Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Boj proti kolonám za 120 milionů. Olomouc chce chytré značky i křižovatky

  4:53
Olomouc připravuje sofistikovaný plán, který má zlepšit plynulost dopravy ve špičce. Součástí systému za 120 milionů korun mají být „inteligentní“ křižovatky se semafory reagujícími na aktuální dění či značky, které budou průběžně měnit maximální rychlost. To vše sledované a ovládané z centrálního dispečinku.

Ilustrační snímek | foto: Michal Poláček, MF DNES

Celý systém plánuje magistrát vybudovat díky získání exkluzivních evropských dotací Integrovaných teritoriálních investic (ITI) a klíčovou roli hraje právě dispečink pro automobilovou dopravu.

„Budou se zde sbíhat data ze všech olomouckých křižovatek. Postupně budou naváděny na systém centrálního řízení tak, aby bylo možné v Olomouci efektivně řídit dopravu podle situací, které vznikají. Už teď připravujeme systém, který má dát do souběhu křižovatky, které na sebe navazují. A to tak, aby doprava byla plynulejší,“ přibližuje olomoucký primátor Antonín Staněk.

Nový systém, jenž má především hlavním olomouckým tahům pomoci od častých kolon, bude mít zjednodušeně řečeno dva pilíře. Jejich konkrétní podobu a nastavení ještě doladí plánovaná studie.

Prvním pilířem je dálkové centrální ovládání semaforů na důležitých křižovatkách. Provoz budou dispečeři sledovat přes nový kamerový systém. Druhým jsou „chytré“ proměnlivé značky. Lidé v dopravní centrále skrz ně budou měnit maximální povolenou rychlost.

„Jde o to, aby řidiči k případné koloně dojížděli menší rychlostí. Když je rychlost nižší, plynulost dopravy je větší. To je zásadní,“ přibližuje náměstek primátora Aleš Jakubec, pod kterého spadá mimo jiné odbor koncepce a rozvoje. Mluví o zdánlivém paradoxu, vychází však ze zkušeností ze západní Evropy.

„Tím, že jedou všichni pomaleji, je doprava plynulejší. Nehrozí excesy, kdy auta jedou chvíli rychle, poté pomalu,“ doplňuje Jakubec.

Dotace mají pomoci i auty zahlcenému Svatému Kopečku

Cena za plynulejší olomouckou dopravu se vyšplhala na 120 milionů korun. Kromě dispečinku město pořídí také informační parkovací systém na Svatém Kopečku.

Ten coby turisticky atraktivní cíl trpí nápory aut, která často se zapnutými motory čekají v kolonách na uvolnění parkovacího místa. I tady mají pomoci měnící se značky. Lidem za volantem dají vědět, na kterých svatokopeckých parkovištích je aktuálně ještě volné místo (psali jsme zde).

Do budování dispečinku se město chce pustit již v roce 2017, klíčová je pro něj dotace z programu ITI, v jehož rámci jsou vyčleněné evropské peníze pro Olomouckou aglomeraci, kterou tvoří spolu s okolními obcemi Olomouc, Prostějov a Přerov (více čtěte zde).

„Tento projekt zde musíme předat do 10. ledna, uskutečnit by se měl během příštího roku,“ upřesňuje další primátorův náměstek Ladislav Šnevajs, jenž má ITI na starosti.

„Doprava v Olomouci nebude nikdy ideální“

Jakubec však upozorňuje, že dispečink s chytrými křižovatkami a značkami není absolutním všelékem na časté olomoucké kolony. Hlavním soupeřem radnice je stále narůstající počet aut. Náměstek zdůrazňuje, že obecně města nebyla budována pro tak velký nápor vozů.

„A stále ještě nejsme na vrcholu, co se týče množství aut. I když děláme všechny možné kroky a snažíme se situaci zlepšit, tak dobíháme problém, který nám však stále odbíhá,“ míní Jakubec. Vedení města právě proto podle něj pracuje na Plánu udržitelné městské mobility, z nějž by měly vzejít další návrhy na zlepšení.

„Narůstající počet aut nám ale neumožní říci, že to bude někdy ideální. Automobilová individuální doprava v Olomouci nebude nikdy ideální,“ upozorňuje Jakubec.

Situaci tu navíc v nejbližších letech zkomplikují protipovodňová opatření v centru města, při kterých se budou bourat vytížené mosty v Komenského ulici a na Masarykově třídě.

Dopravě má ulevit i parkovací dům a parkoviště na příjezdech

V budoucnu by Olomouci kromě dispečinku mohla pomoci i odstavná parkoviště na okraji města. Lidé by tu vozy nechali a dál pokračovali hromadnou dopravou.

„V územním plánu máme na všech příjezdech do města vytyčené plochy pro tato parkoviště typu park and ride,“ doplňuje Jakubec. Podle hrubého odhadu by mohla fungovat za zhruba šest až sedm let.

Ještě dříve by mohl být hotový parkovací dům, o němž kvůli odstavení aut na okraji Olomouce politici uvažují za městskou částí Slavonín. Vzniknout by mohl v rámci budování třetí etapy tramvajové trati na jih města.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Prolezl jsem v Olomouci všecko, říká osmdesátiletý průvodce. Našel i poklad

26. května 2024

Premium Maluje obrazy, sbírá „parníky“ a hlavně zná Olomouc jako málokdo. Proto také Vladimír Gračka dělá...

Na fotbalovém stadionu opět zazní hity v nezvyklém podání s filharmonií

25. května 2024  6:56

Prostory určené běžně hráčům a fanouškům fotbalu budou již za necelé dva týdny hostit velkolepý...

Živé pasti. Lidé uvidí v Olomouci hladové masožravky, některé spolknou i hlodavce

24. května 2024  14:12

Masožravé asijské liány lovící hlodavce i velké exempláře masožravek staré třicet let představují...

Zdrogovaný opilec boural na minibiku. Byl agresivní, záchranka přivolala policii

24. května 2024  11:55

Na lesní cestě na Přerovsku, kam nemají motorová vozidla přístup, ve čtvrtek večer havaroval muž na...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRO ÚDRŽBA - NEPRETRŽITÝ PROVOZ (45-50.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 45 000 - 50 000 Kč

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...