Christy Turlingtonová v reklamě pro značku Calvin Klein (2013)

Christy Turlingtonová v reklamě pro značku Calvin Klein (2013) | foto: Facebook / Christy Turlington Burns

Calvin Klein osmdesátiletý. Krále spodního prádla zklidnil až únos dcery

  • 4
Proslul svými spodkami, džínami a provokativními reklamními spoty. Nářky konzervativní části populace ani zákazy nebyly nic platné – kousky zdobené gumou s jeho jménem stále patří k nejoblíbenějšímu zboží v oddělení spodního prádla. V sobotu 19. listopadu slaví návrhář Calvin Klein 80. narozeniny.

Calvin Klein je Američan tělem i duší, narodil se 19. listopadu 1942 v Bronxu v New Yorku a strávil zde takřka celý svůj život. Jeho otec Leo do USA přišel z Maďarska, zatímco matka Flore byla dcerou přistěhovalců z Bukoviny, tehdy patřící Rakousku-Uhersku, nyní Ukrajině. Lásku k látkám a střihům mu předala babička, která byla švadlena.

Za první zakázkou stála náhoda

S nezbytnou podporou rodičů se dostal na střední školu umění a designu. A zatímco jeho vrstevníci hráli basket a řádili s kamarády, Calvin pilně kreslil a šil jednoduché oděvy podle vlastních návrhů. Dostal se i na prestižní vysokou školu Fashion Institute of Technology, kterou ovšem nedokončil.

To mu však nezabránilo v tom, aby nastartoval úspěšnou kariéru. Pár let navrhoval kabáty a obleky ve firmě s pánským oblečením, než v roce 1968 se svým nejlepším přítelem Barrym K. Schwartzem založil vlastní oděvní salon.

S Barrym se seznámil, když jim bylo pět let, jejich otcové měli v Bronxu malé prodejny s potravinami. Aby mohli svůj smělý plán zrealizovat, půjčil si Schwartz deset tisíc dolarů na pronájem první dílny, koupi šicích strojů a dalších nezbytností.

A vyplatilo se – dluh splatila hned první zakázka, kterou získali chlapci náhodou. Nákupčí z jistého velkoobchodu si na své pochůzce spletl patro a omylem vešel do Kleinovy dílny. Tvorba mladého návrháře ho natolik zaujala, že hned objednal kabáty za 50 tisíc dolarů, což byla tehdy úctyhodná suma.

Kleina si začal všímat i tisk a po svém prvním komerčním úspěchu na newyorském týdnu módy začal být oslavován jako nový Yves Saint Laurent. Přítomné uchvátily jeho čisté linie, minimalismus a neutrální barevné kombinace. Svět ocenil i jeho důraz na praktičnost. Oblečení Calvin Klein bylo (a stále je) nadčasové a jednotlivé kousky se daly snadno kombinovat mezi sebou.

Hnacím motorem v začátcích Kleinovy kariéry se stal vlivný baron Nicolas de Gunzburg, který se o módu zajímal celý svůj život a přispíval do magazínů Vogue a Harper’s Bazaar. Oscar de la Renta, jeho další chráněnec, se taktéž zařadil mezi návrhářskou elitu.

„Byl mi v životě největší inspirací. Jistě, někdy to s ním bylo peklo, ale měl jsem takové štěstí, že jsem ho poznal,“ vzpomínal Klein na vlivného barona. I díky němu a jeho kontaktům se kolekce sportovního oblečení z roku 1973 stala hitem.

Ke královně ve svetru nemůžete, kázal návrhář Oscar de la Renta

Při tom všem si Klein našel čas i na rodinný život. Roku 1965 se oženil s designérkou Jayne Centre, která mu porodila jedinou dceru Marci. Úspěch však spokojenou rodinu přeci jen o devět let později rozdělil.

Po rozvodu nastalo pro Kleina divoké období plné večírků, alkoholu a drog. Styl života ho donutil změnit až dramatický únos tehdy desetileté Marci její chůvou. I když dcera nakonec vyvázla bez úhony, otec se stáhl do ústraní.

Pod calvinkami nemám nic

Divoká léta však jakoby našla ohlas v propagaci firmy. Spot z roku 1979, ve kterém patnáctiletá herečka Brooke Shieldsová naznačuje, že je pod džínami od Kleina nahá, vzbudil rozruch. Ohlasy přitom nebyly zrovna pozitivní, některé země reklamu dokonce úplně zakázaly.

„Byla jsem tak mladá a naivní, vůbec mě nenapadlo, že má spot sexuální podtext,“ svěřila se po letech herečka. Rozhodně však není náhoda, že se právě džíny staly návrhářovým nejúspěšnějším artiklem.

Tím druhým se stalo pánské spodní prádlo. Z ryze praktického kousku ho Calvin Klein povýšil na sexy záležitost. I tentokrát si dopomohl lascivními reklamami, až se o něm a jeho výrobcích hovořilo prakticky po celém světě.

Gumu s jeho jménem dodnes nechávají mnozí pánové hrdě vykukovat z kalhot. „Když jsem byla mladá, hodně jsem se styděla, když mí partneři nosili spodky se jménem mého otce,“ přiznala v jednom rozhovoru Kleinova dcera Marci. Právě on stojí i za ženskými kalhotkami s nohavičkou.

Módní návrháři a jejich múzy. Neobyčejná spojení, ze kterých vzniká neobyčejná tvorba

Časopis Time zařadil v roce 1996 Calvina Kleina do žebříčku 25 nejvlivnějších Američanů, třikrát po sobě vyhrál jako vůbec nejmladší návrhář v historii prestižní cenu Coty Award. To všechno za stálé podpory Barryho Schwartze, kamaráda, se kterým firmu zakládal.

Schwartz ji dokázal úspěšně vyvést z finančních těžkostí na konci 80. let a i nadále zůstává její šedou eminencí, o které se prakticky neví. Také bouřlivák Calvin Klein již dávno neplní přední stránky bulvárních plátků. Jeho tvorba je však stále aktuální, módní a vyhledávaná.

, pro iDNES.cz