Neděle 8. prosince 2019, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 8. prosince 2019 Květoslava

Od dopravy snů i čistšího vzduchu dělí Olomouc změny za pět miliard

  5:43aktualizováno  5:43
Pro každou třetí cestu použijí lidé v Olomouci auto. A to na úkor MHD či cyklistiky. Město to chce ve jménu čistšího vzduchu či snížení hluku změnit. Pomoci zdejší stále těžkopádnější dopravě má ambiciózní soupis změn a staveb za miliardy korun. Radnice by je měla uskutečnit do roku 2030.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Soupis je součástí takzvaného Plánu udržitelné městské mobility, který po dvou letech práce expertů schválili olomoučtí zastupitelé na svém posledním jednání.

Ve hře byly tři různě obsáhlé verze, zastupitelé na základě doporučení odborníků posvětili tu nejambicióznější. Je v ní například miliardový přesun tramvajového depa za ulici Fibichova, budování odstavných parkovišť či MHD zdarma při smogových situacích. Jestli se podaří všechny tyto plány proměnit ve skutečnost, zatím není jisté.

„Je to sen, kam bychom se chtěli dostat. Toto je náš cíl,“ uvádí náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec, který na přípravu plánu mobility dohlížel.

Největší slabina: příliš mnoho aut

Podepsaní jsou pod ním experti z Centra dopravního výzkumu. Ještě před sestavením seznamu přesně popsali jednu z největších slabin olomoucké dopravy. A to fakt, že Olomoučané vzhledem k velikosti města či dobré dostupnosti obchodů a škol příliš využívají osobní auta.

Konkrétně na zhruba 31 procent všech cest po městě. Přidali ale také návrh řešení.

„Odborníci nám na základě matematického modelování doložili, že bychom v roce 2030 byli schopni snížit podíl automobilů na všech cestách v rámci města až na 26 procent,“ přibližuje Jakubec.

Rozdíl zhruba pěti procent přitom nepůsobí jako příliš ambiciózní cíl. Ovšem v kontextu neustále zvyšujícího se počtu aut a houstnoucí dopravy znamená takové snížení skutečně velkou výzvu.

„Všechny nás to překvapilo, čekali jsme jiné výsledky,“ dodává k pětiprocentní metě Jakubec. Pro srovnání ovšem dokládá příklad západních měst, kde místní auta využívali až při polovině všech svých přesunů.

„Díky podobným plánům jako má nyní Olomouc, se tam podařilo tento podíl snížit z padesáti na čtyřicet procent,“ vyzdvihuje náměstek.

Zlepšení dopravy tak mají Olomouci v následujícím desetiletí přinést rozsáhlé investice za více než pět miliard korun.

„Jde například o vybudování odstavných parkovišť P+R na okraji města anebo nové tramvajové i autobusové vozovny, a asi sto kilometrů cyklostezek či cyklopruhů,“ vypočítává mluvčí olomoucké radnice Pavel Konečný.

Kryté zastávky a MHD zdarma při překročení smogových limitů

Kromě toho jsou na soupisu vizí mimo jiné kryté zastávky MHD na území celého města, bezplatné cestování v tramvajích a autobusech při překročení smogových limitů a také obnova tramvajové trati v ulici I. P. Pavlova pro obsluhu fakultní nemocnice anebo nákup služebních jízdních kol pro město a jeho společnosti. A to včetně nákladních bicyklů pro technické služby.

Jakubec připouští, že se s největší pravděpodobností nepodaří všechna doporučení expertů proměnit ve skutečnost. „Počítáme tady s dotacemi,“ dodává.

Význam Plánu udržitelné městské mobility to podle něj ale nesnižuje. Dokument je totiž velice důležitý i pro samotné čerpání dotací.

„Až se o ně budeme ucházet, budeme zvýhodněni oproti městům, která ho nemají. V některých případech je vypracovaný plán přímo jednou z podmínek pro jejich získání,“ vysvětluje náměstek.

Olomouc totiž bude moci zjednodušeně řečeno díky soupisu dokázat, že ví, kde a proč chce danou cyklostezku či parkoviště postavit a také jak přesně jí to má pomoci.

S plánem mobility ale musí Olomouc dál pracovat. Pokud jej vezme za svůj i příští vedení města, každý rok si z něj vybere několik bodů, které uskuteční.

„A také se jednou za čtyři až pět let bude dělat velká aktualizace, která zahrne velké změny ve světě týkající se například cen ropy či technologického pokroku v dopravě,“ předpokládá Jakubec.

  • Nejčtenější

PONEDĚLNÍK: Cirkus Sigma. Co o ní případ Pilař vypovídá?

Byla by to jen aférka připomínající bouři ve sklenici vody. Kolik zhrzených fotbalistů už přes média dalo...

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

Mám opustit fotbal? Proč Pivarník zvažuje, že sekne s trenéřinou

V elegantním saku, bekovce a s východniarským přízvukem vypráví nad espresem zapáleně o fotbale. Rychle pochopíte, jak...

Propagátor léčby konopím Dvořák dostal za opakované pěstování tři roky

Tříletým vězením potrestal prostějovský okresní soud propagátora léčby konopím Dušana Dvořáka za to, že loni znovu a už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráči Olomouce přišli na tiskovku, postavili se za Látala a proti Pilařovi

Pro přítomné novináře to byl překvapivý závěr tiskové konference po domácím utkání s Libercem, který fotbalisté...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Olomoucký útulek pro kočky marně hledá nový domov, čas se mu krátí

Stovkám zvířat už zajistil pomoc olomoucký kočičí útulek sídlící od roku 2017 v ulici Dolní Novosadská v tamní prodejně...

Olomoučané chtějí rušné náměstí bez aut. Nejdřív za deset let, říká radnice

Už podruhé si Olomoučané v průzkumu veřejného mínění řekli o to, aby z náměstí Republiky zmizela parkující auta. Na...

Olomouckou fakultou otřásá další spor o pravost dat ve vědeckém článku

K etické komisi Univerzity Palackého v Olomouci patrně zamíří další případ spojený s přírodovědeckou fakultou a...

Malé strany se nedohodly, společná kandidátka v Olomouckém kraji nebude

Menší strany a hnutí v Olomouckém kraji několik měsíců jednaly o vzniku velké koalice, v níž by šly příští rok do...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ELEKTROMONTÁŽE

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 20 000 - 23 000 Kč

Najdete na iDNES.cz