Přeborníkem barevného líčení je Jeffree Star, který má i svou vlastní kosmetickou značku.

Přeborníkem barevného líčení je Jeffree Star, který má i svou vlastní kosmetickou značku. | foto: archiv firmyShutterstock

Červen je duhový měsíc. Slavní ho vítají, zákazníky některých firem pobuřuje

  • 259
Šestý měsíc v roce již tradičně patří oslavám LGBTQ+ komunity. Protože je jejím symbolem duha, připomeňte si jej v duhovém outfitu. Na výběr máte z mnoha speciálních pride kolekcí, můžete i jen tak popustit uzdu fantazii při brouzdání vlastním šatníkem.

Duhu v červnu vidíme mnohem častěji, než v jiných měsících. A to nejen jako meteorologický jev. Velké firmy upravují svá loga, v obchodech se objevuje zboží hrající všemi barvami.

Zvlášť viditelný je tento jev v módě. Některé značky dokonce vydávají speciální duhové kolekce nebo alespoň jednotlivé výrobky. Letos mezi ně patří Primark, Adidas, Ugg, Converse, Vans, Levi’s nebo Dr. Martens.

Duhové kolekce budí vášně

Duhové kolekce stále vzbuzují rozporuplné reakce. Před pár týdny probleskla i v českých médiích zpráva, že se řetězec Target v USA rozhodl stáhnout či schovat některé výrobky včetně oblečení a doplňků do domácnosti s LGBTQ+ tematikou.

„Od představení letošní kolekce jsme zaznamenali stupňující se hrozby ze strany zákazníků, které podkopávaly pocit bezpečí a pohody členů našeho týmu při práci,“ uvádí se v prohlášení společnosti Target. Speciální červnové kolekce o mnoha stovkách kusů přitom společnost vydává již více než deset let.

Target je pouze jednou z řady firem, které v poslední době čelily negativním reakcím ze strany veřejnosti. Dalšími jsou Pizza Hut či Bud Light, z oděvních pak Adidas nebo Levi`s.

Od roku 2018 je duhové oblečení oblíbeným trendem. Tehdy ho odstartoval vlivný návrhář Alessandro Michele, který v čele módního domu Celine upustil od upjatého minimalismu předchozích let.

Barevné oblečení je jistě působivé. Široká paleta odstínů od fialové po žlutou srší optimismem a bezstarostnou náladou. Na léto se proto jedná o ideální volbu. A to ať už jste queer, nebo ne.

Barevné šaty v maxi délce jsou modelem jako stvořeným pro letní dovolenou.

Klíčem k úspěchu je zvolit duhový kousek a zkombinovat ho s druhým v barvě, která je obsažena na tom prvním. Případně jej můžete doplnit neutrálním odstínem: na léto se hodí béžová nebo bílá, poslouží však i šedá nebo černá. Osvědčenou volbou je pak denim.

Při tvoření barevných outfitů se můžete inspirovat módními ikonami z řad celebrit. Svými nápaditými outfity je proslulý třeba Harry Styles, který se nebojí stírat rozdíly mezi tradiční pánskou a dámskou módou.

Bez okolků obleče růžový kostým, pastelově modrou pletenou vestičku a zelený perlový náhrdelník. V repertoáru má i duhový overal. Na mužném charisma mu tyto kousky ani trochu neubírají.

V šatníku Harryho Stylese najdeme mezi pestrobarevnými oblečky i třpytivý duhový overal.

Podobnému stylu holdují i jeho kolegové Sam Smith nebo Lil Nas X. Ani jeden z nich se neomezuje pouze na modrou a černou, které obvykle dominují pánskému oddělení textilu. Naopak – neexistuje snad barva, kterou by nenosili. Ani sukně, peří a flitry přitom pro ně nejsou tabu.

Zpěváci jsou obecně celebritami, které bourají konvence. Inspirovat se jimi přitom můžou jak muži, tak i ženy. Módním chameleonem byl David Bowie, jehož módní styl je dodnes aktuální. Ne náhodou byl v anketě magazínu BBC History zvolen nejlépe oblékanou osobností britské historie.

Overaly a výrazné vzory. Inspirujte se kreativním stylem Davida Bowieho

Mezi jeho speciality patřily overaly hrající všemi barvami, které pomohl povýšit na stálice našich šatníků. Typické pro něj byly také barevné obleky. S trochou odvahy se v podobném můžete vydat do práce i dnes.

Ze současných hvězd holduje barvičkám také Lady Gaga, Rita Ora, Jennifer Lopezová nebo Paris Hiltonová. Všechny se již nechaly vidět v duhových outfitech.

Starším dámám může posloužit jako inspirace královna Alžběta II. Svými pestrobarevnými kreacemi ukazovala světu, že se ani zralé ženy nemusí omezovat na konzervativní, tlumené odstíny.

Pokud se cítíte dobře spíše ve tmavém oblečení, rozjasněte ho duhovým doplňkem nebo výrazným líčením, třeba po vzoru influencera Jeffreeho Stara.

Podpora LGBTQ+, nebo rainbow washing?

Je jasné, že ne všechny firmy své nadšení pro queer komunitu myslí vážně a naduhovo se nabarví v červnu jen z povinnosti. V horším případě se pak jedná o marketingový tah, který označujeme jako rainbow washing. Podobně jako se u greenwashingu firmy tváří jako matka Tereza ekologie, v tomto případě vzbuzují zdání přítele LGBTQ+, ačkoliv jejich snaha často končí jen u onoho nabarveného loga.

Podpora LGBTQ+ by totiž v optimálním případě neměla spočívat jen v symbolech, nýbrž v konkrétních činech, které se neomezují jen na červen. K nim patří osvěta, zlepšování přístupu ke queer zaměstnancům i zákazníkům nebo přispívání na duhové charity.

, pro iDNES.cz