„Když se řekne ‚udržitelnost‘, většina lidí si představí vliv už hotového produktu na životní prostředí. Nejde ovšem jen o to, zda je obal od výrobku recyklovatelný, tady jde o celý proces,“ připomíná Hana Vitásková, obchodní manažerka firmy Lush, která se zabývá udržitelností již od konce devadesátých let.
V rámci udržitelnosti se hledí nejen na co nejnižší využívání plastů a recyklovatelnost nebo rozložitelnost. Hodnotí se také množství vody využité při vzniku produktu, uhlíková stopa, testování na zvířatech, spotřeba energie, způsob pěstování plodin, kterých je k výrobě třeba, ale třeba i sociální stránka věci. Dostávají zaměstnanci za svou práci férově zaplaceno? Netrpí vlivem činnosti firmy malí farmáři? Stále víc zákazníků přemýšlí i o tom, jak výrobci kosmetiky podporují oblast, kde jejich produkty vznikají. Nejeden z nich tak nyní vrací část výdělků na záchranu deštných pralesů, ale i na lokální charity, především v zemích třetího světa.
Zelená na vzestupu
Úměrně s tím, jak roste přísnost norem, ale i informovanost a nároky spotřebitelů, se kosmetický průmysl stává stále zelenějším. A odbyt ekoproduktů stoupá. Podle nejnovějších marketingových průzkumů si 74 procent Evropanů myslí, že je třeba jednat v zájmu záchrany přírody.
Velký vliv mají především současné mladé generace Y a Z, tedy lidé mladší čtyřiceti let. Zelenější styl života se pro ně stává čím dál samozřejmějším. A někdy i ze sobeckých důvodů: ekologické produkty vnímají nejen jako šetrnější pro životní prostředí, ale také pro své vlastní zdraví.
Příkladem v „zelenosti“ jdou svým zákazníkům často i samotní představitelé kosmetických firem. Mnozí například využili současného trendu více či méně bláznivých výzev, které kolují na sociálních sítích. Výzva ke sbírání plastových odpadků tak donutila seriózní manažery a ředitele firem chodit po plážích, parcích i centrech měst a sbírat smetí. Do podobných akcí se každoročně zapojují tisíce lidí po celém světě, mezi nimi třeba i zaměstnanci firmy Lush nebo ředitel kosmetické firmy Ren Clean Skincare se svými podřízenými.
Palmovému oleji se raději vyhněte
Kosmetické firmy však mají i tak pořád co zlepšovat. „Nejzhoubnější vliv, který má kosmetický průmysl na naši planetu, je odlesňování,“ upozorňuje zakladatelka společnosti s ekologickou kosmetikou YAGE Petra Drvoštěpová. Pomyslné prsty v tom má nechvalně proslulý palmový olej, který nalezneme v potravinách, v palivu ale právě i v kosmetice. Ten má jednu podstatnou výhodu pro firmy a nevýhodu pro svět: náklady na jeho výrobu jsou opravdu nízké a palmy olejné tak na mnoha místech nahradily původní vegetaci. Netrpí tím jenom lesy, ale také jejich zvířecí i lidští obyvatelé.
Nenaleťte na greenwashing
|
Velkou otázkou jsou však i zmíněné obaly. Ruku na srdce, přece jen jsou vidět nejvíc a málokdo má tu trpělivost hledat si detailní informace o všech pilířích udržitelnosti u každého výrobku. Obaly navíc tvoří 70 procent odpadu, který má kosmetický průmysl na svědomí. Plasty jsou v současnosti na ústupu a výrobci se snaží být kreativní. Stále častěji tak na pultech najdeme kosmetické přípravky zabalené v plastu rozložitelném, ale i v ručně vyráběném papíru, látce a různých druzích recyklovaného materiálu.
Velkým fenoménem jsou tzv. „naked“, tedy nahé obaly. Tuhé mýdlo nebo šampon, které díky svému tvaru vypadají jako skutečná lahvička, jsou nejenom ekologické, ale ozdobí i koupelnu. K sehnání jsou třeba i bezobalové deodoranty, masážní oleje či opalovací přípravky.
Za udržitelnost se platí
„V současné době není možné se chovat stoprocentně udržitelně,“ připomíná Drvoštěpová. Podle jejího názoru není dosud český trh s ekologickými a udržitelnými produkty dobře seznámen. „Důležité je proto vzdělávat spotřebitele o možnostech ekologického chování a dopadech výrobků, které využívají,“ dodává.
Nevýhodou kvalitní udržitelné kosmetiky je samozřejmě její vyšší pořizovací cena, která nejednoho zákazníka odradí. Přesto se poptávka po takových produktech rok od roku zvyšuje a to znamená jediné: lidem na životním prostředí rozhodně záležet nepřestalo.