Projekční společnost SUDOP připravuje návrh podoby, jak by měl jeden z největších železničních uzlů v Česku vypadat po rekonstrukci.
Některé současné návrhy protihlukových opatření na tratích však v České Třebové vzbuzují nevoli cestujících, někteří je pokládají za zbytečné. Starosta Jaroslav Zedník chce, aby projektanti seznámili s podobou rekonstrukce a hlavně protihlukových stěn obyvatele města na veřejném představení projektu.
Společnost totiž navrhuje protihlukové stěny v České Třebové v řadě míst až pět metrů vysoké.
„Jednáme se společností Sudop a snažíme se najít nějaký termín pro veřejné představení plánů rekonstrukce uzlové železniční stanice obyvatelům města. Chceme, aby projektanti Sudopu přijeli a podobu obyvatelům představili,“ řekl starosta.
Změny v projektu oddálily setkání s obyvateli
Toto veřejné představení projektu se mělo uskutečnit už v říjnu, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je ale musí posunout.
„V průběhu zpracování přípravné dokumentace došlo k několika změnám technického řešení, proto není ještě dokončena,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Z tohoto důvodu nelze stavbu představit veřejnosti do konce roku 2017. Takže prezentaci veřejnosti předpokládáme v prvním čtvrtletí roku 2018,“ dodal.
Upozornil, že rekonstrukce železničního uzlu se týká především železničního svršku a spodku a mění se spíše kolejově a technologicky, nástupiště zůstávají ve stávající poloze s minimálními změnami. Vizualizace nové lávky a pohledů na protihlukové stěny dokončí projektanti do konce roku 2017 a představí je veřejnosti právě v prvním čtvrtletí roku 2018.
Podle informací SŽDC má osm z celkem čtrnácti různě dlouhých úseků protihlukových stěn po obou stranách trati v železničním uzlu Česká Třebová mít výšku pět metrů, tři úseky mají mít výšku čtyři metry a zbytek stěn je vysokých tři metry nad úrovní kolejí. Jeden pět metrů vysoký úsek měří téměř kilometr, další úseky jsou ale kratší a různě dlouhé, nejkratší vysoká stěna je dlouhá 96 metrů.
„Protože otázka ochrany proti hluku je v zastavěném území města klíčová, proběhlo během zpracování akustické studie několik jednání s krajskými hygieniky. Podoba, v České Třebové především rozsah a parametry protihlukových stěn odpovídají požadavkům platné legislativy a je podmínkou, aby hygienici vydali k projektu souhlasné stanovisko,“ sdělil Marek Illiaš.
Upozorňuje, že při takzvaném zjišťovacím řízení nedošly od veřejnosti, dotyčných orgánů státní správy, samospráv a odborných institucí žádné nesouhlasné připomínky.
Zástupci SŽDC navštívili Českou Třebovou už letos v květnu, kdy radnici představili základní parametry rekonstrukce železničního uzlu. Ta se bude týkat železnice v České Třebové od odbočky Parník po odbočku Zádulka, součástí bude i úprava trati po stanici Opatov včetně úprav stávající zastávky Semanín. Směrem na Třebovice bude rekonstrukce končit u vjezdu do Třebovic.
Nové kolejiště pozmění ráz nádraží
Přímo na českotřebovském nádraží stavbaři kompletně zrekonstruují kolejiště. Zvýší jeho posazení asi o dvacet centimetrů, aby už pražce neležely přímo na konstrukci podchodů. Tím se zvýší úroveň 1. nástupiště.
Úpravami projdou i další nástupiště, projektanti počítají s tím, že pro zajištění veřejného bezbariérového přístupu na nástupiště zpřístupní dosud jen služební podchod s výtahy.
Rekonstrukce se dočkají i současné podchody pod tratí. Projektanti počítali zprvu s dvěma variantami přeměn podchodu u Korada, nedávno ale rozhodli, že zde vystaví most pro pěší.
Další podchod u hotelu Padevět, který vede k firmě CZ LOKO, čeká také změna. Tento podchod nelze kvůli vysoké výšce k úrovni nádraží nahradit lávkou, proto projektanti navrhli jeho demolici a výstavbu nového podchodu těsně vedle něho.