Téměř dva miliony lidí zhlédlo video mladého influencera Brandona Lee Kinga, který žije poblíž Birminghamu. V příspěvku, který v prosinci přidal na sociální síť TikTok, rozbaluje tři páry bot s logem Nike, tepláky Palm Angels, tričko s nápisem Dior, tašku s logem Goyard, svetr AMI Paris, dres Manchester City a figurku Kaws. Zboží by dohromady vyšlo na více než 6700 liber (197 000 Kč), napsala agentura Bloomberg.
Všechny položky však pocházely z čínského obchodu Pandabuy, který prodává zboží známých značek za zlomek ceny. „Nevypadají špatně,“ uvedl Lee King ve svém prosincovém příspěvku, ve kterém jednotlivé položky hodnotil. „Můžete se domnívat, že nejsou pravé, avšak pohledem, myslím, že to nepoznáte,“ doplnil.
Proti online tržišti Pandabuy nedávno zasáhly čínské úřady. Podezření na porušování autorských práv mělo šestnáct značek. Bylo zadrženo přes třicet lidí a zabaveny miliony zásilek. Mezi zabavenými zásilkami byly údajně statisíce falešných značkových sportovních bot, napsal portál The Guardian.
„Je to poprvé, co spolupráce mezi vlastníky značek, donucovacími orgány, právními firmami a poskytovateli služeb po celém světě vyústilo v akci takového rozsahu proti obchodnímu agentovi s padělky,“ uvedl pro server World Trademark Review inspektor Andrew Masterson.
Tisíce tun denně. Laciné zboží od Temu či Alibaby zatěžuje leteckou dopravu |
„Po šesti měsících usilovné práce bylo zjištěno, že aktivity Pandabuy, které porušují autorská práva, se rozšířily do pěti měst v Číně,“ uvedla čínská společnost Cantoop, která jménem nejmenovaných vlastníků značek v listopadu loňského roku na padělky upozornila policii. Podle společnosti Cantoop se aktivity společnosti Pandabuy týkají více než 2200 zaměstnanců a skladů o rozloze 100 000 metrů čtverečních, což odpovídá téměř 20 fotbalovým stadionům.
Pandabuy sám nevyrábí ani neprodává své vlastní produkty. Působí spíše jako prostředník, který poskytuje prodejní platformu a také služby, jako je fotografování a expedice produktů nezávislým prodejcům čínských produktů. Nejde pouze o módu, na online tržišti se dá sehnat například i bytové zařízení.
Šok mezi influencery i sledujícími
Razie vyvolala šok mezi influencery i jejich sledujícími. Ti totiž pravidelně zveřejňují videa svých nákupů nejen na TikToku, ale také na jiných sociálních sítích, například na sociální síti Discord. „Díky Pandabuy, byla to zábava,“ uvedl uživatel Discordu, který vystupuje pod jménem Spamsilog. „Všechny dobré věci musí skončit,“ posteskl si.
Agentura Bloomberg upozornila také na to, že na jednom chatovacím kanálu na Discordu s 416 tisíci uživateli mnozí fanoušci Pandabuy se cítili podvedeni, někteří hovořili také o tom, že nakupovali a zatím neobdrželi objednané produkty. Společnost Pandabuy na žádost o komentář pro agenturu Bloomberg nereagovala.
Minikabelka se stala hitem sítí. Japonci teď kvůli ní žalují čínskou firmu |
Někteří zákazníci v online prohlášení uvedli, že jim zákaznický servis společnosti Pandabuy zaslal rozporuplné informace ohledně toho, zda jim budou balíky objednané před raziemi odeslány.
Prohlášení společnosti Cantoop naznačilo, že úřady stráví inspekcí zásilek několik měsíců. „Všechny produkty porušující autorská práva budou zabaveny a uloženy ve skladech určených donucovacími orgány,“ uvedla společnost.
Influencer Brandon Lee King na žádost agentury Bloomberg o komentář nereagoval, na svém kanálu TikTok však uvedl, že dostal všechny položky zdarma, aby je propagoval. Svým sledujícím dával odkazy na konkrétní inzeráty a nabízel jim tipy, jak pomocí fotografií hledat značkové zboží.
OBRAZEM: Podívejte se na rozdíly mezi padělky a originály |
Zastavení podezřelých obchodů však nejspíš bude náročný úkol. Podle World Trademark Review, který jako první o razii informoval, jsou pracovníci Pandabuy již zpět ve skladech. Agentura Bloomberg také upozornila, že prodejci padělků známých značek se přesunuli na jiné weby.
Americká firma Nike si vzala na mušku čínské tržiště Pandabuy již dříve, v prosinci zažalovala influencera Ebena Foxe. Nelíbilo se jí, že propaguje falešné produkty Nike na svých sociálních sítích před velkým publikem a z propagace produktů profituje. Jeho právní zástupce v prosinci reagoval, že s obviněním nesouhlasí a bude se společností Nike na vyřešení jejích obav spolupracovat.