Olomoucký a Moravskoslezský kraj tak nově i na pomezí Přerovska a Novojičínska spojuje klasická dálnice umožňující cestovat rychlostí až 130 kilometrů v hodině.
„Ta je výrazně bezpečnější než původní řešení,“ podotkl na slavnostním otevření šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Stavba nové, celkem třináctikilometrové části D48 z Bělotína do Šenova u Nového Jičína je rozdělena do dvou úseků. Na nyní otevíraný první mezi Bělotínem a Dubem naváže úsek mezi Palačovem a Šenovem, jenž má být dokončen příští rok.
Stavba čtyřkilometrového úseku mezi Dubem a Palačovem, která obě části D48 propojí, je pak součástí projektu stavby I/35 Lešná - Palačov. Poslední část D48 z Nového Jičína do obce Rybí v délce 3,8 kilometru se teprve připravuje, plány počítají s její výstavbou v letech 2025 až 2028. Poté bude dálnice D48 kompletní.
Technický stav a parametry původní čtyřpruhové silnice I/48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem podle odborníků už dlouho nevyhovovaly hustotě provozu a požadavkům na bezpečnost. Silnici podle Mátla chyběl hlavně střední dělicí pás a krajnice pro nouzové odstavení, kvůli čemuž se zde v minulosti stalo několik tragických nehod.
Situaci se na části silnice sice podařilo zlepšit po instalaci lanových svodidel na rozhraní protisměrných jízdních pruhů, až díky přestavbě na dálnici však bylo riziko vjetí do protisměru, ať už z důvodu nepozornosti či hazardování řidiče při předjíždění, zcela odstraněno.
Dálnice D48 je důležitou dopravní tepnou, která spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a Polskem. Je rovněž součástí transevropské silniční sítě TEN-T a mezinárodní silnice E462 z Brna přes Český Těšín do Krakova.
V Olomouckém kraji nyní ŘSD připravuje mimo jiné i obchvat Šternberka, pro který se pustilo do zajišťování pozemků. Má ulevit přetíženým ulicím, část místních ale proti vybrané trase protestuje.
14. srpna 2023 |