Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

  12:57aktualizováno  16:53
Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Vrtulník Agusta A109 K2 slovenské společnosti Air Transport Europe, která začala od ledna 2017 provozovat leteckou záchrannou službu z olomouckého heliportu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Problémy s jedním ze dvou motorů se na vrtulníku objevily kolem desáté dopoledne během přepravy pacienta na popáleninové centrum brněnské nemocnice. Stroj byl v tu chvíli nad Prostějovem, posádka se proto vrátila a nouzově přistála na olomouckém letišti, musela totiž provést přistání na dráhu tak jako klasické letadlo.

„Během transportu pacienta z Drahotuší začaly kontrolky pilotovi signalizovat možnou závadu na motoru, proto se rozhodl pro nouzové přistání. Tam byla díky obrovskému nasazení už připravena sanitka, takže transport mohl pokračovat a jeho doba se nijak výrazně neprodloužila. Pacient nebyl nijak ohrožen na životě,“ nastínil ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček.

„Provozovatel nyní závadu na vrtulníku odstraňuje. Mluvil jsem s jejich technikem i šéfpilotem a během úterý by to mělo být vyřešeno. Vydal jsem ale nařízení, že dokud nedostaneme záruku bezpečnosti, letecká záchranná služba bude pozastavena. Tuto informaci jsem předal i na ministerstvo zdravotnictví,“ dodal.

Podle mluvčí společnosti ATE Zuzany Hopjakové byla příčinou závady kovová tříska v oleji motoru.

„Pilot provedl preventivní bezpečnostní přistání, důvodem byla signalizace kontrolky kovových částic v oleji. Na motor byly namontovány nové moduly a při jeho záběhu se taková situace může objevit. Na základě dosavadních zjištění bude vykonána prohlídka a po motorové zkoušce očekáváme vrácení vrtulníku do provozu ve večerních hodinách,“ uvedla odpoledne.

Jeden z tendrů ministerstvo kvůli problémům zrušilo

Leteckou záchrannou službu provozuje od začátku ledna slovenská společnost Air Transport Europe (ATE), která vyhrála výběrové řízení ministerstva zdravotnictví. Jeho hlavním kritériem byla cena a čelil silné kritice české společnosti DSA, která v tendru neuspěla.

Olomoucký vrtulník

Výběrové řízení na olomoucké stanoviště bylo součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech leteckou záchranku zajišťuje armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla a část přezkoumává antimonopolní úřad.

Tendr pro Ústí nad Labem už dokonce ministerstvo zrušilo a vypíše ho znovu. Jak uvedla ČTK, důvodem byly mimo jiné nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky.

Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden certifikaci prokázal, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.

Hejtman: Letecká záchranka se technicky vrátila do dob založení

Kromě kritiky výběrového řízení přitom DSA dokonce před časem zpochybnila i bezpečnost techniky vítězného konkurenta.

„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých,“ řekl Tuček už dříve Olomouckému deníku.

„Naše vrtulníky splnily všechna požadovaná kritéria a podmínky, jsme připraveni a schopni vykonávat leteckou záchranu službu v plném rozsahu,“ reagovala na to mluvčí společnosti ATE Hopjaková

ATE má v Olomouci stroj Agusta A109 K2, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno 4 468 hodin. Předchozí provozovatel přitom používal modernější helikoptéru Eurocopter EC135 T2+ z roku 2010. Například nový hejtman Oto Košta se vyjádřil, že po technické stránce se tak letecká záchranka vrátila do dob svých začátků před 25 lety.

„Firma byla v Olomouckém a Ústeckém kraji levná - co jsem se dozvěděl tak o 40 milionů - proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který má hodně nalétáno a je staršího data výroby. Tím se dostala s cenou jinam, než v ostatních krajích, kde soutěžily firmy s moderními vrtulníky odpovídajícími dnešní době a vysoce kvalitní péči,“ doplnil ředitel záchranky Hubáček.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

PONEDĚLNÍK: Cirkus Sigma. Co o ní případ Pilař vypovídá?

Byla by to jen aférka připomínající bouři ve sklenici vody. Kolik zhrzených fotbalistů už přes média dalo...

Mám opustit fotbal? Proč Pivarník zvažuje, že sekne s trenéřinou

V elegantním saku, bekovce a s východniarským přízvukem vypráví nad espresem zapáleně o fotbale. Rychle pochopíte, jak...

Propagátor léčby konopím Dvořák dostal za opakované pěstování tři roky

Tříletým vězením potrestal prostějovský okresní soud propagátora léčby konopím Dušana Dvořáka za to, že loni znovu a už...

Hráči Olomouce přišli na tiskovku, postavili se za Látala a proti Pilařovi

Pro přítomné novináře to byl překvapivý závěr tiskové konference po domácím utkání s Libercem, který fotbalisté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podnikatel zastavěl načerno prostor pro zeleň garážemi, úřad to neřešil

Prostějovský podnikatel Tomáš Wolker postavil v místní části Vrahovice bez povolení a v rozporu s územním plánem...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

Olomoucká zubní pohotovost odmítne část pacientů, vezme jen vážné případy

Olomoucké fakultní nemocnici došla trpělivost s agresivními pacienty a s lidmi, kteří chodí na nepřetržitou zubní...

Propagátor léčby konopím Dvořák dostal za opakované pěstování tři roky

Tříletým vězením potrestal prostějovský okresní soud propagátora léčby konopím Dušana Dvořáka za to, že loni znovu a už...

Olomoucký útulek pro kočky marně hledá nový domov, čas se mu krátí

Stovkám zvířat už zajistil pomoc olomoucký kočičí útulek sídlící od roku 2017 v ulici Dolní Novosadská v tamní prodejně...

Najdete na iDNES.cz