Nejprve se obchvat řidičům otevřel ve směru na Český Těšín, o několik hodin později také v opačném pruhu.
„Podle posledních odhadů projíždí denně Karvinou zhruba deset tisíc automobilů, po zprovoznění obchvatu by měl jejich počet výrazně klesnout. O kolik, v tom se odhady různí,“ přivítal zprovoznění stavby karvinský primátor Jan Wolf.
„Jaká ta čísla budou ve skutečnosti zatím nevíme, ale věřím, že zejména kamionová doprava, třeba jako je ta mezi Bohumínem a Třincem, která patřila k nejsilnějším, vymizí z centra města, čímž dojde k významnému poklesu hustoty dopravy,“ míní Wolf.
Obchvat Karviné, podobně jako obchvat Frýdku-Místku, odklání dopravu ze stávajících průtahů městy mimo ně. Ve Frýdku-Místku, hlavně pak ve starších částech Místku, chtějí zklidnění dopravy využít ke změně několika křižovatek. V Karviné, kde byly silnice již při zakládání nového města navrženy poměrně velkoryse, podobnou věc neplánují.
„Zatím změny v dopravě ve městě nechystáme. Nově ale budeme moci v době smogových situací využít například možnost vyhlášení zákazu vjezdu nákladních automobilů do města,“ upozornil na další z přínosů dostavby obchvatu karvinský primátor.
Stavbu provázely komplikace
Tříkilometrový obchvat města, jehož cena se pohybuje okolo jedné miliardy korun bez DPH, byl zprovozněn s několikaměsíčním zpožděním.
„Stavba sice nevypadá složitě, co se její délky týče, ale vzhledem k faktu, že celý úsek probíhá v záplavovém území a my jsme proto museli silnici umístit na vysoké náspy, potýkali jsme se s mnoha problémy,“ přiblížil největší problémy stavby Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.
Další komplikací byly historické výsypky, které postupně sesedaly. „To se nám nakonec podařilo vyřešit. Vedle sesedání jsme nemohli v létě 2020 provádět kvůli vegetačnímu období skrývky, což byly hlavní dva důvody zpoždění termínu dokončení. Původně jsme chtěli obchvat otevírat na podzim roku 2022, zpozdili jsme se o půl roku,“ vysvětlil Radek Mátl.
Frýdek-Místek už má několikrát odložený obchvat, zatím ale jen krátkou část |
Obchvat Karviné není jedinou dopravní stavbou, na kterou se mohou řidiči v regionu těšit. „Vedle Karviné dokončujeme i obchvat Frýdku-Místku, v srpnu chceme v plném profilu otevřít spojení Třanovice-Nebory. To všechno znamená obecně zlepšení dopravní struktury v celém kraji,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka.
Například obchvat Frýdku-Místku, který je součástí dálnice D48, by měl být dokončen pouhý týden po zprovoznění obchvatu Karviné a už se po něm nějakou dobu jezdí, druhá etapa obchvatu byla zatím ale zprovozněna jen v jednom pruhu v každém směru. „Vše vede ke zprovoznění v plném profilu, které by mělo nastat v pondělí 24. července,“ konstatoval Radek Mátl.
Opravy, uzavírky. Moravskoslezské silnice se budou opravovat ve velkém |
I frýdecko-místecký obchvat měl být plně zprovozněn již dříve. Nečekané sesuvy půdy mezi Skalicí a Starým Městem si ale vyžádaly několik měsíců práce navíc. „Sesuv byl zásadním problémem stavby, po prvním zajištění svahu došlo k dalším problémům, teď už všechny geotechnické průzkumy ukazují, že je svah v pořádku, že stavbu můžeme zprovoznit,“ doplnil generální ředitel ŘSD.