Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

VIDEO: Letecká záchranka ukázala zásah v horách. Starý vrtulník firma hájí

  19:58aktualizováno  19:58
Vyzvednutí pacienta pomocí navijáku přímo ze země bez přistání vrtulníku bylo po poledni k vidění na olomouckém heliportu letecké záchranné služby. Nový provozovatel zde uspořádal ukázku práce a to v souvislosti s příletem druhého záložního stroje, který zde bude nově k dispozici. A také ho hájil.

Záložní stroj bude na olomouckém heliportu na základě dohody mezi novým provozovatelem letecké záchranky, slovenskou společností Air Transport Europe (ATE) a vedením Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje.

Jde o dobrovolný krok firmy, neboť podle podmínek smlouvy s ministerstvem zdravotnictví, jehož výběrové řízení s jediným hlavním kritériem zaměřeným na cenu společnost vyhrála, má ATE povinnost zajistit náhradní stroj do 12 hodin. Ten měl proto původně v případě problémů přilétat ze Slovenska.

„Chtěli jsme udělat vstřícný krok a uklidnit trochu napjatou situaci, která tady vznikla, což nás netěší. Stejně jako kritika vrtulníků Agusta A109 K2. Je to stroj speciálně vyvinutý pro leteckou záchrannou službu, což přináší své výhody například z hlediska vnitřního uspořádání,“ řekl finanční ředitel ATE Michal Kvaka.

„Vybavení vrtulníku je z pohledu poskytování lékařské péče zcela identické jako tomu bylo předtím,“ doplnil vedoucí lékař krajské letecké záchranné služby Jan Weinberg.

„Jde o jeden z mála strojů vyvinutých pro leteckou záchranku“

ATE vyhrála tendr se stroji Agusta A109 K2, jejichž stáří přesahuje dvacet let. Vlastní přitom i mnohem modernější vrtulníky, mimo jiné třeba Bell 429, který je na trhu od roku 2009. S tím kvůli ceně neuspěla ve výběrovém řízení pro leteckou záchranku v Jihlavě.

V Olomouckém kraji vyhrála ATE se staršími vrtulníky a cenou 135 milionů korun bez daně. Podle odhadu zástupců společnosti by nasazení modernějších vrtulníků v kraji bylo zhruba o třetinu dražší. Stroje Agusta jsou ale podle nich dostatečně spolehlivé a v některých ohledech stále drží krok s modernějšími vrtulníky.

„Na těchto vrtulnících létáme od roku 2003, vybrali jsme je po dlouhém zvažování. Jsou sice staršího data výroby, ale jsou stále ve výborné kondici a především varianta K2 je jeden z mála strojů, který byl speciálně vyvinut pro leteckou záchrannou službu, konkrétně ve spolupráci se švýcarskou Regou,“ nastínil šéfpilot a vedoucí letového provozu ATE Viliam Krivák.

„Jejich výhodou je vysoký výkon i spolehlivost, také mohou používat naviják, podvěs i závěs. Nalétal jsem na tomto typu přes tisíc hodin a jde o jeden z nejlepších strojů, s jakými jsem měl možnost létat. Mimochodem, v rámci nynějšího výběru nových strojů pro budoucnost jsme mimo jiné srovnávali i v Česku nejvíce používaný stroj Eurocopter EC135 (variantu T2+ používal předchozí provozovatel letecké záchranky v kraji - pozn. red.) a třeba z hlediska výkonu na tom byla lépe tato starší Agusta,“ dodal.

Vrtulník v akci

Právě Krivák pilotoval ukázku záchranné akce v nepřístupném terénu, při kterém je záchranář na navijáku vysazen k pacientovi. Po prvotním ošetření ho připraví k transportu v sedačce, síti nebo vakuové matraci v závislosti na typu zranění, následně vrtulník na navijáku oba vytáhne a při mezipřistání na nejbližším vhodném místě je teprve pacient naložen do vrtulníku.

„Tuto techniku používáme velmi často ve Vysokých Tatrách, jen za poslední rok jsme měli na 130 akcí s pomocí navijáku. Je nejlepší, protože je nejrychlejší co se týče vysazení lékaře, a s padesátimetrovým lanem jsme schopni ho spustit i tam, kam by se vrtulník neměl šanci dostat. Používáme při tom stejné postupy jako švýcarská letecká záchranná služba,“ popsal Krivák.

