Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Tisíce tun denně. Laciné zboží od Temu či Alibaby zatěžuje leteckou dopravu

  • 229
Rychlý růst čínských internetových obchodů s levnou módou, jako jsou třeba Shein a Temu, hýbe globálním odvětvím letecké nákladní dopravy. Tyto obchody se totiž snaží získat stále více prostoru pro leteckou přepravu svého zboží, aby přilákaly spotřebitele na rychlé dodání. Kapacita v nákladní letecké dopravě je však omezená, napsala s odkazem na zdroje z odvětví agentura Reuters.

„Největším trendem, který nyní ovlivňuje nákladní leteckou dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se internetovým obchodem, jako je Shein nebo Temu,“ řekl šéf čínských aktivit spediční společnosti Bollore Logistics Basile Richard.

Shein, Temu ze skupiny PDD a TikTok Shop patřící firmě ByteDance posílají většinu svých výrobků zákazníkům přímo z továren v Číně letecky, v individuálně adresovaných balíčcích. Jejich rostoucí popularita zvyšuje náklady na leteckou dopravu z asijských dopravních uzlů, jako je Kanton a Hongkong. V současnosti tak skoro mizí období mimo špičku a kapacita přestává stačit, varují zdroje.

Temu vstupuje na český trh. Zatím vládne hlavně reklamě, nabízí výrazné slevy

Zpráva amerického Kongresu z loňského června ukázala, že firmy Shein a Temu posílají do USA denně dohromady téměř 600 000 balíčků. Údaje shromážděné konzultační firmou Cargo Facts Consulting ukázaly, že Temu přepravuje denně asi 4000 tun zboží, Shein 5000 tun, firma Alibaba 1000 tun a TikTok 800 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním letadlům Boeing 777 denně.

Společnost Coresight Research odhadla, že firma Shein se díky vysoké poptávce po svém levném oblečení podílí na celosvětovém trhu s rychlou módou jednou pětinu a že podporuje růst čínského odvětví tzv. e-commerce.

Minikabelka se stala hitem sítí. Japonci teď kvůli ní žalují čínskou firmu

Rychlá móda, tedy trendové oblečení za relativně nízkou cenu, nyní tvoří polovinu všech čínských zásilek posílaných z internetových obchodů do zahraničí a zabírá přibližně třetinu celosvětové kapacity letadel pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti, uvedla mediální firma Baixiao.com.

Nakupujete v čínských e-shopech?

celkem hlasů: 3427
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 29. února 2024. Anketa je uzavřena.

Obchody Shein a Temu díky svému růstu zabraly prostor v nákladních letadlech v době, kdy se globální firmy snaží najít alternativní možnosti přepravy kvůli narušení provozu v Rudém moři. „Když udeřila (krize) v Suezském průplavu, nebyla žádná kapacita, kterou by bylo možné koupit, protože internetové obchody ji koupily celou,“ řekl jeden z vedoucích pracovníku velkého leteckého nákladního dopravce, který si přál zůstat v anonymitě.

Naši módu zabíjejí Shein a Vinted, čílí se Francouzi. Mají plán, jak ji zachránit

Poptávka po letecké přepravě rychlé módy začala dramaticky růst ve druhé polovině loňského roku, uvedlo několik zdrojů. Podle jednoho z nich, který se pohybuje v německé logistice, i velké technologické firmy, jako je například Apple, přepravují denně maximálně ti. Rostoucí poptávka z odvětví rychlé módy by tak v rámci boje o omezenou kapacitu letecké dopravy mohla vytlačit tradiční dlouhodobé zákazníky. Někteří dopravci reagovali na zvýšenou poptávku dodatečnou charterovou kapacitou, ta je ale už dlouhodobě silně obsazena, dodal mluvčí německé logistické firmy Schenker.

Náhlý prudký růst poptávky po rychlé módě ale také zvýšil ceny za leteckou přepravu z Číny a vyvolává obavy z dlouhodobého nedostatku kapacit. „Na základě toho, co jsme viděli, není tento model (leteckého) internetového obchodu udržitelný, a to ani z hlediska zisku ani z hlediska životního prostředí,“ upozornil ředitel firmy Cargo Facts Consulting Guillermo Ochovo.

Bitva mezi e-shopy. Shein se nelíbí marketingové počínání nového konkurenta

Firmy Shein a Temu se nyní podle něj kvůli vysokým nákladům na leteckou dopravu více zaměřují na námořní přepravu a zvažují otevření skladů mimo Čínu, aby zkrátily dobu přepravy do jiných regionů.

Podle představitelů některých nákladních dopravců se internetové obchody také snaží zajistit si větší kapacitu přímo u leteckých společností.

Nákupy online už zase táhnou. Podíl tržeb e-shopů vyroste na více než 40 procent

„Jak jsme se dozvěděli, Temu si chce pronajmout 12 velkých nákladních letadel. Zkoumají trh a hledají jakákoliv letadla, která mohou najít. Dokonce jsme dostali žádost na naše internetové stránky,“ řekl agentuře Reuters výkonný viceprezident pro leteckou nákladní dopravu ve firmě Unique Logistics Marc Schlossberg.

Vliv nových čínských gigantů v oblasti internetového obchodu podle něj mění pravidla hry. „Stávají se tou nejdůležitější hnací silou v tomto odvětví,“ dodal.

,