Extravagance na hraně nositelnosti. Co nám přinesl letošní fashion week

  • 9
Zářijový svátek módy pro české nadšence, Mercedes-Benz Prague Fashion Week, je u konce. K vidění toho bylo jako obvykle hodně, od květinové party až po opulentní show ve stylu burlesky. Hlavními tématy byla udržitelnost, gender, ale také inspirace uměleckými díly, ať už literárními, či výtvarnými.

Dominika Kozáková

Kolekce Dominiky Kozákové se nesla v duchu psychedelického moderního cirkusu. Na pestrobarevných modelech se v záplavě vzorů a materiálů opakoval motiv duhového motýla, jinak ale byla kolekce všeho řádu a pravidel zproštěna. 

Designérka, jejíž jméno se na české i zahraniční módní scéně stalo synonymem rebelství, se svou tvorbou snaží bourat zažité normy genderu a formalismu.

Dominika Kozáková
Hana Frišonsová

Hana Frišonsová

Kolekce Hany Frišonsové jakoby odrážela, co se bude nosit v budoucnosti, avšak více vzdálené, než jsme zvyklí. Netradiční, nicméně poutavé potisky v kombinaci s předimenzovanou obuví evokovaly filmy žánru sci-fi. Jak autorka sama přiznává, kombinování tradic s futurismem je jejím osobním designérským podpisem.

Hana Frišonsová
Jakub Patka

Jakub Patka

Nenápadné barvy, uniformita, odstranění bariéry mezi oběma pohlavími. Tak by se dala popsat kolekce Jakuba Patky pro sezonu podzim/zima 2020. Ta je podle autora inspirovaná pracující třídou v postsocialistické společnosti a vymezuje se vůči příliš estetizujícím modelům dnešní doby. Na první pohled se nejednalo o nic až tak poutavého, důraz byl ale kladen hlavně na detail, především na reflexní plochy.

Jakub Patka
Lukáš Krnáč

Lukáš Krnáč

Extravagantní modely, jež spíše připomínaly filmové kostýmy, představil slovenský návrhář Lukáš Krnáč, absolvent Ateliéru designu oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Ten je známý zálibou v provokaci, karikatuře a ironii, čemuž dostál i letos. Jeho show byla velkou podívanou – jezdilo se během ní na skútru, modelky více tančily, než chodily, nechybělo ani burleskní představení.

Lukáš Krnáč
Martin Kohout

Martin Kohout

Román Orlando spisovatelky Virginie Woolfové posloužil jako hlavní inspirace designéru Martinu Kohoutovi. Po vzoru citátu z knihy „Orlando se proměňuje z muže v ženu, aby jí už navždy zůstal“, se Kohout zabývá otázkami genderu, identity a tvořivosti. Nechybí ani pro něj tak typické umělecké ztvárnění. „Většina modelů byla vytvořena ze silikonové struktury aplikované na krajce, tvorba jednoho modelu tak často zabrala i několik týdnů,“ prozradil Kohout.

Martin Kohout

Naniche by Natálie Dufková

Dívčí a až surrealisticky laděnou kolekci představila studentka posledního ročníku UMPRUM Natálie Dufková a její značka Naniche. Šlo výhradně o „velké večerní“ v odstínech starorůžové, fuchsiové a fialové. Designérka se pochlubila, že nákladné látky jako hedvábí, šifon a satén doplnil upcyklovaný damašek z věna po prababičce. Modely doplnily genderově neutrální střevíčky Shoedaism Karin Onderkové.

Naniche by Natálie Dufková
Pietro Filipi

Pietro Filipi

Česká značka s dlouhou tradicí dostála své pověsti spíše konzervativního výrobce, který si však potrpí na kvalitu, eleganci a nadčasovost. Kolekce podzim/zima 2020 s názvem Atlas mraků je inspirovaná emocemi a vztahem mezi základními lidskými smysly. „Nová kolekce je o hledání klidu, ztišení, jemnosti, nadsezonní design přidává modelům novou hodnotu a souzní s potřebou udržitelnosti,“ vysvětluje kreativní ředitelka značky Monika Drápalová.

Pietro Filipi
AiM by Michaela Hriňová

AiM by Michaela Hriňová

Kolekce značky AiM návrhářky Michaely Hriňové, studentky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, byla velmi různorodá. Objevily se tak sametové večerní šaty v barvě půlnoční modři, ale i těžké „lyžařské“ bundy. Jeden prvek však byl modelům společný, a to inspirace pánskými střihy, kterým však autorka dokázala vtisknout dámské rysy.

AiM by Michaela Hriňová
Jiří Kalfař

Jiří Kalfař

Romantická kolekce Jiřího Kalfaře byla inspirována čistým bílým plátnem. Kalfař je dlouho znám pro svůj pozitivní přístup k udržitelnosti a ochraně životního prostředí, výběr materiálů proto příliš nepřekvapil. Šlo o organické, veganské, případně vintage látky. Všechny modely byly navíc vyrobeny lokálně – v Kalfařově pražském ateliéru – a při jejich tvorbě nevznikl téměř žádný odpad. Kalfařova show byla potěchou oka nejen díky samotným modelům, ale i díky záplavě květin, které ozdobily sál.

Jiří Kalfař
ODIVI

ODIVI

Značka ODIVI během loňského podzimního fashion weeku šokovala „neexistující kolekcí“. Modelové a modelky se tehdy po vzoru pohádky Císařovy nové šaty po molu prošli téměř nebo zcela nazí. Cílem bylo ukázat světu první zcela udržitelnou kolekci. S podobnou myšlenkou si Iva Burkertová, zakladatelka ODIVI, pohrála i letos. V monumentální kolekci byly k vidění především upcyklované obleky.

ODIVI
TIQE by Petra Balvínová

TIQE by Petra Balvínová

Old school a velice ženské modely představila značka TIQE návrhářky Petry Balvínové. Hlavním tématem byl sám život, symbolizovaný pokojovými rostlinami, které posloužily jako kulisy i během samotné přehlídky. „Krásné, plné života – uzavřené v místnostech – tak si mnohdy připadají lidé v tomto čase,“ vysvětluje Balvínová. Inspirace listy „pokojovek“ byla při bližším pohledu dobře znát, rostlinné motivy a lístkové aplikace jsou navíc dlouhodobým osobním rukopisem značky TIQE.

TIQE by Petra Balvínová
Vanda Janda

Vanda Janda

Hrátky s proporcemi a předimenzovaná saka hrála prim v kolekci talentované mladé návrhářky Vandy Jandové, která vystupuje pod uměleckým jménem Vanda Janda. Stejně jako loni, i letos jsou její modely plné dívčích střihů a hravých detailů: barevných péřových aplikací, květinových „koupacích“ čepiček, či efektních průstřihů na kalhotách.

Vanda Janda