Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Po rodu Kleinů zůstal „nezničitelný“ most či cesta přes Červenohorské sedlo

  12:52
Odborníci čekali, že povolí, ale více než stoletý most z Petrova nad Desnou na Šumpersku, byť vyztužený moderní technologií, vydržel nedávno extrémní zátěž 455 tun. Stejně tvrdí a houževnatí byli i jeho stavitelé, rodinný klan Kleinů, kteří patřili ve starém Rakousku k největším budovatelům silnic, železnic a mostů.
Historická fotografie zachycující stavbu ocelového příhradového mostu v Petrově...

Historická fotografie zachycující stavbu ocelového příhradového mostu v Petrově nad Desnou na Šumpersku dokončeného roku 1906 | foto: fond Zemského archivu v Opavě, pobočka Olomouc

Na mostě z roku 1906, který byl určený k demolici kvůli havarijnímu stavu, se poslední červencový den za pomoci jeřábu kupily betonové panely i obří vaky se štěrkem. Všichni čekali, kdy povolí, nakonec se ale nedočkali.

„Je vidět, že ho bratři Kleinové udělali velmi dobře. Přestože je značně zkorodovaný, tak nás jeho nosnost dokáže stále překvapit,“ uznal po pokusu Pavel Ryjáček z pražského ČVUT, které s Ředitelstvím silnic a dálnic experiment naplánovalo.

Most před extrémním zatížením vědci vyztužili moderní technologií, právě její účinnosti si potřebovali ověřit.

Podívejte se, jak vypadal test nové technologie, při kterém se měl most zlomit:

31. července 2019

Bez kvalitního základu od Kleinů by to ale nešlo. Na začátku jich bylo šest a pocházeli z poměrně chudých poměrů, na přelomu 18. a 19. století vyrůstali v Jeseníkách v Kociánově u Loučné nad Desnou. Podnikavého ducha podědili po otci Johannovi, který obchodoval s nejrůznějším zbožím, mimo jiné i se střelným prachem.

Jeho potomci, kteří přišli na svět v rozmezí devatenácti let, ho mnohonásobně překonali. A to navzdory tomu, že valná část z nich měla možnost získat jen základní vzdělání na triviální venkovské škole. Z prostých chalupnických synků se nakonec stali bohatí velkopodnikatelé i šlechtici, kteří dodnes díky své píli patří mezi průkopníky železnice v někdejším mocnářství i v celé Evropě.

„Rakousko-uherská železniční síť měla v roce 1867 celkem 6 080,6 kilometru pro veřejný provoz. A z nich podle našeho propočtu postavili Kleinové téměř třetinu. Stavěli železnice v nejrůznějším terénu, byli proslulí jako specialisté na obtížné horské trati s četnými tunely a viadukty. Známí byli i tím, že práce odevzdávali v termínu a v dobré kvalitě,“ ohodnotili Zdeněk Gába a Dagmar Tempírová-Kotrlá v publikaci Bratři Kleinové, stavitelé silnic a železnic.

Většina bratrů zemřela kvůli pracovnímu vytížení předčasně

Jako první se do čela sourozeneckého byznysu postavil nejstarší z bratrů Josef Klein, brzy ale zemřel stejně jako další z bratří Engelbert. Dlouhověkost obecně k jejich rodu nepatřila.

„Až na jednu výjimku všichni ostatní bratři zemřeli předčasně. Příčinou bylo vysoké životní tempo, stálé vypětí, cestování, nedostatek odpočinku,“ popsala Alena Turková, vedoucí Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka, kde je Kleinům věnovaná velká část expozice. Průměrná délka jejich života byla 48 let, což je i na 19. století málo.

Odkaz rodu Kleinů

Skutečné impérium tak vybudoval až třetí z bratrů Franz. Nejprve po základní škole odešel v roce 1813 či 1814 do jihomoravské Lednice na lichtenštejnské panství, aby se vyučil zahradníkem.

„Záhy sem zavolal starší bratry, dělali spolu různé práce v parku, zvláště vodní stavby,“ uvedli Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Kleinové se osvědčili a brzy upravovali či rovnou budovali celé parky. Zanedlouho dostali státní zakázku na první stavbu silnice a brzy následovala řada dalších, mimo jiné i vybudování cesty přes Červenohorské sedlo do Jeseníku.

„Významným mezníkem v jejich podnikání se stal počátek výstavby železnic v Rakousku v roce 1836. Kleinové byli jejich prvními průkopníky, získali evropský věhlas a nashromáždili velký majetek. Rozpočty na stavby železnic se pohybovaly většinou v milionech zlatých a tomu odpovídaly i zisky,“ připomněli Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Most v Děčíně byl technickým divem, jehož části si lidé kupovali

Od silnic a železnic bylo již blízko ke stavbám mostů. Kleinové se na ně do jisté míry specializovali a právě v Petrově nad Desnou měli jedno z výrobních center. Zdejší „nezničitelný“ most, který tu postavili a jenž měl při dokončení nosnost 160 tun, ovšem patřil spíše mezi drobnější zakázky.

