Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

V labské větvi plánovaného obřího kanálu už dnes chybí voda, varuje vědec

  4:20
Vědec Martin Vágner z Akademie věd pěšky prošel trasu jedné z variant plánovaného vodního kanálu Dunaj–Odra–Labe a výsledek průzkumu ho zaskočil. Zhruba 150 kilometrů dlouhá labská větev kanálu vede územím, kde už dnes chybí voda, upozorňuje. Zastánci koridoru naopak tvrdí, že kanál krajině vodu vrátí.

Vizualizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Martin Vágner, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd, se svou ženou Helenou o Vánocích putoval po labské větvi plánovaného kanálu Dunaj–Odra–Labe (DOL) vedoucí z Olomouckého do Pardubického kraje.

Dosud si nebyl jistý, zda se právem staví spíše na stranu odpůrců této vodní cesty. Po pěti dnech a nocích strávených v možném „korytě“ kanálu má jasno.

„Když ponechám stranou ohromné finanční náklady na vybudování, naprosto zničenou krajinu, kterou za sebou projekt nechá, i to, že kanál rozdělí krajinu jak pro lidi, tak pro faunu, nejvíc šokující pro mě bylo zjištění, jak málo je v tomto území vody,“ popsal Vágner.

S manželkou vyrazili 21. prosince z Červenky v Litovelském Pomoraví a 26. prosince dorazili do Kunětic, obce na pravém břehu Labe asi šest kilometrů od Pardubic. K pěší pouti je motivoval letní výlet podél Labe od Baltského moře do Prahy. 

„Nad Magdeburgem je speciální křížení, které mimoúrovňovou soustavou kanálů propojuje Labe s řekou Havolou. Tam nás napadlo zjistit, jak by to vypadalo, kdyby se u nás stavěl kanál DOL. Labskou část jsme si vybrali proto, že tam je asi nejhezčí příroda,“ vysvětlil Vágner.

Přestože pršelo, vody v řekách bylo stále málo

Kanál by podle něj poznamenal například přírodní park Březná kolem Moravské Sázavy. Přestože během týdne, který si manželé pro nezvyklý výlet vybrali, pršelo, vědce zaskočily nízké hladiny toků.

„Vyrazili jsme v období bohatém na srážky, podle mých odhadů měly být řeky vodnaté. Například Třebovka je ale v takovém stavu, že se dá snadno přeskočit. Je z ní malinká říčka s minimálním průtokem,“ podotýká Vágner. 

„Nedovedu si představit, jak vypadá v červenci a jak bude vypadat po klimatických změnách za deset nebo dvacet let,“ dodává .

Podle něj není možné plánovat vodní kanál někde, kde už dnes voda citelně chybí a jednou tam možná nebude vůbec.

Stejného názoru jsou i další odborníci. Například hydrobiolog Martin Rulík z olomoucké Univerzity Palackého nejenže dlouhodobě upozorňuje na minimální průtoky v moravských řekách, ale varuje také, že výstavba DOL může negativně ovlivnit zásoby podzemních vod.

Koridor jako zbraň proti suchu?

Propagátoři kanálu v nedostatku vody problém nevidí. Koridor bude podle nich vodohospodářsky soběstačný a potíže s nedostatkem vody v krajině a stále více hrozícím suchem naopak pomůže vyřešit. 

Pomocí soustavy uměle vybudovaných nádrží a rybníků podél kanálu chtějí jeho zastánci vodu, která v Česku naprší, zadržet a za sucha dotovat vláhou krajinu.

„Po studii proveditelnosti, která ukázala, že vodní koridor bude soběstačný s ohledem na vodní dopravu, je potřeba zpracovat i vodohospodářskou analýzu, která, jak věříme, potvrdí, že průplav DOL budeme moci využít i pro zadržování vody převádění a převádění mezi jednotlivými povodími,“ předseda odborné skupiny Moravské vodní cesty Tomáš Kolařík.

Studie proveditelnosti, kterou loni zveřejnilo ministerstvo dopravy, řešila především ekonomickou únosnost. Labská větev, která by vyžadovala výstavbu dlouhých plavebních tunelů, se ukázala jako nejméně efektivní. Odhadované náklady na propojení všech tří řek se vyšplhaly na 582 miliard, varianta bez Labe pak na 281 miliard.

Pokud vůbec, budovala by se zhruba 150 km dlouhá labská větev až jako poslední. Kolařík je přesto přesvědčený, že hydrologická studie plně podpoří i tuto část. 

