Problémy s jedním ze dvou motorů se na vrtulníku objevily kolem desáté dopoledne během přepravy pacienta na popáleninové centrum brněnské nemocnice. Stroj byl v tu chvíli nad Prostějovem, posádka se proto vrátila a nouzově přistála na olomouckém letišti, musela totiž provést přistání na dráhu tak jako klasické letadlo.
„Během transportu pacienta z Drahotuší začaly kontrolky pilotovi signalizovat možnou závadu na motoru, proto se rozhodl pro nouzové přistání. Tam byla díky obrovskému nasazení už připravena sanitka, takže transport mohl pokračovat a jeho doba se nijak výrazně neprodloužila. Pacient nebyl nijak ohrožen na životě,“ nastínil ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček.
„Provozovatel nyní závadu na vrtulníku odstraňuje. Mluvil jsem s jejich technikem i šéfpilotem a během úterý by to mělo být vyřešeno. Vydal jsem ale nařízení, že dokud nedostaneme záruku bezpečnosti, letecká záchranná služba bude pozastavena. Tuto informaci jsem předal i na ministerstvo zdravotnictví,“ dodal.
Podle mluvčí společnosti ATE Zuzany Hopjakové byla příčinou závady kovová tříska v oleji motoru.
„Pilot provedl preventivní bezpečnostní přistání, důvodem byla signalizace kontrolky kovových částic v oleji. Na motor byly namontovány nové moduly a při jeho záběhu se taková situace může objevit. Na základě dosavadních zjištění bude vykonána prohlídka a po motorové zkoušce očekáváme vrácení vrtulníku do provozu ve večerních hodinách,“ uvedla odpoledne.
Jeden z tendrů ministerstvo kvůli problémům zrušilo
Leteckou záchrannou službu provozuje od začátku ledna slovenská společnost Air Transport Europe (ATE), která vyhrála výběrové řízení ministerstva zdravotnictví. Jeho hlavním kritériem byla cena a čelil silné kritice české společnosti DSA, která v tendru neuspěla.
Olomoucký vrtulník |
Výběrové řízení na olomoucké stanoviště bylo součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech leteckou záchranku zajišťuje armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla a část přezkoumává antimonopolní úřad.
Tendr pro Ústí nad Labem už dokonce ministerstvo zrušilo a vypíše ho znovu. Jak uvedla ČTK, důvodem byly mimo jiné nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky.
Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden certifikaci prokázal, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.
Hejtman: Letecká záchranka se technicky vrátila do dob založení
Kromě kritiky výběrového řízení přitom DSA dokonce před časem zpochybnila i bezpečnost techniky vítězného konkurenta.
„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých,“ řekl Tuček už dříve Olomouckému deníku.
„Naše vrtulníky splnily všechna požadovaná kritéria a podmínky, jsme připraveni a schopni vykonávat leteckou záchranu službu v plném rozsahu,“ reagovala na to mluvčí společnosti ATE Hopjaková
ATE má v Olomouci stroj Agusta A109 K2, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno 4 468 hodin. Předchozí provozovatel přitom používal modernější helikoptéru Eurocopter EC135 T2+ z roku 2010. Například nový hejtman Oto Košta se vyjádřil, že po technické stránce se tak letecká záchranka vrátila do dob svých začátků před 25 lety.
„Firma byla v Olomouckém a Ústeckém kraji levná - co jsem se dozvěděl tak o 40 milionů - proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který má hodně nalétáno a je staršího data výroby. Tím se dostala s cenou jinam, než v ostatních krajích, kde soutěžily firmy s moderními vrtulníky odpovídajícími dnešní době a vysoce kvalitní péči,“ doplnil ředitel záchranky Hubáček.
15. prosince 2016 |