Jak vybírat kosmetiku: se zdravým rozumem a s ohledem na planetu

Udržitelnost je v posledních dvou letech slovem, které přitahuje pozornost. Nejčastěji je skloňováno v souvislosti s módou, udržitelná však může být i kosmetika. Zamysleli jste se někdy nad tím, jaké mají produkty, které používáte, dopad na životní prostředí a společnost?
Samotná výroba kosmetiky, zejména té pečující, je složitý laboratorní až...

„Když se řekne ‚udržitelnost‘, většina lidí si představí vliv už hotového produktu na životní prostředí. Nejde ovšem jen o to, zda je obal od výrobku recyklovatelný, tady jde o celý proces,“ připomíná Hana Vitásková, obchodní manažerka firmy Lush, která se zabývá udržitelností již od konce devadesátých let.

V rámci udržitelnosti se hledí nejen na co nejnižší využívání plastů a recyklovatelnost nebo rozložitelnost. Hodnotí se také množství vody využité při vzniku produktu, uhlíková stopa, testování na zvířatech, spotřeba energie, způsob pěstování plodin, kterých je k výrobě třeba, ale třeba i sociální stránka věci. Dostávají zaměstnanci za svou práci férově zaplaceno? Netrpí vlivem činnosti firmy malí farmáři? Stále víc zákazníků přemýšlí i o tom, jak výrobci kosmetiky podporují oblast, kde jejich produkty vznikají. Nejeden z nich tak nyní vrací část výdělků na záchranu deštných pralesů, ale i na lokální charity, především v zemích třetího světa.

Čirá dužina má léčivé účinky.

Zelená na vzestupu

Úměrně s tím, jak roste přísnost norem, ale i informovanost a nároky spotřebitelů, se kosmetický průmysl stává stále zelenějším. A odbyt ekoproduktů stoupá. Podle nejnovějších marketingových průzkumů si 74 procent Evropanů myslí, že je třeba jednat v zájmu záchrany přírody.

Velký vliv mají především současné mladé generace Y a Z, tedy lidé mladší čtyřiceti let. Zelenější styl života se pro ně stává čím dál samozřejmějším. A někdy i ze sobeckých důvodů: ekologické produkty vnímají nejen jako šetrnější pro životní prostředí, ale také pro své vlastní zdraví.

Příkladem v „zelenosti“ jdou svým zákazníkům často i samotní představitelé kosmetických firem. Mnozí například využili současného trendu více či méně bláznivých výzev, které kolují na sociálních sítích. Výzva ke sbírání plastových odpadků tak donutila seriózní manažery a ředitele firem chodit po plážích, parcích i centrech měst a sbírat smetí. Do podobných akcí se každoročně zapojují tisíce lidí po celém světě, mezi nimi třeba i zaměstnanci firmy Lush nebo ředitel kosmetické firmy Ren Clean Skincare se svými podřízenými.

Dárková sada veganských mýdel, Orchard Garden, Rejuvenator a Winter Edition,...

Palmovému oleji se raději vyhněte

Kosmetické firmy však mají i tak pořád co zlepšovat. „Nejzhoubnější vliv, který má kosmetický průmysl na naši planetu, je odlesňování,“ upozorňuje zakladatelka společnosti s ekologickou kosmetikou YAGE Petra Drvoštěpová. Pomyslné prsty v tom má nechvalně proslulý palmový olej, který nalezneme v potravinách, v palivu ale právě i v kosmetice. Ten má jednu podstatnou výhodu pro firmy a nevýhodu pro svět: náklady na jeho výrobu jsou opravdu nízké a palmy olejné tak na mnoha místech nahradily původní vegetaci. Netrpí tím jenom lesy, ale také jejich zvířecí i lidští obyvatelé.

Nenaleťte na greenwashing

  • Když už se však do ekologického výrobku rozhodnete investovat, dejte si pozor na pokoutné praktiky prodejců. 
  • Některé firmy se zaštiťují hesly jako „ekologický“, „udržitelný“, „bio“ a „organický“, aniž by jejich výrobky takové skutečně byly. 
  • Pod některými z těchto pojmů se dají najít i výrobky plné chemikálií. Vyplatí se proto udělat si ještě před nákupem rešerši a v obchodě pak jít na jistotu.
  • Tento negativní trend si vysloužil dokonce i vlastní pojmenování, a to „greenwashing“.

Velkou otázkou jsou však i zmíněné obaly. Ruku na srdce, přece jen jsou vidět nejvíc a málokdo má tu trpělivost hledat si detailní informace o všech pilířích udržitelnosti u každého výrobku. Obaly navíc tvoří 70 procent odpadu, který má kosmetický průmysl na svědomí. Plasty jsou v současnosti na ústupu a výrobci se snaží být kreativní. Stále častěji tak na pultech najdeme kosmetické přípravky zabalené v plastu rozložitelném, ale i v ručně vyráběném papíru, látce a různých druzích recyklovaného materiálu. 

Velkým fenoménem jsou tzv. „naked“, tedy nahé obaly. Tuhé mýdlo nebo šampon, které díky svému tvaru vypadají jako skutečná lahvička, jsou nejenom ekologické, ale ozdobí i koupelnu. K sehnání jsou třeba i bezobalové deodoranty, masážní oleje či opalovací přípravky.

Krém hutnější konzistence je pro chladné dny tou nejlepší možnou volbou.

Za udržitelnost se platí

„V současné době není možné se chovat stoprocentně udržitelně,“ připomíná Drvoštěpová. Podle jejího názoru není dosud český trh s ekologickými a udržitelnými produkty dobře seznámen. „Důležité je proto vzdělávat spotřebitele o možnostech ekologického chování a dopadech výrobků, které využívají,“ dodává. 

Nevýhodou kvalitní udržitelné kosmetiky je samozřejmě její vyšší pořizovací cena, která nejednoho zákazníka odradí. Přesto se poptávka po takových produktech rok od roku zvyšuje a to znamená jediné: lidem na životním prostředí rozhodně záležet nepřestalo.

, pro iDNES.cz