Od dopravy snů i čistšího vzduchu dělí Olomouc změny za pět miliard

  5:43aktualizováno  5:43
Pro každou třetí cestu použijí lidé v Olomouci auto. A to na úkor MHD či cyklistiky. Město to chce ve jménu čistšího vzduchu či snížení hluku změnit. Pomoci zdejší stále těžkopádnější dopravě má ambiciózní soupis změn a staveb za miliardy korun. Radnice by je měla uskutečnit do roku 2030.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Soupis je součástí takzvaného Plánu udržitelné městské mobility, který po dvou letech práce expertů schválili olomoučtí zastupitelé na svém posledním jednání.

Ve hře byly tři různě obsáhlé verze, zastupitelé na základě doporučení odborníků posvětili tu nejambicióznější. Je v ní například miliardový přesun tramvajového depa za ulici Fibichova, budování odstavných parkovišť či MHD zdarma při smogových situacích. Jestli se podaří všechny tyto plány proměnit ve skutečnost, zatím není jisté.

„Je to sen, kam bychom se chtěli dostat. Toto je náš cíl,“ uvádí náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec, který na přípravu plánu mobility dohlížel.

Největší slabina: příliš mnoho aut

Podepsaní jsou pod ním experti z Centra dopravního výzkumu. Ještě před sestavením seznamu přesně popsali jednu z největších slabin olomoucké dopravy. A to fakt, že Olomoučané vzhledem k velikosti města či dobré dostupnosti obchodů a škol příliš využívají osobní auta.

Konkrétně na zhruba 31 procent všech cest po městě. Přidali ale také návrh řešení.

„Odborníci nám na základě matematického modelování doložili, že bychom v roce 2030 byli schopni snížit podíl automobilů na všech cestách v rámci města až na 26 procent,“ přibližuje Jakubec.

Rozdíl zhruba pěti procent přitom nepůsobí jako příliš ambiciózní cíl. Ovšem v kontextu neustále zvyšujícího se počtu aut a houstnoucí dopravy znamená takové snížení skutečně velkou výzvu.

„Všechny nás to překvapilo, čekali jsme jiné výsledky,“ dodává k pětiprocentní metě Jakubec. Pro srovnání ovšem dokládá příklad západních měst, kde místní auta využívali až při polovině všech svých přesunů.

„Díky podobným plánům jako má nyní Olomouc, se tam podařilo tento podíl snížit z padesáti na čtyřicet procent,“ vyzdvihuje náměstek.

Zlepšení dopravy tak mají Olomouci v následujícím desetiletí přinést rozsáhlé investice za více než pět miliard korun.

„Jde například o vybudování odstavných parkovišť P+R na okraji města anebo nové tramvajové i autobusové vozovny, a asi sto kilometrů cyklostezek či cyklopruhů,“ vypočítává mluvčí olomoucké radnice Pavel Konečný.

Kryté zastávky a MHD zdarma při překročení smogových limitů

Kromě toho jsou na soupisu vizí mimo jiné kryté zastávky MHD na území celého města, bezplatné cestování v tramvajích a autobusech při překročení smogových limitů a také obnova tramvajové trati v ulici I. P. Pavlova pro obsluhu fakultní nemocnice anebo nákup služebních jízdních kol pro město a jeho společnosti. A to včetně nákladních bicyklů pro technické služby.

Jakubec připouští, že se s největší pravděpodobností nepodaří všechna doporučení expertů proměnit ve skutečnost. „Počítáme tady s dotacemi,“ dodává.

Význam Plánu udržitelné městské mobility to podle něj ale nesnižuje. Dokument je totiž velice důležitý i pro samotné čerpání dotací.

„Až se o ně budeme ucházet, budeme zvýhodněni oproti městům, která ho nemají. V některých případech je vypracovaný plán přímo jednou z podmínek pro jejich získání,“ vysvětluje náměstek.

Olomouc totiž bude moci zjednodušeně řečeno díky soupisu dokázat, že ví, kde a proč chce danou cyklostezku či parkoviště postavit a také jak přesně jí to má pomoci.

S plánem mobility ale musí Olomouc dál pracovat. Pokud jej vezme za svůj i příští vedení města, každý rok si z něj vybere několik bodů, které uskuteční.

„A také se jednou za čtyři až pět let bude dělat velká aktualizace, která zahrne velké změny ve světě týkající se například cen ropy či technologického pokroku v dopravě,“ předpokládá Jakubec.

Nejčtenější

Hejna čápů se na cestě do Afriky zastavila na Moravě. Kvůli hrabošům

Obrovská hejna čítající až 200 čápů obsadila v těchto dnech pole na střední...

Obrovská hejna čítající až 200 čápů obsadila v těchto dnech pole na střední Moravě. Důvodem jsou přemnožení hraboši,...

Komunisté dělali z namibijských dětí Čechy, návrat do Afriky řada nezvládla

Vojenský ranní nástup namibijských dětí na zámku v Bartošovicích na severní...

Africké uprchlické tábory, válka, socialistické Československo i dnešní Česká republika a daleká Namibie. To jsou...

Politik, šéf firmy, analytik. Zvládám to, hájí Vrána z ANO funkce i platy

Petr Vrána z hnutí ANO je poslancem, náměstkem hejtmana, přerovským radním a...

Celkem pět placených funkcí zastává podle svého nejnovějšího majetkového přiznání náměstka hejtmana Olomouckého kraje...

Vraždu dítěte v Přerově odhalil výjezd k jeho matce křičící o Satanovi

Ilustrační snímek

Třetím dnem vyšetřují kriminalisté případ násilné smrti tříleté dívky, která byla nalezena ve středu v jednom z...

PONEDĚLNÍK: Přichází Vrbův pád, nebo Plzeň zase zvedne?

Plzeňský trenér Pavel Vrba pozoruje utkání třetího předkola Evropské ligy v...

Vypadli z předkola Ligy mistrů i Evropské ligy a v domácí soutěži tápou. Naposledy jen remizovali v Teplicích, hra...

Další z rubriky

Přemyslovice přibrzdily byznys s chudobou a učí Romy, jak normálně žít

Ubytovna v Tovární ulici v Chrudimi.

Přemyslovicím na Prostějovsku se alespoň trochu podařilo zmírnit obchod s chudobou, který v obci v posledních letech...

Olomouc řeší spor o bulvár, opozice z něj chce mít takřka pěší zónu

Frekventovaná ulice 8. května v centru Olomouce. Již roky potřebuje především...

Příští rok spustí Olomouc přestavbu jednoho z nejvytíženějších míst v centru, ulice 8. května. Opozice však městu...

Žalobce žádá pro dva správce skladů lihové mafie tři a devět let vězení

Krajský soud v Olomouci začal projednávat případ posledních dvou mužů...

Poslední dva dosud souzené muže z hlavní větve kauzy lihové mafie, správce nemovitostí Ivana Kováříka a Tomáše...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz