Miuccia Prada
Miuccia Prada (75) stojí v čele módního domu Prada a také své vlastní značky MiuMiu. V nejvyšších patrech módy se pohybuje už od roku 1978. Tehdy převzala dědečkovu firmu na kožené zboží. Její jméno se začalo ve světě skloňovat o sedm let později, když vydala první kolekci nylonových kabelek. Ty jsou jedním z pilířů Prady dodnes.
V průběhu let přebudovala Miuccia skromný byznys v módní impérium. Mezitím si také jen tak mimochodem zvládla udělat doktorát z politologie.
Pod její taktovkou předběhla Prada svou dobu. Miuccia preferovala minimalismus a hravost už v 80. a 90. letech, tedy v době, kdy jiné módní domy dávaly přednost opulenci. K dokonalosti tento přístup dotáhla v MiuMiu, která je ještě o něco svěžejší a mladistvější, zároveň však také levnější verzí Prady.
Ošklivé oblečení šité z odpadků. Návrhářka Prada převrátila pojem luxus |
Řada lidí na ni nedá dopustit, tvorba Miuccii Prady však občas budí vášně. Stojí za některými kontroverzními trendy, jako je třeba ugly chic – záměrně ohyzdné oděvy a doplňky. Někdy se tak jejímu stylu říká také antimóda.
Annie Leibovitzová
Čestné místo v našem přehledu patří fotografce Annie Leibovitzové (74). Rodilá Američanka pokud ne navždy změnila, tak aspoň výrazně ovlivnila svět módy svými fotografiemi.
Kariéru odstartovala jednadvacetiletá Leibovitzová v roce 1971 v magazínu Rolling Stone, který byl tehdy ještě v plenkách. Za dvanáct let svého působení zvládla proslavit jak magazín, tak i sebe intimními portrétními fotkami celebrit.
Řada z nich nabyla téměř ikonický status. Jejím nejznámějším snímkem je nahý John Lennon s manželkou Yoko Ono. Později nafotila také královnu Alžbětu II., dalajlámu, několik prezidentů USA a jejich manželek či těhotnou Demi Moore.
Kromě portrétů je Leibovitzová spojená také s módní fotografií. V portfoliu má celou řadu kampaní světových značek a více než dvě dekády pravidelně fotí obálky pro Vogue. Jeho šéfredaktorka Anna Wintourová ji v roce 1998 poprvé poslala zachytit atmosféru pařížského týdne módy.
„Naprosto mě to ohromilo. Bylo to jako velká přehlídka umění,“ svěřila se Leibovitzová po letech ve své knize. Zároveň ovšem dodala: „Móda není ničím, s čím bych chtěla být spojována.“ Nepovedlo se a je to dobře.
Ronaldo, Messi a Leibovitzová. Louis Vuitton dal dohromady reklamní trefu |
Je to totiž právě Leibovitzová, která v módní fotografii zavedla nový přístup: fotky, které mají v prvé řadě zachytit (a prodat) oblečení, se pod její rukou rozvinuly v příběh. Modelky se na její pokyn vměstnají do miniaturního domečku, aby připomínaly Alenku v Říši divů, jiné se mazlí s jehňátky na farmě, další zdolávají divokou skotskou přírodu...
Anna Wintourová
Nejen obálky od Annie Leibovitzové, také jméno Anny Wintourové učinilo magazín Vogue nesmrtelnou módní biblí. Americkou mutaci magazínu, jehož je Wintourová šéfredaktorkou už od roku 1988, čte každý měsíc více než dvanáct milionů lidí.
Pusťte do šatníku vzory a midišaty, stejně jako módní ikona Anna Wintourová |
V době, kdy ho převzala, se přitom jeho sláva zdála být za zenitem. Vzkřísit se jí ho povedlo díky dokonalé intuici pro to, co ženy zajímá.