„V Olomouckém kraji dodnes není žádná strategická nádrž, která by umožnila zadržování většího množství vody a nadlepšování průtoků v řece Moravě. Přitom právě tato oblast je suchem ohrožena nejvíce,“ doplnil. 

Negativní vliv na podzemní vody vyloučil. 

„Vodohospodářské analýzy by měly určit, kde by měl být koridor izolovaný tak, aby podzemní vody neovlivnil, a naopak oblasti, kde je vhodné, aby umožnil jejich nadlepšování – například prostřednictvím pobřežních mělkých zón, mokřadů a vodních ploch, přes které bude voda přirozeně zasakovat do podzemí,“ vysvětlil.

Vytvoříme nové přírodní oblasti, říká zastánce kanálu

„ČR v současnosti nemá připravenou žádnou infrastrukturu pro to, aby zadržovala a přiváděla vodu tam, kde bude potřeba. Stát jen přešlapuje na místě. Jako kdybychom stáli uprostřed křižovatky a čekali, až nás přejede auto,“ podotkl i Jan Skalický, předseda Asociace DOL a hlavní zastánce kanálu. 

Nevyloučil, že každá z větví může zasáhnout některou přírodní oblast, o trase však podle něj lze stále diskutovat. 

„Voda je život, vybudováním vodního koridoru vytvoříme mnoho biotopů,“ dodal Skalický.

Jak doplnil Kolařík, studie proveditelnosti navrhuje novou trasu, která se zcela vyhýbá Litovelskému Pomoraví i dalším ekologicky cenným územím.

„Požadavek na zachování labské větve přišel ze strany tří českých krajů a ministerstva zemědělství,“ připomněl zároveň.

Celková délka kanálu se odhaduje na 417 až 475 km. Olomouckého kraje by se kanál dotkl nejvíc – u Rokytnice na Přerovsku by vznikla křižovatka všech větví. Pokud dostane zelenou, má stavba začít kolem roku 2030.

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlavní tah na Moravu bude po deset dní zavřený, kamiony si zajedou 71 kilometrů

Tato zpráva se nebude číst lehce řidičům kamionů. V souvislosti s opravovaným silničním tahem I/35 u Moravské Třebové na ně po dobu deseti následujících dní čeká 71 kilometrů dlouhá objížďka. Trasa z...

25. července 2024  16:44

Archeologové odvezli nález do nemocnice, CT odhalilo obsah starý tři tisíce let

Výstava Detektory v archeologii na Přerovsku, která trvá v Muzeu Komenského v Přerově až do října, představuje zajímavé archeologické nálezy z různých časových období. Jedinečným exponátem výstavy je...

21. července 2024  7:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čmárance vandalů ho štvou, a tak je přetírá. Pomohl mi jediný člověk, říká

Premium

Nechtěl, aby si jeho dcera při cestě do školky nebo procházce parkem myslela, že počmárané zdi, hákové kříže a oplzlé nápisy jsou běžná věc. Josef Kovář z Olomouce proto nakoupil barvy a malířské...

23. července 2024

Odběr vzorků vpichy do prsou mi zprvu kritizovali, vzpomíná nestorka onkologie

Premium

Byla průkopnicí v oblasti prevence a přední českou onkoložkou. Celou svou profesní dráhu spojila s léčbou rakoviny. Právě ona zakládala onkologické oddělení v Šumperku. Jiřina Koutná v rozhovoru pro...

27. července 2024

Matador či nováček. Na olympijské medaile pomýšlejí i rodáci z Olomouckého kraje

V tomto tisíciletí se ještě nestalo, že by sportovec z Olomouckého kraje přivezl z letních olympijských her medaili. O prolomení negativní bilance se letos na XXXIII. olympiádě, která v Paříží...

26. července 2024  13:57

Kamion nedal přednost, srážka odhodila další auto do cesty třetímu. Pět zraněných

Krátce po čtvrteční sedmnácté hodině se na silnici 55 u obce Horní Moštěnice na Přerovsku stala vážná dopravní nehoda tři vozů. Starší řidič nákladního automobilu nedal při odbočování přednost...

26. července 2024  11:14

Stavba vysokorychlostních tratí z Brna začne příští rok, řekl ministr Kupka

Výstavba prvního úseku vysokorychlostní železniční trati (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak...

26. července 2024  10:07,  aktualizováno  10:19

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....