Klíčová část průtahu Přerovem, pro kterou se ve městě vžilo označení průpich,...

Klíčová část průtahu Přerovem, pro kterou se ve městě vžilo označení průpich, povede z místní části Předmostí k nádraží mimo jiné areálem někdejší továrny Juta. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Cesta z přerovského dopravního pekla povede „průpichem“ přes továrnu

  • 68
Částečnou uzavírkou v Tovární ulici začala v Přerově dopravní omezení spojená se stavbou takzvaného průpichu – nové čtyřproudové silnice, která se stane součástí budovaného průtahu městem. Výstavbu zahájilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před autobusovým nádražím a v navazujícím areálu někdejší továrny Juta.

Necelý kilometr dlouhá silnice, která má zjednodušit a zrychlit průjezd městem, má řidičům začít sloužit příští rok.

Největší omezení jsou v Tovární ulici v prostoru před autobusovým nádražím.

„Průjezd je tam umožněn osobním autům, autobusům a dopravní obsluze. Ostatní musí ulici objíždět převážně po silnicích první třídy,“ nastínil radní Tomáš Navrátil, který má na starosti dopravní záležitosti.

Omezení se nevyhnula ani chodcům, lidé přicházející k autobusovému terminálu od ulice Nádražní přišli o ostrůvek s přechodem.

„Průpich“ dlouhý 826 metrů začíná na křižovatce ulic Velké Novosady – Komenského – Kojetínská. Následně protne areál někdejší továrny Juta, povede podél autobusového nádraží a na konci se napojí na Tovární ulici. Stavba má být hotová v listopadu příštího roku.

Část řidičů se letos vyhne kritickému podjezdu

ŘSD i město počítají na trase s úpravami tří křižovatek, stavbou cyklostezky, jež bude silnici lemovat, a vznikne také 187 metrů dlouhá protihluková stěna. Celkem přijde projekt na 189 milionů korun, z toho Přerov přispěje 22 miliony.

„Z rozpočtu města se bude platit například komunikace pro pěší a cyklisty nebo nové světelné signalizační zařízení, které zajistí na křižovatkách takzvanou zelenou vlnu,“ shrnul Navrátil.

Už od minulého roku buduje ŘSD v souvislosti s průtahem také mimoúrovňové křížení se železniční tratí v místní části Předmostí. Vozy přijíždějící od Olomouce díky němu už za dva měsíce nebudou muset do podjezdu pod železnicí, u kterého se často tvoří kolony, ale pojedou po estakádě, která se napojí na rozšířenou Polní ulici.

„Zhotovitel už jen čeká, až na jaře bude moci pokládat živičné vrstvy, dělníci už také montují protihlukové stěny. Stavba se blíží do finále, v květnu se otevře řidičům,“ tvrdí radní pro dopravní záležitosti.

Po čtyřpruhové silnici pak řidiči dojedou až k centru, kde se právě buduje „průpich“ přes areál Juty.

„Tento rok bude ještě složitý, ale i na lidech je vidět, že to nejhorší mají za sebou. Stavby se teď začnou otvírat, to je vždy impulz k optimismu,“ podotkl Navrátil.

Podle ředitele ŘSD Radka Mátla průtah zkrátí průjezd městem z 3,7 na 2,9 kilometru.

„Kapacitní průtah Přerovem je nutný pro převedení městské a regionální dopravy a do dokončení dálnice D1 i tranzitní dopravy po silnici I/55 v severojižním směru. Výstavbou průtahu se výrazně zvýší plynulost dopravy,“ uvedl Mátl při loňském zahajování stavby průtahu.

Stavba klíčového úseku D1 je v ohrožení

Problémem však zůstává oblast u autobusového nádraží, kde se ze čtyřpruhu stane dvojpruh, a hrozí tak, že se kolony z Předmostí přesunou tam. „Může zde vzniknout slabé místo, takzvané úzké hrdlo,“ připustil dříve Navrátil.

Olomoucký kraj, jemuž navazující silnice patří, už však zadal zpracování projektu na jihozápadní obchvat Přerova, který by měl posílit kapacitu i tohoto úseku.

Bez ohledu na stavbu průtahu městem pokračuje i příprava výstavby posledního desetikilometrového úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic, který bude pro město současně obchvatem.

Ten ovšem nedávno po rozhodnutí soudu přišel o platné územní rozhodnutí a ŘSD o něj nyní usiluje znovu. Státní podnik přitom hraje o čas.

Pokud se totiž nezačne stavět do listopadu letošního roku, propadne platnost posudku vlivu na životní prostředí známého pod zkratkou EIA a získávání nového může znamenat zpoždění dostavby dálnice o dalších až několik let.

13. srpna 2019