„Chci, aby Vogue byl čtivý, pikantní a sexy, nezajímá mě nic příliš luxusního nebo nudného. Chci, aby naše čtenářky byly energické, rozhodné ženy se svými vlastními financemi a širokým okruhem zájmů,“ nechala se slyšet.
Sama Wintourová bývá považována za jednu z nejlépe oblékaných žen světa a její tmavé sluneční brýle a krátké blonďaté mikádo se staly téměř ikonickými záležitostmi.
Říká se o ní, že je velmi tvrdá a nekompromisní, zároveň však neváhá využít svůj vliv, aby podpořila začínající tvůrce. Na vrchol dopomohla třeba Alexandru McQueenovi, Johnu Gallianovi či Marcu Jacobsovi. Spolupořádá také Met Gala, jednu z nejprestižnějších módních akcí na světě.
Anna Wintourová byla také inspirací pro hlavní postavu filmu Ďábel nosí Pradu, kterou skvěle ztvárnila Meryl Streepová.
28. dubna 2016 |
Chemena Kamali
Drtivá většina luxusních módních značek obsazuje pozice kreativních ředitelů muži. Jako svěží vítr tak zapůsobilo nedávné jmenování Chemeny Kamali (43) kreativní ředitelkou Chloé, jednoho z největších a nejvlivnějších módních domů. Německá návrhářka už pro něj v minulosti pracovala, má za sebou také práci pro firmy Saint Lauren, Alberta Ferretti či Lanvin.
Módě vládnou mužiMódu konzumují převážně ženy a z velké většiny se také podílejí na samotné výrobě. Ve vysokých pozicích přitom tvoří menšinu. Podle údajů z února 2024 bylo na nejvyšších pozicích (např. kreativních či finančních ředitelek) pouhých 37 % žen. |
Návrat do ateliéru, kde započala svou kariéru, byl prý pro ni naprosto přirozený. „Moje srdce vždy patřilo Chloé, už od chvíle, co jsem prošla jeho dveřmi před dvaceti lety,“ svěřila se.
Jmenování Chemeny Kamali není vlastně až tak překvapivé. Ženy v čele Chloé jsou až na pár výjimek tradicí. Firmu založila v roce 1952 Gaby Aghionová, a od té doby se v jejím čele vystřídala celá řada nadaných návrhářek: Phoebe Philo, Stella McCartney či Gabriela Hearstová.
Letos na jaře představila Kamali svou první kolekci. Snad jako by chtěla vzdát hold ženám, byly její první výtvory velmi feminní, romantické, s nádechem hippie stylu.
Donatella Versace
Donatella Versace (68) byla na vrchol žebříčku nejvlivnějších žen v módě katapultována, aniž by o to stála. A to v roce 1997 po vraždě jejího bratra Gianniho, zakladatele značky Versace. „Oči celého světa byly upřené na mě a všichni se ptali: ‚Co bude dělat, když je král mrtev?‘ Lidé nevěřili, že zvládnu pokračovat v jeho stopách,“ prohlásila v rozhovoru.
KVÍZ: Od Versaceho po Chanel. Poznejte autora šatů, které se zapsaly do dějin |
Ukázalo se, že Donatella má nejen potřebné zkušenosti – dlouhá léta byla viceprezidentkou značky – ale také bohatou fantazii, aby se mohla chopit role kreativní ředitelky. Dokázala udržet a rozvinout Gianniho vizi a podílela se na stvoření legendární skupiny supermodelek 90. let: Cindy Crawfordové, Christy Turlingtonové, Lindy Evangelisty a Naomi Campbellové. Vytvořila také několik modelů, které se zapsaly do dějin módy.
Nejslavnější z nich jsou zelené šaty s motivem džungle, které si Jennifer Lopezová oblékla na předávání cen Grammy v roce 2000. Diváky zaujaly natolik, že v návaznosti na velkou poptávku po fotkách spustil Google nástroj na vyhledávání obrázků.