení,“ dodal Studecký.

Podle webu ŘSD se zahájení posunulo o dva měsíce, tedy na květen. Ani to ovšem nemusí být konečné. Dílčí úspěch naopak zaznamenali silničáři v případě výkupů posledních zbývajících pozemků na úseku Časy-Ostrov. Na katastru nemovitostí běží převod tří parcel zemědělce Václava Vinaře, který dlouho odmítal prodat své polnosti. ŘSD s ním zahájilo vyvlastnění, které nyní končí. Vinař měl jeden pozemek na katastru Uherska, u dalších dvou u Dolní Rovně měl poloviční podíl. Ten zbývající získal stát od jeho synů již loni v květnu. Otec se však k prodeji neměl a požadoval upřesnění podmínek stavby. Sporu nepřispěl ani fakt, že na pole rodiny u Dašic vjely stroje, které loni v dubnu přijely připravovat terén pro archeologický výzkum. Hádku musela přijet řešit i policie.

V majetku ŘSD jsou definitivně i tři další pozemky na katastru Dolní Ředice, které jsou nutné k napojení sjezdu z dálnice na silnici I/36. Chybějící podíly jedné z majitelek se silničářům nedařilo získat více než rok. To samé platilo i o posledním podílu na pozemku u Ostrova. Úzký pás pole v místě budoucí mimoúrovňové křižovatky získají silničáři po konci převodu v polovině února.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vedení ven! Fanoušci hokejistů Pardubic běsnili za arénou

Dres Otakara Janeckého s číslem 91 stoupá pod střechu vyprodané pardubické arény a tisíce lidí vestoje tleskají. Velké...

VIDEO: V autobuse z Pardubic do Chrudimi po sobě lidé každý den šlapou

Cesta odpoledním autobusem z Pardubic do Chrudimi je ve všední den zážitkem, za kterým jiní musí jezdit do asijských...

KOMENTÁŘ: Pardubické Dynamo stojí nad propastí, manažeři zůstávají v klidu

Ani zasedání dozorčí rady Dynama Pardubice nepřineslo žádné zásadní změny v posledním týmu extraligové tabulky. Zatím...

Vánoční trhy v Pardubicích dostanou důstojnější tvář

V poslední listopadový den se rozzáří Pernštýnské náměstí a začnou pardubické vánoční trhy. Aranžmá v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci objevili při opravě mostu auto v Labi, mohlo tam být několik let

Když dělníci začali ráno opravovat most Kapitána Bartoše v Pardubicích, spatřili pod sebou v Labi potopené auto. Na...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Jedna polovina svitavského náměstí ožívá, ve druhé obchody krachují

Oživit náměstí Míru ve Svitavách není jednoduché. Lidé místo nakupování v malých prodejnách dávají přednost obchodní...

Příměstské skiareály v kraji zasněžují, na Pekláku svah rozryli divočáci

V menších lyžařských areálech v Pardubickém kraji se roztočily rotory sněhových děl. První větší mrazy dovolily...

KOMENTÁŘ: Pardubické Dynamo stojí nad propastí, manažeři zůstávají v klidu

Ani zasedání dozorčí rady Dynama Pardubice nepřineslo žádné zásadní změny v posledním týmu extraligové tabulky. Zatím...

Nepeču je, pouze opečovávám, říká konzervátor o betlémech z perníku

Před Vánocemi mají muzejníci ve skanzenu na Veselém Kopci na Chrudimsku plné ruce práce. Mezi ně patří také konzervátor...

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?
HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.

Najdete na iDNES.cz