Naopak jednou z nejslavnějších byl 230 metrů dlouhý řetězový most přes Labe v Děčíně vybudovaný v letech 1853 až 1855. Obrovské železárny bratří Kleinů, které vybudovali ve Štěpánově na Olomoucku a v Sobotíně na Šumpersku, na něj dodaly přes 300 tun železných dílů. Například horní řetěz měřil 238 metrů.

„Tento most byl pokládán za jeden z technických divů. Po jeho snesení v roce 1933 se součásti prodávaly jako suvenýry,“ líčí Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Hlavou rodu se tak stal právě Franz Klein, fungoval v uvozovkách jako dispečer. Bratry, kteří mu pro temperamentní povahu přezdívali „Feuerkopf“ neboli ohnivá hlava, a právě kvůli ní se ho i trochu báli, vysílal na jednotlivé stavby v celé monarchii. Sám sídlil v Brně, v centru dodnes stojí jeho výstavní Kleinův palác zdobený litinovými arkýři ze sobotínských železáren.

Hlava rodu uměla jednat se šlechtou i prostými lidmi

Lidé, kteří se s Franzem setkali, se shodli, že bylo na první pohled jasné, že jde o výjimečnou osobnost.

„Vyzařovala z něj energie, železná vůle a přirozená inteligence. Jeho temperament a určitý vrozený neklid jej pudil od jedné práce k druhé, ještě obtížnější a náročnější. Uměl jednat jak s lidmi ve společenské hierarchii nejvýše postavenými, tak s prostými lidmi, ze kterých ostatně sám pocházel,“ zapsali Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Ani Franz Klein se nakonec nedožil vysokého věku, umírá nečekaně v roce 1855 v 55 letech. Jak jinak, než v práci - při inspekci stavby trati z Bohumína do Osvětimi. Pro kleinovské impérium to byla obrovská ztráta.

Řízení firmy se ujal jeho bratr Albert, jeho nejbližším spolupracovníkem se stal Franzův syn Franz II., jenž jako jediný z další generace již rozvětveného rodu pokračoval v podnikání.

„Ostatní zvolili pohodlný, někdy až rozmařilý život, což byla také jedna z příčin úpadku kleinovského podnikání na přelomu 19. a 20. století,“ doplnila Turková.

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlavní tah na Moravu bude po deset dní zavřený, kamiony si zajedou 71 kilometrů

Tato zpráva se nebude číst lehce řidičům kamionů. V souvislosti s opravovaným silničním tahem I/35 u Moravské Třebové na ně po dobu deseti následujících dní čeká 71 kilometrů dlouhá objížďka. Trasa z...

25. července 2024  16:44

Archeologové odvezli nález do nemocnice, CT odhalilo obsah starý tři tisíce let

Výstava Detektory v archeologii na Přerovsku, která trvá v Muzeu Komenského v Přerově až do října, představuje zajímavé archeologické nálezy z různých časových období. Jedinečným exponátem výstavy je...

21. července 2024  7:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čmárance vandalů ho štvou, a tak je přetírá. Pomohl mi jediný člověk, říká

Premium

Nechtěl, aby si jeho dcera při cestě do školky nebo procházce parkem myslela, že počmárané zdi, hákové kříže a oplzlé nápisy jsou běžná věc. Josef Kovář z Olomouce proto nakoupil barvy a malířské...

23. července 2024

Odběr vzorků vpichy do prsou mi zprvu kritizovali, vzpomíná nestorka onkologie

Premium

Byla průkopnicí v oblasti prevence a přední českou onkoložkou. Celou svou profesní dráhu spojila s léčbou rakoviny. Právě ona zakládala onkologické oddělení v Šumperku. Jiřina Koutná v rozhovoru pro...

27. července 2024

Matador či nováček. Na olympijské medaile pomýšlejí i rodáci z Olomouckého kraje

V tomto tisíciletí se ještě nestalo, že by sportovec z Olomouckého kraje přivezl z letních olympijských her medaili. O prolomení negativní bilance se letos na XXXIII. olympiádě, která v Paříží...

26. července 2024  13:57

Kamion nedal přednost, srážka odhodila další auto do cesty třetímu. Pět zraněných

Krátce po čtvrteční sedmnácté hodině se na silnici 55 u obce Horní Moštěnice na Přerovsku stala vážná dopravní nehoda tři vozů. Starší řidič nákladního automobilu nedal při odbočování přednost...

26. července 2024  11:14

Stavba vysokorychlostních tratí z Brna začne příští rok, řekl ministr Kupka

Výstavba prvního úseku vysokorychlostní železniční trati (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak...

26. července 2024  10:07,  aktualizováno  10:19

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....