Ukázku prováděla slovenská posádka proto, že jejich čeští kolegové sloužící na olomouckém heliportu zatím nemají na podobné zásahy potřebný výcvik. To ale záchranka plánuje v blízké budoucnosti změnit.

Nouzové přistání bylo podle pilota nutné jen kvůli předpisům

Kromě kritiky stáří strojů Agusta musela slovenská firma v lednu čelit i otázkám na jejich spolehlivost. Necelé tři týdny po zahájení provozu totiž musel stroj, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno zhruba čtyři a půl tisíce hodin, nouzově přistát i s pacientem na palubě (psali jsme zde).

Zástupci firmy i krajské záchranky ve čtvrtek znovu zdůrazňovali, že nešlo o žádný závažný problém.

„V podstatě to ani nebyla závada v pravém slova smyslu. Přístroje začaly signalizovat kovovou částečku v oleji motoru. Úroveň bezpečnosti je ale nastavena tak vysoko, že k tomu stačí i velmi malý úlomek - v tomto případě šlo o šupinku dlouhou zhruba čtyři milimetry o síle lidského vlasu. Stalo se mi to během mé kariéry několikrát,“ nastínil pilot Libor Dědoch, který pracoval i pro předchozího provozovatele letecké záchranky na olomouckém heliportu.

„Letový manuál nicméně za této situace pilotovi přikazuje snížit výkon motoru a co nejdříve přistát, aby bylo minimalizována jakékoliv riziko pro posádku i pacienta. Šupinka se přitom paradoxně mohla objevit i kvůli tomu, že na motoru byly nedlouho předtím vyměněny některé části za nové,“ dodal.

Podle ředitele krajské záchranky Petra Hubáčka ale situace jasně poukázala na problém chybějícího náhradního vrtulníku.

„Dvanáct hodin daných smlouvou je velmi dlouhá doba, navíc by situaci mohla zkomplikovat například nepřízeň počasí. Jsme rádi, že nyní budeme v případě nouzové situaci do hodiny připraveni znovu vzlétnout s druhým strojem. Za normálních okolností se budou oba vrtulníky v provozu pravidelně střídat po určitém množství nalétaných hodin,“ shrnul Hubáček.

  • Nejčtenější

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Po otevření nového úseku D1 ucpávají Přerov kamiony, zákaz nezabírá

Nedávné otevření nového čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova dopravě ve městě nepomohlo. Spíše naopak....

Firma dostala pokutu za ochromení lázeňských pramenů, sanaci vrtů odmítá

Desítky tisíc korun musí zaplatit olomoucká firma, která před dvěma lety ve Skalce na Prostějovsku při průzkumných...

Premium

Dotované sportovní centrum bosse Černoška prodělává, půjčuje si na mzdy

Projekt sportovního bosse Miroslava Černoška, převážně z dotací vybudované prostějovské Národní sportovní centrum, je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

(Ne)vítej zpátky, Venco. Pilařův návrat do áčka Olomouce provází mlčení

Fotbalistům Olomouce skončil dopolední trénink. Na umělé trávě na okraji města v Řepčíně zůstali už jen záložník Václav...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Olomoucká továrna chystá nové dělníky do provozu ve virtuální realitě

Nejmodernější technologii začal při zaučování zaměstnanců používat olomoucký výrobce ložisek Koyo Bearings. Aby omezil...

VIDEO: Jeřáb vynesl do střechy šternberského kláštera devítimetrové trámy

Devítimetrové trámy se vznášely vzduchem u bývalého augustiniánského kláštera ve Šternberku. Rozsáhlou památku totiž...

Kůrovcem devastace lesů nekončí, jejich obnovu sabotuje přemnožená zvěř

Lesníci ještě nevyhráli boj s kůrovcem, a už mají dalšího nepřítele. Po lýkožroutovi, který zdecimoval smrkové lesy, se...

Protest i petice. Lidé v Šumperku bojují proti zavření pobočky knihovny

Petice se stovkami podpisů, protest před sídlem knihovny a kritika ze strany opozice. To vše vyvolalo rozhodnutí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz