Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvOba směry kolejí jsou nyní v provozu. „Dopravu jsme zastavili v pět hodin ráno. Po půl hodině už jezdily vlaky po vedlejších kolejích. Nyní mohou nabírat zpoždění, ale nemá to zásadní dopad na dopravu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Větší omezení je nyní pro vlaky, které jezdily z Bohumína do Polska přes Chalupky. „Ta kolej je stále uzavřená. Jezdí se oklikou přes Vrbici. Posunovací lokomotiva je už odtažená, hasiči také nasadili zpět i druhý z vykolejených vozů pendolina. Soupravu odtáhnou večer do depa,“ sdělil kolem 18. hodiny Gavenda s tím, že první vůz, přímo poškozený střetem, budou zvedat až v úterý.
Na místo přijel odpoledne speciální kolejový jeřáb a další technika z Prahy a Přerova. S takzvaným nakolejováním vozů pomáhají drážní hasiči.
Krajští hasiči zajišťují potřebné zázemí. „My jsme tam pro všechny, kdo nehodu vyšetřují a pohybují se tam. Zajistili jsme klimatizovaný stan s vodou,“ řekl mluvčí krajských hasičů Petr Kůdela. Zatím není jasné, kdy by mohl být provoz plně obnovený.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvNehoda se stala v 5:02 a vykolejily při ní dva vozy pendolina, poškozeny byly výhybky. Drážní inspekce zahájila šetření příčin a okolností, na místě jsou čtyři inspektoři. Hmotná škoda půjde do desítek milionů korun.
Zůstává šest souprav pendolino„Nyní nám zůstává šest souprav vozů Pendolino. Tu, která havarovala v Bohumíně, budeme muset nahradit. Zatím místo ní pojede vlak InterJet,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Při nehodě Pendolina ve Studénce z roku 2015 musely dva vozy na opravu do Itále, stála 200 milionů korun. |
Při nehodě zemřel třiapadesátiletý strojvedoucí pendolina. „Utrpěl zranění, kterým na místě podlehl,“ uvedla policejní mluvčí Soňa Štětínská.
Strojvedoucí nebyl žádný nováček. „Jednalo se o zkušeného zaměstnance,“ uvedla Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah. V Pendolinu se také lehce zranila stevardka.
Zranění byli i čtyři zaměstnanci ČD Cargo z posunovací lokomotivy. Muži ve věku od 40 do 53 let byli zraněni lehce a středně těžce. Po ošetření na místě je sanitky převezly do nemocnic v Bohumíně, Karviné a Městské nemocnice Ostrava.
Šestnácti cestujícím z pendolina se nic nestalo. „Další cestující posádky záchranné služby prohlédly, nezjistili u nich však žádná zranění,“ podotkl mluvčí krajské záchranné služby Lukáš Humpl.
Vlak měl přijet do Prahy v půl deváté ráno
Vlak SC 516 Pendolino s odjezdem ve 4:59 měl dorazit do Prahy v 08:30. V době, kdy vyjížděl ze stanice, se čelně srazil s posunovací lokomotivou.
„Pendolino se po výjezdu ze stanice střetlo se záložní posunovací lokomotivou ‚Kocour‘,“ uvedli na Twitteru krajští hasiči.
Spoj s plánovaným odjezdem ve 4:59 byl po evakuaci cestujících zrušen. Lidé mohli využít následné vlaky. Provoz ve stanici Bohumín byl asi na půl hodiny ve směru na Polsko přerušen.
Nehodu s jedním mrtvým potvrdila i Správa železnic. „Okolnosti události jsou nyní předmětem vyšetřování,“ uvedla na Twitteru.
Vyšetřování nehody
„Šetření mimořádné události je teprve na začátku, ale předběžně můžeme
konstatovat, že vlak pendolino neměl odjet od nástupiště, protože návěstidlo mu jízdu zakazovalo. Tím se stalo, že pendolino nemělo ještě správně postaveny výhybky a vjelo tam, kam nemělo. Proč se vlak rozjel a další okolnosti této mimořádné události šetříme,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Všechny informace jsou podle něj zatím předběžné. „Strojvedoucí pendolina zahynul a zatím nemůžeme říct, že za nehodu může on. Na místě je v podstatě celý územní inspektorát Ostrava. Samozřejmě šetření bude nadlouho, potrvá několik měsíců,“ podotkl Kučera.
Nehodu vyšetřují i kriminalisté. „Zahájili úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti,“ doplnila Štětínská.
Na místo přijel i koroner, policie nařídila soudní pitvu zemřelého. U strojvedoucího z posunovací lokomotivy provedli policisté dechovou zkoušku na alkohol, její výsledek byl negativní.
Největší škoda je na pendolinu
Na kolejích je škoda zhruba deset milionů korun. „Pravděpodobně jsou také poškozené čtyři výhybky,“ uvedl Gavenda.
Podstatně větší škoda je na soupravě pendolino, ta má zničenou celou přední část. „Škody na soupravě půjdou do desítek milionů. Jakmile dostaneme pendolino na koleje, odtáhneme ho do bohumínského depa a zjistíme, co všechno je poškozené,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
„Škoda na posunující lokomotivě je zhruba šest milionů korun,“ doplnil Kučera.